husmann Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Har nettverk hjemme med 4 pc'er. Disse er koblet sammen med en switch og Nextgentel bredbånd. Pc'ene har Windows 2 x 98 SE, 1 x ME og 1 x XP. Disse fungerer helt fint sammen. I helgen fikk min sønn besøk av en venn med en IBM-pc med Win 98 SE. Denne har og nettverkskort, men denne klarer jeg ikke å få på nett. De kan riktignok spille sammen ved hjelp av krysset kabel direkte mellom pc'ene, men få IBM-pc'en på nett - se det klarer jeg ikke. IBM-pc'en er normalt ikke i noe nettverk, men står alene. Har lastet nye drivere til nettverkskortet(realtek) hans, sjekket TCP/IP +++ i nettverksoppsettet - satt alle parametre likt på alle pc'er som har Win 98. Hva har jeg oversett? Hjelp Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Software-firewall på pc'n ? Defekt kabel ? Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Har lett etter softwarefirewall uten å finne det. Kanskje gjemt for meg? Kabelen er det ikke noe iveien med - har nemlig byttet kabler mellom de 2 pc'er som står ved siden av hverandre nå - og ut uka. Kablene funger på begge pc'er. Dessuten - switchen detekterer pc'en. Kortet er automatisk for 100/10MB og switchen detekterer for 100. Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Får maskinen IP-adresse? Har den kontakt med DHCP server? fungerer det om det settes en IP-adresse manuelt? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Får maskinen IP-adresse? Har den kontakt med DHCP server? fungerer det om det settes en IP-adresse manuelt? Dette er det mest vesentlige. For å sjekke om den har fått ip-adresse går du inn på start -> run -> CMD skriv "ipconfig" Da kommer det opp IP-adresse og subnettmaske. Du kan også sjekke om de er i samme arbeidsgruppe, selv om dette ikke alltid er nødvendig. SÅ... Er det DHCP eller sitter du IP-adressene manuelt? Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Hvordan kan jeg sjekke om maskinen får en IP-adresse? Og unnskyld meg - hva er en dhcp-server? Vet bare at jeg har satt verdiene likt i de maskinene som blir koblet opp på nettet og den som ikke blir det, også dhcp-oppsettet i TCP/IP-protokollene i nettverkstilkoblinger. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Hvis du har valgt en ip adresse på alle PCene, bruker du ikke dhcp. DHCP gir ip adresser automatisk til PCene. DHCP serveren er den som bestemmer hvordan IP de andre PCene skal ha. Rutere kan ha innebygd dhcp server. Hvis du ikke har noen ruter mottar du sannsynligvis IPer fra nextgentel. Da må du velge at du skal motta IP automatisk via dhcp. Det kan derimot være at NGT bare vil gi 3 PCer internett samtidig, og da blir det værre å sette opp nettverket! Hvis du ikke bruker en av PCene på en stund (ca. ett døgn) vil det kanskje være mulig å få IP til IBMen! Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Nextgentel gir iallefall lov til å ha 5 pc'er pålogget samtidig. Det vet jeg fordi jeg har 2 laptoper også og de kan jeg ha samtidig med 3 av de andre. Fler har jeg faktisk ikke forsøkt - behovet har ikke vært tilstede. Når jeg har forsøkt nå har jeg kun totalt 3 pc'er pålogget så det burde ikke være problemet. Fra Nextgentel fikk jeg en ruter og nettverket hjemme er satt slik at hver pc blir tildelt IP-adresse av ruteren. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 med ruter er det ikke noe problem med antall maskiner nei! sett alt på automatisk: fjern eventuelle gateways og disable dns! Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 med ruter er det ikke noe problem med antall maskiner nei! sett alt på automatisk: fjern eventuelle gateways og disable dns! Fjern gateway og DNS? Da blir det ihvertfall ikke å virke... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Hvis du har en maskin i netverket som kjører win NT/2000/XP gå til commanprompt (run->cmd) og skriv "ipconfig /all". Post all informasjonen som blir listet i forumet, så blir det enklere å hjelpe. Noen som husker hva tilsvarende kommando var på win98? -pg Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Hvis du har en maskin i netverket som kjører win NT/2000/XP gå til commanprompt (run->cmd) og skriv "ipconfig /all".Post all informasjonen som blir listet i forumet, så blir det enklere å hjelpe. Noen som husker hva tilsvarende kommando var på win98? -pg winipcfg Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Joda - har kjørt winipcfg på 98-pc'ene. Trodde vel egentlig at jeg ikke skulle fått opp at det var ppp-protokoll som ble benyttet, men nettverkskortet. Saken er iallefall at det står "ppp" i alle pc'ene. Har forsøkt å frigi for å sette det til nettverkskort, men det går ikke. Kanskje jeg er helt på vidda nå........? Et annet lite problem nå - er at jeg er på jobben, ferien er dessverre slutt så jeg må tvinge meg gjennom noen dager frem til neste ferie. Derfor er det litt vanskelig å gjøre noe av det dere forslår herfra Lenke til kommentar
HawP Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Joda - har kjørt winipcfg på 98-pc'ene. Trodde vel egentlig at jeg ikke skulle fått opp at det var ppp-protokoll som ble benyttet, men nettverkskortet. Saken er iallefall at det står "ppp" i alle pc'ene. Har forsøkt å frigi for å sette det til nettverkskort, men det går ikke. Kanskje jeg er helt på vidda nå........? Det betyr som regel bare at det også er et modem/isdn kort i pc'n. Windows bruker ikke nødvendigvis bare det som vises "default" i winipcfg. Alle nettverkstilkoplingene som er i pc'n brukes til å lage routing tabellen. Hvilket kort som så brukes avhenger så av denne routing tabellen. "PPP-kort" som ikke er tilkoplet får 0.0.0.0 og brukes dermed i praksis ikke. Velg nettverkskortet (i dropdown boksen der det står PPP) så får du info om dette. Du skriver ikke hvor "stor" switch du har. Har du en 5-port så blir det jo fullt med 4 pc'er + ngt-router FØR ibm pc'n kommer... Selv om mange 5-portere faktisk har 6-porter så er to av portene da egentlig samme port, én til uplink (ikke krysset) og en "vanlig" (krysset), og kan ikke brukes samtidig. Uansett har du testet å bytte en av pc'ene dine med ibm pc'en? Dvs. kople fra en av dine og kople ibm'en i dens plass med den samme nettverksledningen. Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Jeg har en 3ComOffice connect 8 porters switch. Tidligere hadde jeg bare en 16-porters hub, men ettersom sønnen min spiller spill med andre blokkerte det for min internettilknytning når han holdt på som verst. Det er riktig at det sto 0.0.0.0 , men det står også slik i pc'er som ikke har noen andre kort enn nettverkskort. Men jeg klarer ikke å velge nettverkskortet i dropboksen. Dvs jeg kan velge nettverkskortet, men det spretter straks tilbake til "ppp" OBS IBM-pc'en har et analogt modem installert da de bruker oppringt samband hjemme. har forsøkt å bytte kabler mellom pc'ene. Da virker det som bare det - på pc'en til sønnen min, så kablene er det ikke noe i veien med. Dessuten har jeg testutstyr for slike kabler - de er i orden. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg må innrømme at jeg datt litt ut her, og det er sikkert flere som har gjort det siden ingen svarer. Kan du ta en oppsummering? Hvis du skriver ca. slik: PC 1: OS: Win xx IP-adr: xxx.xxx.xxx.xxx subnettmaske: 255.xxx.xxx.xxx Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Joa, kan forsøke - men ettersom jeg ikke er hjemme må jeg nesten vente til da. Ha tålmodighet kjære hjelpende ånder, kommer tilbake da ca kl 16.30. Håper noen av dere er der da for å fortsette. Vet ikke IP-adressen, men subnettmasken er 255.255.255.0 og det er Win 98 SE Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Så litt på en maskin med 98SE, og ipconfig funker faktisk der også, akkurat som på nt/2k/xp. Ta ipconfig /all på både problem maskina og en som funker. Klipp og lim resultatet i forumet så slipper det å bli så mye gjetting. Et lite tips om du ikke er veldig vant med command prompten: ipconfig /all > filnavn.txt lagrer resultatet i en tekstfil som du kan åpne i f.x. notepad og klippe/lime til forumet, så er du sikker på å få med alt. Ulempen med winipcfg er at du får en gui som kan forvirre. (ref. at du begyner å lure på hva PPPoE gjør her.) -pg Lenke til kommentar
husmann Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Føler meg vel litt uttafor nå. Forsøkte på pc'en på jobben, den har Win 98 og er i nettverk med Win NT-server, med ipconfig og de andre forskjellige versjoner. Det enste som skjedde her var at det blinket opp et svart vindu med de aktuelle data. Men det var bare det blinket - vel kan jeg være rask, men så rask at jeg kan kopiere det vinduet er jeg ikke. Hva gjør jeg galt nå da? Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Hvis du kjørte "ipconfig" i "run" boxen på start menyen avsluttes programmet når det er ferdigkjørt av windows. Det du må gjøre er å først starte et command prompt og kjøre ipconfig i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå