Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsplikt ved fukt/mugg-skader

makrell66

Anbefalte innlegg

Hei,

For et halvt års tid siden kjøpte vi et hus med to leiligheter som vi nå leier ut.

Kjellerleiligheten har dessverre vist seg å bli ganske fuktig nå i høst, noe som dessverre har medført fukt- og mugg-skader på leietagerens møbler.

I hvilken grad er jeg erstatningspliktig?

Jeg har vanlig villa-forsikring på huset, men ikke innbo-forsikring, da jeg leier ut umøblert.

Leietagers forsikringsselskap var også 'lunken' til å dekke skadene gjennom hennes innbo-forsikring.

Leiligheten har vært utleid tidligere over lengre perioder uten at jeg har hørt om tilsvarende problemer.

- m66 -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Misforstod TS sin post, oversåg at det var møblane som var skada. Muligens husll. § 2-13 som regulerer dette. Spørsmålet her er om mangelen (fukt/sopp) var utanfor din kontroll. I så fall er det ikkje snakk om erstatningsansvar. Vanskeleg å seia om fukt/sopp var noko som var utanfor din kontroll på skadetidspunktet.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er stor sannsynlighet for at en feil montert takrenne har ført til mye fukt i kjeller-leiligheten. Denne var satt opp av forrige eier (som nå dessverre er død), og vi har dessverre ikke lagt merke til feilen før den ble påpekt av en kyndig person.

Antar derfor at forsikringsselskap ikke vil dekke skadene.

Men, er dette 'innenfor min kontroll'?

Som huseier burde jeg kanskje ha visst om det, og har jeg da full erstatningsplikt?

- m66 -

Lenke til kommentar

Klaget leietakerne på fuktighet/mugg? (Før møblene ble ødelagt?)

Hun ga meg beskjed om at det var for dårlig luft i leiligheten, at hun ikke kunne bo der. Såvidt jeg vet har hun helseproblemer som kan forsterke seg ved opphold i rom med dårlig/tett/fuktig luft. Ifølge henne ble hun anbefalt av sin lege om å flytte derfra.

Det gjorde de da også, ganske raskt - men siden de hadde oppsigelsestid ble møblene stående igjen, kanskje en mnd. Når de da skulle rydde leiligheten ble muggen oppdaget.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lite peiling, men hvis jeg skulle gjette ville jeg si at du ikke har plikt til å betale. Det viktige slik jeg leser ting er at leier selv viste at leiligheten var fuktig, og likevel valgte å la møblene stå.

Wikipedia har en ganske detaljert artikkel om erstatningsrett, hvis du vil prøve å undersøke selv, basert på detaljene i saken: http://no.wikipedia.org/wiki/Erstatningsrett . Men merk at Wikipedia-arikkelen nevner noe om egne regler for erstating i kontraktsforhold, som muligens kan være relvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...