Gå til innhold

Tråden om idioitisk akademiske ting.


Anbefalte innlegg

Veldig stilige bremser, bortsett fra at det er kun et akademisk papir og de vil sannsynligvis aldri kontakte noe selskap for å få dem bygd, så de kan brukes på noe fornuftig.

 

Det slår meg at ganske mye er gjordt på denne måten, men dette er ganskej feil forum?

Men: La oss prate om det.

 

 

Edit: Tråden handler om at man lager skisser til ting, og så nekter man å produsere dem.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg tok poenget ditt. De har utviklet noen bremser, og du eeeer... sint fordi de kanskje ikke vil bli satt i produksjon...(?)

 

Hvis dette skal bli en tråd om hvor teit grunnforskning er fordi den ikke forsøker å løse et spesifikt problem, så melder jeg meg like greit ut med en gang.

Lenke til kommentar
'Making a popular set of bike brakes wasn't really the point of the project,' says blogger Kevin Fogarty. 'The project was to find out how to make the wireless connections between two components of a system that has to operate in real time – with milliseconds of difference between success and failure (PDF) – more reliable than systems that are normally connected by a wire.'

 

Ser ikke problemet...

Lenke til kommentar

Sykkelbremsen var ikke målet med dette eksperimentet, men bare en enkel og billig eksperimentramme. Poenget var å lage et svært hurtig trådløst signalsystem.

 

Faktisk kan man godt tenke seg mulige bruksområder, feks i biler og enda mer i fly og skip. I en normal personbil er det faktisk flere km med kobberledninger, bl.a både kraftige ledninger som fører driftstrøm til bilens ulike strømbrukere og tynnere signalledninger for å slå av og på komponentene. Disse ledningene veier adskillige kg og er opphav til de fleste feilene som oppstår i biler. Å finne elfeilene kan ofte være være tungvindt og tidkrevende, og kobber begynner å stige i pris på grunn av voldsom etterspørsel.

 

Hvis man kunne erstatte mesteparten av signalledningene i bilene (og skip og fly) med trådløs overføring, selv for sikkerhetssystemer der umiddelbar reaksjon kan være livsviktig, så kan dette gi positive effekter både sikkerhetsmessig og kostadsmessig. Tenk om pilotene i et fly fortsatt kan styre flapsene på vingene, selv om flyet er skadet et sted som i normale tilfeller ville gjøre flapsene ukontrollérbare. En slik trådløs overføring ville da kunne spare hundrevis av menneskeliv.

 

 

 

Sånn er det ofte med tilsynelatende meningsløse eksperimenter. Ofte skjønner ikke folk flest poenget, men så er det noen få som skjønner hva dette kan brukes til.

 

En historie fra fortiden forteller dette på en utmerket måte. Den usanske oppfinneren Alexander Graham Bell oppfant telefonen i 1885 (selv om italieneren Antonio Meucci da allerede hadde en fungerende hustelefon som han hadde forsøkt å patentere i 1871, men Meucci hadde ikke råd til å betale for patentet). Bell viste fram telefonen på en utstilling, med assistenten sittende i naborommet. Han hadde invitert en fremstående industrieier til en demonstrasjon. Men industrieieren bare fnøs av oppfinnelsen, han sa at oppfinnelsen var verdiløs, Bell kunne jo bare ha åpnet døren for å snakke med assistenten. Det ble ingen kontrakt.

 

Men en guvernør skjønte hva oppfinnelsen kunne bruke til og fikk en visjon som forbauset tilhørerne. Han kunne se for seg at en eller annen gang inn i framtiden "har hver by hver sin telefon". Og han fikk jo rett, på en måte, bortsett fra at nå har hver person sin telefon, og vi kan alle sammen når som helst ringe og snakke med hvilken som helst annen telefoneier i hele verden.

 

En annen interessant historie er Birkelands elektriske kanon, der en demonstrasjon skremte investorene. Men likevel førte dette mislykkede eksperimentet til opprettelsen av industrikonsernet Norsk Hydro. Søk opp historien på nettet, den er faktisk en svært morsom historie.

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor er problemet? Hva skal disse trådløst styrte bremsene brukes til? Og hva er det som er så innovativt med det? Det er vel masser av folk som har trådløst styrte bremser på radiostyrte biler....

 

Også står jo dette da:

The project was to find out how to make the wireless connections between two components of a system that has to operate in real time

For det er det jo ingen som har gjordt før.... :roll:

 

Og å kalle dette for forskning av forskere er vel en ganske nedsettende ting å si ovenfor andre virkelige forskere. Dette virker jo mer som en liten prosjektoppgave som noen skoleelever har gjordt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

"virkelig forskning"

 

Joa.. Jeg ser forsåvidt poenget ditt, men å kalle det for tullete forsking blir feil. All forsking er god forskning så lenge det frembringer resultalter.

 

De fleste skoleelever klarer nok å koble en radiosender til en brems og få den til å fungere, men det viktige her er jo å kunne lage en brems som ikke kan feile under noen omstendigheter ( trådløs forstyrrelse på et fly som skal lande på rullebanen er jo dømt til å ende i tragedie )

Lenke til kommentar

Hvor er problemet? Hva skal disse trådløst styrte bremsene brukes til? Og hva er det som er så innovativt med det? Det er vel masser av folk som har trådløst styrte bremser på radiostyrte biler....

 

Også står jo dette da:

The project was to find out how to make the wireless connections between two components of a system that has to operate in real time

For det er det jo ingen som har gjordt før.... :roll:

 

Og å kalle dette for forskning av forskere er vel en ganske nedsettende ting å si ovenfor andre virkelige forskere. Dette virker jo mer som en liten prosjektoppgave som noen skoleelever har gjordt.

I real time?

Joda, så klart, radiostyrte helikoptere og slikt fungerer relativt raskt, men det er en forsinkelse der. Jeg tipper det er rundt ett halvt sekund forsinkelse mellom kontrolleren min og det som faktisk skjer på helikopteret.

 

Å gå ned til noen millisekunders forsinelse i stedet kan gjøre stor forskjell på enkelte områder.

Lenke til kommentar

Hvor er problemet? Hva skal disse trådløst styrte bremsene brukes til? Og hva er det som er så innovativt med det? Det er vel masser av folk som har trådløst styrte bremser på radiostyrte biler....

 

Også står jo dette da:

The project was to find out how to make the wireless connections between two components of a system that has to operate in real time

For det er det jo ingen som har gjordt før.... :roll:

 

Og å kalle dette for forskning av forskere er vel en ganske nedsettende ting å si ovenfor andre virkelige forskere. Dette virker jo mer som en liten prosjektoppgave som noen skoleelever har gjordt.

I real time?

Joda, så klart, radiostyrte helikoptere og slikt fungerer relativt raskt, men det er en forsinkelse der. Jeg tipper det er rundt ett halvt sekund forsinkelse mellom kontrolleren min og det som faktisk skjer på helikopteret.

 

Å gå ned til noen millisekunders forsinelse i stedet kan gjøre stor forskjell på enkelte områder.

Et halvt sekund forsinkelse? Det tror jeg ikke noe på.

 

Det står vel heller ikke oppgitt hvor stor forsinklese det er på dette prosjektet. Og det er vel heller ikke en kort forsinkelse som blir opgitt som det "sensasjonelle" her.

 

Og å ha en brems som "failsafe" dvs at den går på hvis det blir noe forstyrrelser, signalet går bort eller strømmen går bort er vel heller ikke noe nyhet. Lastebiler og busser har vel hatt dette i evigheter (bremsen går på hvis man mister lufttrykket).

 

Dette er som sagt ikke noe nyhet og kan vel knapt kalles forskning...

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I real time?

Joda, så klart, radiostyrte helikoptere og slikt fungerer relativt raskt, men det er en forsinkelse der. Jeg tipper det er rundt ett halvt sekund forsinkelse mellom kontrolleren min og det som faktisk skjer på helikopteret.

 

Å gå ned til noen millisekunders forsinelse i stedet kan gjøre stor forskjell på enkelte områder.

Trådløs HART skal vel klarre dette kravet ganske bra i utgangspunktet. Det er lav båndbredde på det digitale signalet på HART, men det analoge funker utmerket til bremsene, og det digitale HART signalet kan brukes til diagnose.

 

Edit: Linketilinkelink

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Et problem: Et slikt system er ikke "fail safe". Jeg stoler mer på et tokrets bremsevæskesystem enn en trådløs overføring. For mye som kan gå galt.

 

Hva kan gå galt?

Det eneste "problemet" jeg kan se vis etter testing er vis den bommer på å lese et signal, men det vil komme et nytt signal on noen millisekunder igjen, så det problemet forsvinner.

De neste probleme er jo kun meganiske feil pga mangel på vedlikehold, og dine favorit er jo like ille ute om den ikke er vedlikeholdt.

 

Men igjen: De som skrev papirene kommer ikke til å teste det, og ingen selskaper har tenkte å teste det heller. Så vi får ikke vite om det faktisk fungerer godt nok enda.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bremsene slår ikke inn uten signal. Der ligger svakheten. Det er litt for svakt, med tanke på at bremser er livreddende både for sjåfør, passasjerer og andre trafikanter.

En dårlig isolert tennplugg fra en forbipasserende moped kan være nok til å blokkere det trådløse signalet lenge nok til at det kan gi fatale konsekvenser. En måte å sikre det på, er å kjøre invertert. Det vil si at bremsene slår inn ved manglende signal. Men da kan man jo risikere en bråbrems midt på motorveien. Det er også farlig. Det er mange faktorer som kan slå inn og gjøre en god dynamisk kontroll av bremsene vanskelig. Det er for risikabelt.

En regel er at alt som kan gå galt går galt.

Tradisjonelle bremser er mer "fail safe".

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Poenget med de trådløse bremsene avsløres i dag på forskning.no

http://www.forskning.no/artikler/2012/februar/315054

 

Det å bruke sykkelen som testobjekt var altså kun fordi dette utsetter færre for fare enn om man testet systemet på biler, tog eller fly. Med trådløse bremser montert i f.eks tog så kan togene kjøre på rekke og rad, kommer toget bak for nært toget foran så bremses det automatisk ned ved hjelp av det trådløse bremsesystemet.

 

Dette viser at selv om systemet kan synes komplett idiotisk på sykkelen, så kan altså systemet være svært nyttig i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...