fisering57 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 hei, ønsker å lese meg opp på programering. hvilke bøker bør jeg begynne med? takk for svar Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 MATLAB - A practical introduction to programming and problem solving av Stormy Attaway. Det er den vi bruker i IT grunnkurs på universitetet Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Vel, bare 'programmering' kan være så mangt. Du bør bestemme deg for hvilket språk du vil lære først, og lese deg opp på dette. Når du blir brukbar kan du begynne med andre språk. Disse vil bli mye lettere å lære, da grunnprinsippene er inne. Jeg har også troen på at det er en sterk fordel å kunne et (eller flere) språk selv om man leser en bok som bare omhandler generell programmering, da du kan trekke paraleller, og skjønner mye an syntaksen. Så hvilken språk vil du lære først? Her er det veldig viktig å ikke henge seg opp i dette. Du er ikke bundet til dette språket det neste året, du bruker det bare som et hjelpemiddel for å forstå grunnprinsippene. Selv anbefaler jeg Python; dette er VELDIG lett, klar syntaks, mye tilgjengelig kildekode, og god dokumentasjon. Det er også cross-platform, som betyr at det funker like bra på OSX som på Windows eller Linux. Andre språk du kan velge er Java, C#, Perl, etc. Det er bare å velge og vrake - men for din egen skyld, prøv å velg et språk som er litt brukt, da det er mye lettere å finne hjelp til det. Og en ting til, hvis du ikke har programmert før (html gjelder ikke): vær så snill, ikke begynn med C++. Det kommer mest sansynlig ikke til å være en hyggelig opplevelse. Etter du har lært deg litt programmering kan du hoppe ut i det enorme havet av bøker som finnes på nettet. Det viktigste er at du faktisk leser en bok, og ikke bruker flere dager på å finne den beste. Ja, det er forskjeller mellom bøker, men virkelig, man kommer langt som nybegynner med en bok som 'bare er OK'. Endret 18. januar 2012 av Martin HaTh Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Hei! Jeg ønsker å begynne med programering, og tenker da først og fremst på enkle spill og program. Hvilket program bør jeg begynne med? Har fått anbefalt C#, er dette ok? Vil jo helst begynne med det enkleste programmet før jeg går videre til andre program. Har også hørt at det bare er å bestemme seg for noe, også bruke det til du kan det, før du går videre til andre program. Er det slik, eller har dere et spesielt program det er enklere å begynne med enn andre? Jeg starter helt på scratch, og har tenkt å lese meg opp og lære meg ting ved å lese på nettet. Har noen anbefalinger på gode sider, eller andre måter å begynne på, tar jeg gladelig imot tips. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Jeg holdt på med C# en liten stund før jeg virkelig begynte med java. C# er et godt språk for begynnere. Syntaksen er lik C og Java, og det er ikke så veldig vanskelig å hoppe mellom de forkjellige språkene. Å lage GUI i C# er også fryktelig enkelt, da dette kan gjøres med feks C# Visual Express. Endret 18. januar 2012 av Martin HaTh Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) C# ("Microsoft-tilpasset java"), eller java vil jeg absolutt anbefale her. Brukes alt fra multimedie og spill til engineering-software. Matlab hadde jeg i IT grunnkurs på NTNU, og vil egentlig ikke anbefale det. Det er bare brukbart til ren matematikkløsning, og er et ganske "kjedelig" språk. Det finnes en norsk lærebok for IT2 (Videregående skole) som bruker C# (jeg hadde den, og syntes den var ganske bra). Endret 18. januar 2012 av grizzlyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå