Gå til innhold

Skyrim kan rundes på to timer (PC)


Anbefalte innlegg

Denne tiden sier jo uansett lite om level scaling, har dere sett på speedruns før? Hva er feks rekorden for å runne diablo 1? 3.12 Ikke tre timer og 12 minutt, men 3 minutt og tolv sekunder!! De som er best til sånn er svært dyktige folk, som prøver veldig mange ganger. De har antakelig spillt spillet mye mye mer enn snittet, og lagt ned utallige timer etter det for å perfkesjonere en speedrun, det har lite med å "bæle nedpå fin vin" å gjøre.

 

AtW

 

Obilvion kan feks runnes på lvl 2-3 (om jeg husker riktig nå), skal dette være mulig må det være lvl scaling på en eller annen måte om ikke haddet raskt dine fiender tatt knekken på deg. Så det forteller egentlig i forhold til RPG spill at det Må være lvl-scaling på en eller annen måte. Om ikke er det ikke mulig å komme videre i spillet, man er ikke sterk nok.

 

Selve hensikten med lvl-scaling er jo å gjøre RPG mer mainstream for å selge til massene, så enkelt og logiskt er det jo. All svada fra spillprodusent om at dette gjøres for å få bedre flyt etc er nettop det, bare svada, se på MassEffect (med tanke på å gjøre spill mainstream) som selger i bøtter og spann, der eneste utfordring må være å få med seg handlingen :D

 

Speedruns operer på en helt annen måte, det er ikke levelscaling i fallout 1 og 2 heller, og de er rundet på henholdsvis 7 og 17 minutt, baldurs gate på 21 minutt. Heller ikke diablo har vel levelscaling? Eller morrowind? Svært ofte så unngås konkfrontasjoenr helt i speedrunning, man manipulerer spillet for å slippe unna, man bruker hundrevis av forsøk på en boss osv osv. Det går rett og slett ikke ann å trekke en slik konklusjon utifra en speedrun-tid

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyrim har samme "level scaling" som Fallout 3. Det vil si at erfaringsnivået til fiendene låses første gang du entrer et område. De har også visse soner og grotter hvor fiendenes erfaringnivå er satt fra før av.

Det lover noe bedre, særlig hvis de følger linja til FO:New Vegas. Der kan man jo møte på utfordringer selv på max level, samtidig som de tingene som er farlige i starten blir "puny" på høy level. Men jeg må nok si jeg foretrekker løsningen fra Morrowind der nivået er satt fra start over hele kartet. Gjør det mer uforutsigbart, ergo mer spennende :)

 

De har også visse soner og grotter hvor fiendenes erfaringnivå er satt fra før av.

 

Men det er jo tydeleg ikkje satt særleg høgt når ein kan kverke ein eventuell sisteboss etter to timar?

 

Dagoth Ur er vel en temmelig kinkig sisteboss om man ikke har godt utstyr, er han ikke?

Han er vel også en av de enklere å speedrunne pga. måten han beseires på.

 

Det underbygger vel bare at erfaringsnivåer og hvor speedrun-vennlig et spill er ikke nødvendigvis sier noe som helst om hvordan nivåskalering fungerer.

 

Jo det sier en hel der i forhold til at vi nå snakker om et RPG spill (forklarte mer på svaret mitt litt opp på siden her)

Lenke til kommentar

@simalarion: Jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene det. Flere av spillene som er nevnt her er da i høyste grad RPG, og mange av dem har ikke level-scaling. Allikevel kan de speedrunnes på minutter, mens de normalt tilbyr timesvis med gameplay. Mener å ha lest at Gothic 2, som du trekker frem tidligere, også har blitt speedrunnet ila. ikke altfor mange minutter.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

@simalarion: Jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene det. Flere av spillene som er nevnt her er da i høyste grad RPG, og mange av dem har ikke level-scaling. Allikevel kan de speedrunnes på minutter, mens de normalt tilbyr timesvis med gameplay. Mener å ha lest at Gothic 2, som du trekker frem tidligere, også har blitt speedrunnet ila. ikke altfor mange minutter.

 

Såvidt med bekjent er gothic 2 speedrunnet på 40 minutter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes vel ytterst få rollespillserier som er rollespill i like stor grad som The Elder Scrolls. Her starter man som et blankt ark og tegner sin egen fremtid via handling. At nivåskaleringen fungerte dårlig i Oblivion og Morrowind er jeg enig i, men det skyldes nok en feilvurdering snarere enn at Bethesda har så veldig lyst til å fordumme systemene sine så alle kan ta del i dem uten vilkår. Morrowind var jo et veldig dypt rollespill med lite håndholding, og allerede der var skaleringen et problem.

Lenke til kommentar

@simalarion: Jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene det. Flere av spillene som er nevnt her er da i høyste grad RPG, og mange av dem har ikke level-scaling. Allikevel kan de speedrunnes på minutter, mens de normalt tilbyr timesvis med gameplay. Mener å ha lest at Gothic 2, som du trekker frem tidligere, også har blitt speedrunnet ila. ikke altfor mange minutter.

 

Såvidt med bekjent er gothic 2 speedrunnet på 40 minutter.

 

AtW

 

Ok, da tar jeg feil.

 

Men for at det skal kunne gjøres må det trolig juks til?, om man det da ikke er snakk om at det er brukt juksekoder (av mangel på bedre ord) i Skyrim tyder dette på lvl-scaling.

Lenke til kommentar

Har level scaling noe med at Morrowind lar seg runne på et kvarters tid uten annet enn kreativ bruk av trylledrikker? Er det ikke heller fantastisk at disse spillene er så fleksible og tillater kreativ spilling slik at man kan finne kløktige løsninger på ting? Fallout 1 og 2 blir nevnt lenger opp her. De spillene har satte fiendenivåer som gjerne er altfor høye i utgangspunktet. Er du uheldig med hva du møter idet du løper fra Vault 13 til Shady Sands i Fallout, møter du på fiender som dreper deg umiddelbart.

 

De har likevel blitt rundet på 10-20 minutter.

Endret av Odesseiron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@simalarion: Jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene det. Flere av spillene som er nevnt her er da i høyste grad RPG, og mange av dem har ikke level-scaling. Allikevel kan de speedrunnes på minutter, mens de normalt tilbyr timesvis med gameplay. Mener å ha lest at Gothic 2, som du trekker frem tidligere, også har blitt speedrunnet ila. ikke altfor mange minutter.

 

Såvidt med bekjent er gothic 2 speedrunnet på 40 minutter.

 

AtW

 

Ok, da tar jeg feil.

 

Men for at det skal kunne gjøres må det trolig juks til?, om man det da ikke er snakk om at det er brukt juksekoder (av mangel på bedre ord) i Skyrim tyder dette på lvl-scaling.

 

Det brukes ikke juskekoder nei, men glitching brukes jo ofte, og ting som man kanskje kan se på som juks (feks bugs som gjør at en kamp blir lettere, eller kan hoppes over), dette avhenger sterkt fra spill til spill. I feks diablo brukes "luckmanipulation", der man finner ut at plasseringen av trapper ikke er helt tilfeldig, men kan forutsies basert på diverse faktorer. Jeg vil ikke kalle det juks, men man utnytter det man kan av "feil" i spillet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har level scaling noe med at Morrowind lar seg runne på et kvarters tid uten annet enn kreativ bruk av trylledrikker? Er det ikke heller fantastisk at disse spillene er så fleksible og tillater kreativ spilling slik at man kan finne kløktige løsninger på ting? Fallout 1 og 2 blir nevnt lenger opp her. De spillene har satte fiendenivåer som gjerne er altfor høye i utgangspunktet. Er du uheldig med hva du møter idet du løper fra Vault 13 til Shady Sands i Fallout, møter du på fiender som dreper deg umiddelbart.

 

De har likevel blitt rundet på 10-20 minutter.

 

Der er her vi er fullstendig u-enige (som med fler som liker nyere RPG løsninger).

 

Feks i Gothic 2 må man være ekstra kreativ for å i det hele tatt klare å holdet seg i livet for å komme inn til byen når spillet starter. Man må være kjempe kreativ for å i det hele tatt overleve, når man da møter på samme fiendet senere er det så tillfredstillendet å banke det skikkelg med et nypolert sverd... jeg kunne utbordert dette mye lenger men er sikker på du fanger poenget elleredet.

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det er en måte å spille på i Gothic 2. Ønsker du virkelig at alle rollespill skal følge deres modell? Om utviklerne gjør en god jobb med å balansere ferdigheter, egenskaper og utstyr så er det ingenting i veien for å kunne føle seg mektig i et spill med nivåskalering. Problemet med nivåskaleringen i Oblivion og Morrowind var jo først og fremst at den var dårlig.

Endret av Odesseiron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er en måte å spille på i Gothic 2. Ønsker du virkelig at alle rollespill skal følge deres modell? Om utviklerne gjør en god jobb med å balansere ferdigheter, egenskaper og utstyr så er det ingenting i veien for å kunne føle seg mektig i et spill med nivåskalering. Problemet med nivåskaleringen i Oblivion og Morrowind var jo først og fremst at den var dårlig.

 

OM de haddet gjort det på en måte slik at ikke jeg med en gang merket at jeg kunne fly\springe rundt å banke abslolutt alt inkl dark knights i rustnigner i sinna slott med enkel trebue, (når videre da all natur ser lik ut, all interiør i hus samt alle "portal slott" er like blir det ekstra ille i mine øyne),så ja takk. Men slik Oblivion var\er så dreper dette ALL form for kreativitet for min del.

 

Av frykt for at Skyrim har noe av dette i seg venter jeg til jeg er sikker evnt venter på en mod

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To timer er lenge for et speedrun. Kan godt være merkelige ting jeg er uenig i med tanke på spilldesign, men det leser jeg i så fall ikke ut ifra denne artikkelen. Synes egentlig bare det er gøy at feks Morrowind kan spilles gjennom på 4-5 minutter.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar
De har også visse soner og grotter hvor fiendenes erfaringnivå er satt fra før av.
Men det er jo tydeleg ikkje satt særleg høgt når ein kan kverke ein eventuell sisteboss etter to timar?
Nei, det er ikke særlig tydelig. Det er mange spill med vanskelig siste-boss som speedrunnes i løpet av noen timer. Hva slags spill mener du har en boss som ahr høyt nivå på siste boss? Gjerne ett noelunde moderne ett?AtW

 

Er det snakk om å faktisk spele gjennom kampanjen raskt, eller å bruke maksimalt med glitches og exploits for å unngå all konfrontasjon, eventuelt gjere seg sjølv til gud som med t.d. alchemy-exploiten i Morrowind?

 

 

De har også visse soner og grotter hvor fiendenes erfaringnivå er satt fra før av.
Men det er jo tydeleg ikkje satt særleg høgt når ein kan kverke ein eventuell sisteboss etter to timar?
Dagoth Ur er vel en temmelig kinkig sisteboss om man ikke har godt utstyr, er han ikke?

 

Ser ikkje heilt kva det har med noko å gjere, men svaret er uansett nei - du treng berre to spesifikke gjenstandar, og du skal sågar ikkje bruke dei på sjølve Dagoth Ur.

Lenke til kommentar
De har også visse soner og grotter hvor fiendenes erfaringnivå er satt fra før av.
Men det er jo tydeleg ikkje satt særleg høgt når ein kan kverke ein eventuell sisteboss etter to timar?
Nei, det er ikke særlig tydelig. Det er mange spill med vanskelig siste-boss som speedrunnes i løpet av noen timer. Hva slags spill mener du har en boss som ahr høyt nivå på siste boss? Gjerne ett noelunde moderne ett?AtW

 

Er det snakk om å faktisk spele gjennom kampanjen raskt, eller å bruke maksimalt med glitches og exploits for å unngå all konfrontasjon, eventuelt gjere seg sjølv til gud som med t.d. alchemy-exploiten i Morrowind?

 

 

 

Det finnes forskjellige kategorier, men ofte er det kun snakk om gjøre det i maks hastighet, med glitcher og exsploits, halve greia er planlegging av ruter, finne tidsbesparende glitches og exploits osv. Det varierer dog endel fra spill til spill hvor mye slike glitcher man kan utnytte.

 

I morrowind-speedrunnen på litt over 4 minutt feks, så bruker man en glitch som gjør at item-effekts stacker om man skifter mellom de på en spesiell måte, leviterer fram til bossen, og dreper bossen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...