Gå til innhold

Vil bygge en meget stillegående pc, hva skal jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge en meget stillegående pc, hva er aktuellt å bruke da?

Maskinen skal også ha mulighet for overklokking.

Noen her som har VAPOCHILL? Hvordan er støynivået der?

Dette er noe av det jeg tenkte å ha i maskin:

 

Abit IC7-MAX3 (Når det kommer)

Pentium 4 2.8 GHz PC800

2 stkTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

++++

 

Noen som har forslag til oppsett for den "ultimate" stillegående pc'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling på CPU, GPU, NB, HDD

 

Pumpe senket i vann

 

HDD pakket inn i "viskelær". (De bruker det til å lage mønster på tegninger, og du kan kjøpe det på hobbybutikker. Det selges i "plater" på ca 20x20x1 cm, og så skjærer du mønster i det med kniv, maler på det og trykker på papir/tøy.)

 

Enten vifteløs strømforsyning (DYYYYRT), eller en FotronSource 350w PSU med 120mm vifte.

Lenke til kommentar
HDD pakket inn i "viskelær". (De bruker det til å lage mønster på tegninger, og du kan kjøpe det på hobbybutikker. Det selges i "plater" på ca 20x20x1 cm, og så skjærer du mønster i det med kniv, maler på det og trykker på papir/tøy.)

 

Enten vifteløs strømforsyning (DYYYYRT), eller en FotronSource 350w PSU med 120mm vifte.

 

Ang HDD: Det der må da blir FRYKTELIG varmt? Min 160GB Maxtor er så varm at det er ubehagelig å ta på den. Den står relavtivt godt "til luftet"

 

Jeg vet at Zalman's 400W skal være tilnærmet lydløs og av svært høy kvalitet. (THG's test av PSU) Er Fotron'en like bra?

Lenke til kommentar
CPU: Swiftech køleribbe m/12dB Papst vifte

Gfx: Zalman heatpipe

PSU: ProSilence 350W u/vifte (microplex.no)

HD: NoiseControl NoVibes

 

+ noen 12db papst som kabinettvifter

 

Ville ikke kjøpt vifteløs psu. Det blir sykt varmt, og siden resten av kabinettet har dårlig gjennomluftning er det ikke å annbefale. Kjøp heller en tilnærmet lydløs psu med vifte. Ellers ser resten bra ut. Du bør nok kjøpe en del kabinettvifter av typen 12db papst. Det gir nok luftning, og støyer omtrent ingenting.

 

Seagate harddisk er også et must siden du skal ha stille pc. Henger du de(m) opp i strikker så blir de ikke hørbare. Ikke det at de bråker i utgangspunket heller...

 

lykke til

Lenke til kommentar

Dere som ønsker 12 db papst... syns poenget blir borte at man tar bort støyen og likevel setter in noen av disse. I et stille system kan man høre dem når man har over 2 papst.

 

Som noen nevnte her kjøp en PSU med vifte så det blir litt lufting, og prøv å se om det blir for varmt der inne. Ikke ha støydempingsmatter eller noe sånt fordi de øker temperaturen.

 

Hvis du ikke overklokker så bør temperaturen og støyet være ok...

 

Hva er budsjettet på ?

Lenke til kommentar

Vannkjøling er IKKE tingen hvis du skal ha en stille maskin. Vannpumpen bråker og du må ha vifte på radiator.

 

Her er mitt oppsett:

-Kjøp en Zalman cpu-kjøler (den med blå eksostrakt på).

-Skjermkort uten vifte.

-Hovedkort uten vifte.

-Stillegående psu. Jeg har et Chieftec 340W hvor viften tusler mellom 1500-1700rpm. Dette pga. god ventilasjon i kabinettet og at cpu blåser varmluften ut bak istedenfor å sende den opp til psu.

-Seagate harddisk.

-2 kabinettvifter (Zalman 80mm regulert ned til 1500rpm).

 

Det eneste jeg hører er mine 3 WD disker. Med en Seagate istedenfor hadde maskinen vært meeget stille.

Lenke til kommentar

Hei

 

jeg har laget en helt stille PC, den står i stua og jeg hører den ikke!

Følgende kjøpte jeg:

 

Zalman chipsetkjøler, kobber, for skjermkort (uten vifte)

 

Swiftech CPU-kjøler, u/vifte (veldig stor, for tung ift Intel spec, men den passer)

 

Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) Kjøpte flere, også til kabinettet

 

Zalman spenningsregulator for å senke turtal på vifter. Kjøpte flere

 

ATA133 IDE-kabel, 45cm, gul, for å minske kabelbredden, øker luftstrøm

 

Moddet PSU med en Papst vifte.

 

En baracuda 160 gb HDD, hengt opp i gummistropper

 

Jeg har en P 18, gh, kjøres på 110 %

 

Arctic Silver 3

 

Merk at vifte i front ned på kabinett suger inn, vifte i PSU oppe i bakkant blåser ut.

 

Dette funket for meg! Du har 2,4 Ghz, så det vil vel kreve litt mer CPU viftehastighet, men viftene er vledig stille også på full speed.

 

 

Lykke til

 

 

Hele spekken her: (Fra Microplex den 28/10/02)

 

Varenr. Ant. Art.Navn Pris eksl.mva. Pris inkl.mva.

LARKFLBB 1 stk. Floppykabel, 45cm, sort 41,93 51,99

DI3PS 2 stk. 1-2 splitt, 3-pinskabel 46,76 57,98

DI3PF 1 stk. Forlenger, 3-pinskabel, 30cm 15,32 19,00

LARK45 1 stk. ATA133 IDE-kabel, 45cm, gul 79,03 98,00

LARK45BB 1 stk. ATA133 IDE-kabel, 45cm, sort 79,03 98,00

MCX4000B 1 stk. Swiftech CPU-kjøler, u/vifte 455,64 564,99

ZM17CU 1 stk. Zalman chipsetkjøler, kobber 197,58 245,00

AS33G 1 stk. Arctic Silver 3 Thermal Compound 63,71 79,00

8412N2GL 2 stk. Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) 250,00 310,00

VSKRS 2 stk. Vifteskruer, Sort, 4 stk. 14,50 17,98

SDVMAV 2 stk. Viftefeste, vibrasjonsisolerende, 4 stk. 40,32 50,00

FANMATE1 2 stk. Zalman spenningsregulator 62,90 78,00

RC100 1 stk. Zalman adapter, 3-pins, 100 Ohm 15,32 19,00

RC56 1 stk. Zalman adapter, 3-pins, 56 Ohm 15,32 19,00

 

Ordre totalt: 1 377,36 1 707,94

Lenke til kommentar

Takker for mange nyttige svar.

Hadde ikke regnet med så mange svar.

En del tilleggsopplysninger er visst nødvendig.

Har egentlig ikke noe budsjett på hva jeg skal bruke, vil bare ha en pc som er kraftig og støysvak, det er egentlig det eneste som er kravene mine.

Å i tillegg SKAL alt stå i samme rom.... Ellers hadde jeg bygd ett uthus med fryseelementer i..... :lol:

Lenke til kommentar
fjern alle vifter i pcen og bytt ut med noen stillegående og bruk stillegående harddisker.. jeg fjernet 16 vifter ifra pcen og satte inn 2 stillegående og nå bråker WD diskene hull i hodet på meg.

 

Hvilken PC er det som har 16 vifter? Hvorfor puttet du inn 16 vifter ?

 

1 PSU

1 CPU

1 Grafikk-kort

1 Hovedkort

4 Kabinett

 

Selv med så mange er det jo bare halvparten av det du har?

Lenke til kommentar
fjern alle vifter i pcen og bytt ut med noen stillegående og bruk stillegående harddisker.. jeg fjernet 16 vifter ifra pcen og satte inn 2 stillegående og nå bråker WD diskene hull i hodet på meg.

 

Hvilken PC er det som har 16 vifter? Hvorfor puttet du inn 16 vifter ?

 

1 PSU

1 CPU

1 Grafikk-kort

1 Hovedkort

4 Kabinett

 

Selv med så mange er det jo bare halvparten av det du har?

 

1 psu, 1 cpu, 1 gfx kort, 1 harrdisk, 1 chipsett og ørten i kabinettet :p .

Lenke til kommentar
Ang HDD: Det der må da blir FRYKTELIG varmt? Min 160GB Maxtor er så varm at det er ubehagelig å ta på den. Den står relavtivt godt "til luftet"

 

Jeg vet at Zalman's 400W skal være tilnærmet lydløs og av svært høy kvalitet. (THG's test av PSU) Er Fotron'en like bra?

1: Harddisken skal jo være vannkjølt inne i dette "viskelæret" :)

2: Min 80mm Fotron/Source er nesten lydløs, og det finnes jo en 120mm versjon som du sikkert kan gjøre enda mer stille.

Lenke til kommentar

Bygde ny PC i begynnelsen av juli med ASUS P4P800 Deluxe, og P4 2,6 FSB 800. Ønsket en relativt stille PC, så jeg valgte Antec Sonata kabinett (har det på Microplex), og Seagate harddisk. Mitt kabinett er med Antex TruePower 380W PSU. Kabinettet har gummioppheng av HD-er. Ikke plagsomt mye støy, men noe - trolig fra vifta på CPU. Velger du vifteløs PSU, God CPU kjøler med lydsvak Papst-vifte, vifteløs kjøleløsning på grafikkort, og skifter ut den medfølgende 120 mm vifta med den stilleste du finner, tror jeg ikke støyen blir problem.

 

Jeg har overklokka min til 3,0 GHz, og har ikke problemer med varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...