Gå til innhold

SATA3 kontroller med dårligere ytelse enn SATA2 - HVORFOR ?

ovind

Anbefalte innlegg

For å kunne utnytte full hastighet på min nye SSD m/SATA3 så kjøpte jeg nylig et ASRock SATA3 - PCI Express x1 kort m/PCI Express 2.0 støtte.

Teoretisk hastighet med SATA3 antar jeg er: 750 MB/s

Teoretisk max hastighet for ASRock-kortet=PCIe*2: 525 MB/s (netto, uten overhead)

Min SSD er en OCZ Agility3 med max lesehastighet: 525 MB/s

Da skulle jeg kunne forvente hastigheter opp mot 500 MB/s på SATA3 ?

Og kanskje halvparten eller bedre på SATA2 ?

Målt hastighet på hovedkortets interne SATA2 var: 246 MB/s

Målt hastighet på ASRock SATA3 var: 211 MB/s !!!

HVORFOR ? Hvordan er det mulig at SATA3 kontrolleren yter dårligere enn en SATA2 kontroller ? Forklar det den som kan. Jeg så bare en mulig løsning på problemet, at SATA-kabelen var av for dårlig kvalitet, så jeg kjøpte en ny som var garantert for 6Gb/s hastighet. Men til ingen nytte, hastigheten var nøyaktig den samme som før.

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og greit, kontroller brikken som SATA porten sitter på er av ELENDIG kvalitet.

Det er som å kjøpe ett billig stereoanlegg hvor de reklamerer for en viss effekt mens det du opplever er helt elendig.

Gode kontrollere med lav tilgangstid koster penger, disse som brukes på hovedkort og billige kontrollerkort er av aller billigste sort, mens sørbrua, og da spesielt Intel sin som ofte er SATA 3gbps er bygget på kvalitetsprinsipper og har også en fordel ved at denne har en veldig kort link til resten av systemet og derved en VELDIG lav tilgangstid som gir høy ytelse.

Du ser mer av dette i SSD benche tråden her i lagringsmedier.

Men kort og greit, SATA 3 gbps og SATA 6 gbps er ikke bare en SATA port, det er det som er bak som teller, og disse bonus portene på hovedkort er ofte alt for billige til å være nyttige til annet enn ekstra porter for lagring enn OS bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

+1 til det 007CD sier. Feilen ligger i ASRock PCIe x1 kortet du kjøpte.

Min anbefaling er å leve med ytelsen du får fra hovedkortets southbridge (som er 3gbps) frem til du oppgraderer det neste gang. Ytelsen vil alikevell være veldig mye bedre enn med en harddisk, og om du skal ha en kontroller som gir deg full ytelse fra SSDen må du gjerne opp i 2000kr eller mer (PCIe x4+ RAID kort).

Lenke til kommentar

Dessverre så ser det ut som at programvaren har lurt meg angående hastighetene. Jeg brukte en eldre versjon av Sandra for hastighetsmåling, og Sandra rapporterte 246 MB/s på SATA2 første gangen jeg brukte det. Men etter å ha kjørt gjentatte tester så får jeg et helt annet tall - 127 MB/s. Siden tallet 246 kun dukket opp ved første testen så regner jeg med at dette var en SW feil.

Dette gjør selvsagt ikke situasjonen noe bedre, tvert imot så er det vel bare å konstatere at jeg nå har 2 SATA kontrollere som er helt ræva.

Ifølge 007CD så er det kontroller-IC'en som er av dårlig kvalitet.

I mitt tilfelle så er det da for SATA3: Marvell 91xx SATA 6G

Jeg er ingen ekspert på slike kontroller-kort men har vanskelig for å tro at det er Marvell IC'en som er problemet da den er designet til å håndtere en bitstrøm på 6 Gbit/s.

Er det en tilsvarende IC for å håndtere kommunikasjonen over PCI ? I så fall må problemet være kommunikasjonen mellom disse som ikke holder koken ?

Er det noen med inngående kjennskap til slike kontrollerkort som kan opplyse oss ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...