mbp Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 La oss si at en BMW M5(ombygget og står registrert som en 523) Blir involvert i en ulykke der motparten har 100 % skyld... Skaden blir taksert på 107 000 kr.. Men forsikringsselskapet til motparten gir bare et tilbud om et kontantoppgjør på 50 000 kr og sier fiks bilen sjøl, og sier videre at viss du vil ha mer må du fremmskaffe godkjennings-papirer på at dette er en BMW m5,( noe som i praksis er umulig så lenge bilen står med smadret front på verksted). Kan forsikringsselskapet gjøre dette ? Dette er jo en skade på min eiendom som motparten har ansvar for å erstatte ? Det er helt greit at bilen ikke er godkjent.. Men verdi er verdi, delene som er ødelagte koster jo det di koster... Viss jeg går langs veien å bærer på feks. en PC- med verdi på 50 000 kr, og en bil kjører på meg og ødelegger PC-en, må ikke motparten erstatte PCen selv om PCen ikke har et vognkort ? Det er jo greit at di bruker argument som om at bilen ikke hadde noe på veien å gjøre i utgangspunktet, men det er jo ein egen sak! Det vil ikke si at bilen er fritt villt for di som har lyst å kjøre på en annen bil ???? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) En kompis av meg hadde en 3-serie, hvor han hadde satt en motor fra en 525. Han var ganske rask å ta den til huggeriet når han kolliderte for å si det sånn. Endret 14. oktober 2011 av jdmik Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 I forsikringspapirene dine står det 523, ikke sant? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Slutt å syt å vær glad de ikke melder deg...? Lenke til kommentar
mbp Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 det står 523 i forsikringspapirene ja.. Bilen var på vei til å bli gjort godkjennt, dette skjedde faktisk rett utenfor utkjørselen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har du papirer på at du hadde bestilt time for godkjenning da? For vist det du sier er sant i innlegget over her så ville jeg slengt disse på bordet til forsikringa. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Et forsikringsoppgjør skal vel normalt gjøre opp for de skadene som er oppstått, og da blir den jo gått over av en takstmann? = "beviset" - Du får jo ikke ny bil, eller erstattet bilen som at det er en M5, men du skal vel få penger til å dekke verdien av det som er ødelagt. (et annet eksempel, - du har en bil som er "stylet" - hvis frontspolieren og panseret er ødelagt så får du jo ikke tilbud om penger til standard frontspoiler...) Så hvis i verste fall så må man vel fremlegge kvitteringer på de ombygningene som er gjort, at bilen ikke er godkjent kan ikke brukes av forsikringsselskapet til en avkorting med mindre det har direkte årsakssammenhengsammenheng med uhellet. (Dette er vel heller ingen avkortning men et tilbud om oppgjør hvis jeg forstår det rett) Lenke til kommentar
mbp Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 [quote name=' (Dette er vel heller ingen avkortning men et tilbud om oppgjør hvis jeg forstår det rett) Ja, dette er tilbud om oppgjør Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Prøver du virkelig og framme dine rettigheter her? er du helt forbanna idiot? Du har brutt følgende lover - Veitrafikkloven - Forsikringssvindel - Dokument forfalskning Du burde ta bilen din med til huggeriet og be til høyere makter at forsikringsselskapet ikkje anmelder deg for forholdet. Det eksempelet du dro fram med en PC var jo bare helt "høl i huet" Bilen din var ulovelig ombygd og du kjørte med bilen din ulovelig, alså du har brutt Norsk lov, det gjelder ikkje samme regler for ombygging av PC. Du har tydligvis forsikret bilen som en 523 og kjørt rundt med spesifikasjonane til en M5, alså forsikringssvindel, noke du faktisk kan få en ganske heftig straff for også, i teorien, så hold ditta unna ditt forsikringsselskap i vertfall. Du sier at bilen var på vei til å bli godkjent, viss dette er tilfellet så skal du jo ha en bekreftelse i frå biltilsynet på akkurat ditta, kor bilen blir påkjørt hen er heilt likgyldig siden du i utgangspunktet ikkje hadde lov til å kjøre bilen. Dokumentforfalskning er å kjøre en bil med et vognkort og skilt som ikkje stemmer opp i mot bilen sine spesifikasjoner. Du kjører alså med ugyldige papirer. Se på det som en lærepenge og vrak bilen, eg ser det som at forsikringsselskapet hannes har vært heilt usansynlig hyggelige mot deg at dem gir deg noke i det heiletatt er faktisk et under. Om det har seg sånn at bilen var på vei, alså du hadde til hensikt og levere blen til godkjenning i løpet av den kjøreturen som du hadde startet så blir saken en annen, selv om bilen i utgangspunktet ikkje skal kjørast denne strekningen, men det er dem heller litt mer liberale på. Då har du nok litt rettigheter mtp refundering av forsikringen. Men ut i frå personlige erfaringer så velger eg og tro at det sistnevnte ikkje er tilfellet. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå