Gå til innhold

Derfor har iPhone 4S så lite arbeidsminne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På sikt vil neppe verden gå framover på redusert minnebruk nei, men det betyr ikke nødvendigvis at 1 GB er et minimumskrav for at en telefon anno 2011/2012 skal fungere slik den skal. Det virker noe meningsløst å hive inn mer og mer minne selv om batteriutviklingen ikke klarer å holde tritt, kun fordi det "på sikt" vil være behov for mer minne. Det du sitter igjen med da er en telefon med mer minne enn hva du strengt tatt behøver på bekostning av batteritid.

 

Ikke nødvendigvis nei, men når folk ikke skjønner at ting krever mer minne nå enn "når det var stas å ha 512 MB i en stasjonær", så er det på sin plass å peke på de litt større linjene. Og holder ikke batteriutviklingen tritt? Det virker j som den i relativt stor grad gjør det?

 

AtW

Lenke til kommentar

På sikt vil neppe verden gå framover på redusert minnebruk nei, men det betyr ikke nødvendigvis at 1 GB er et minimumskrav for at en telefon anno 2011/2012 skal fungere slik den skal. Det virker noe meningsløst å hive inn mer og mer minne selv om batteriutviklingen ikke klarer å holde tritt, kun fordi det "på sikt" vil være behov for mer minne. Det du sitter igjen med da er en telefon med mer minne enn hva du strengt tatt behøver på bekostning av batteritid.

 

Ikke nødvendigvis nei, men når folk ikke skjønner at ting krever mer minne nå enn "når det var stas å ha 512 MB i en stasjonær", så er det på sin plass å peke på de litt større linjene. Og holder ikke batteriutviklingen tritt? Det virker j som den i relativt stor grad gjør det?

 

AtW

Har jeg virkelig sagt at jeg ikke skjønner at ting krever mer minne enn 512MB? Nei. Men når man klarer å kjøre Windows 7 med 512MB, så skulle man tro det var nok for å kjøre et lite mobil-OS og noen apps.

Lenke til kommentar

På sikt vil neppe verden gå framover på redusert minnebruk nei, men det betyr ikke nødvendigvis at 1 GB er et minimumskrav for at en telefon anno 2011/2012 skal fungere slik den skal. Det virker noe meningsløst å hive inn mer og mer minne selv om batteriutviklingen ikke klarer å holde tritt, kun fordi det "på sikt" vil være behov for mer minne. Det du sitter igjen med da er en telefon med mer minne enn hva du strengt tatt behøver på bekostning av batteritid.

 

Ikke nødvendigvis nei, men når folk ikke skjønner at ting krever mer minne nå enn "når det var stas å ha 512 MB i en stasjonær", så er det på sin plass å peke på de litt større linjene. Og holder ikke batteriutviklingen tritt? Det virker j som den i relativt stor grad gjør det?

 

AtW

Har jeg virkelig sagt at jeg ikke skjønner at ting krever mer minne enn 512MB? Nei. Men når man klarer å kjøre Windows 7 med 512MB, så skulle man tro det var nok for å kjøre et lite mobil-OS og noen apps.

 

Man klarer ikke å kjøre win7 med 512 Mb på meningsfyllt vis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man klarer ikke å kjøre win7 med 512 Mb på meningsfyllt vis.

 

AtW

Sitter å labber på en virtuell W7 maskin med 512MB minne, uno problemo.

 

Selvfølgelig er det ett problem, du får knapt kjørt noe som helst av programmer uten at det begynner å swappe. Om man ikke har noen krav til ytelse er det ikke noe problem, har man da, så er det med ett et problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er det ett problem, du får knapt kjørt noe som helst av programmer uten at det begynner å swappe. Om man ikke har noen krav til ytelse er det ikke noe problem, har man da, så er det med ett et problem.

 

AtW

 

Må si meg helt enig, satt en periode på jobb med en Win7 PC som bare hadde 4GB minne og den swappet _konstant_. Det var plett umulig å gjøre noe som liknet multitasking. Tror jeg sparer rundt 30 - 45 min med venting hver dag på jobb etter at jeg skiftet til en PC med 8GB minne

Lenke til kommentar

Noen vil hevde at det er en ond sirkel: Jo mer minne maskinene får som standard, jo mer minne spiser applikasjonene. Ingen lager optimalisert kode lenger, fordi brukere flest - godt hjulpet av ivrige selgere - tror at feilen er at de har for lite RAM. Windows 7, en håndfull nettleservinduer, epost og og en kundeapplikasjon burde egentlig ikke klare å spise opp brøkdelen av 4 GB.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er fordelaktig å kunne ha oversikt over minnebruken til ulike apps for så å stoppe/fjerne de verste synderne om jeg føler for mer batteritid.

 

Minstekravet for et oppsett som kjører konstant er for min del på 25-30 timer. Har jeg bruk for mer enn det, som på langturer uten tilgang til lader, kjører jeg et lettere oppsett som kan kjøre 4-5 dager, kanskje mer, uten problemer.

 

Det er en trade-off. Må si jeg setter pris på friheten til å kunne velge mellom disse 2 ytterpunktene, eller noe midt i mellom.

 

Så lenge jeg har tilgang til å lade telefonen når jeg sover, ser jeg ingen grunn til å spare på batteriet så det varer mer enn én dag.

 

Edit: Når det er sagt har jeg "bare" 512mb minne på min telefon, og har enda til gode å gå meg på begrensninger av det slaget.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg driter i tallene, og ser heller på hvordan det funker i praksis. La meg prøve så skal jeg si om jeg savner mer minne.

 

Neineinei, feil strategi. La idioter stå for all kode i applikasjoner, og møt deres udugelighet med flere mhz/kjerner og mer minne. Slik får du folk til å tro at en liten dings med skjerm på fire tommer helst bør ha samme innhold som en stasjonær pc anno 2008

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Forøvrig, når ble 512MB lite?

 

Når verden gikk framover.

 

AtW

Etter min mening er 512MB ikke for lite til iOS, men når det er sagt, kan ikke verden gå fremover på reduksjon i minneforbruk? Eller må vi stadig se mer og mer MB, GB, GHZ, kjerner og til gjengjeld mindre og mindre batteri tid?

 

Denne Microsoft fyren har et godt poeng.

 

Poenget er at når redskapene våre blir mer avanserte, og kan gjøre emr, så krever de også mer ytelse. Så på sikt, så vil neppe verden gå framover på redusert minnebruk, men vil få stadig bedre ytelse, og stadig bedre funksjonalitet.

 

AtW

 

Eller å gjøre som Apple. Optimalisere OS til å kreve minst mulig ressurser. Dette ser vi i både iOS og OSX.

Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er det ett problem, du får knapt kjørt noe som helst av programmer uten at det begynner å swappe. Om man ikke har noen krav til ytelse er det ikke noe problem, har man da, så er det med ett et problem.

 

AtW

 

Må si meg helt enig, satt en periode på jobb med en Win7 PC som bare hadde 4GB minne og den swappet _konstant_. Det var plett umulig å gjøre noe som liknet multitasking. Tror jeg sparer rundt 30 - 45 min med venting hver dag på jobb etter at jeg skiftet til en PC med 8GB minne

 

Da er det behaglig med en Mac med 2 eller 4 GB som kjører Lion som en drøm både i dag og om 2 år :-) Merker godt at det er alt for lite når jeg fyrer opp Windows 7 som ligger på DualBoot på Mac´n.

Lenke til kommentar

Noen vil hevde at det er en ond sirkel: Jo mer minne maskinene får som standard, jo mer minne spiser applikasjonene. Ingen lager optimalisert kode lenger, fordi brukere flest - godt hjulpet av ivrige selgere - tror at feilen er at de har for lite RAM. Windows 7, en håndfull nettleservinduer, epost og og en kundeapplikasjon burde egentlig ikke klare å spise opp brøkdelen av 4 GB.

 

Geir :)

 

Å kaste bort minne er ikke attråverdig, men programmer blir mer og mer avanserte, uansett optimalisering. Og det er også snakk om prioriteringer, man kan optimalisere ting mye om man investerer svært mye arbeidstid i det, men det er ikke nødvendigvis en klok prioritering. Det jeg prøver å si er at selv om det er enkelte som gjør ting mer minnesløsende enn det burde, og vill sløsing ikke er attråverdig, så er det en trend at ting bruker mer minne, og det er nok en fornuftig trend. Maskinene våre kan tross alt gjøre mye mer enn før.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke Ikke i en bærbar enhet med begrensede strømresurser.

Javel?

 

Jeg kan i det minste kjøpe meg et ekstra batteri til min Galaxy S II.

 

Og på toppen av det hele kjøpe meg et 2000 mAh batteri til den som gjør at jeg får enda en boost i batteritiden.

 

Så det argumentet der kjøper jeg ikke.

 

Blir jo noe annet for iPhones som ikke kan skifte batteri. Da må Apple jo ty til all makt for å få redusert batteritid. Og er vel kanskje derfor iOS mangler så mange nyttige funksjoner og ikke har så mye minne (RAM) osv som Android har i dag?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men alle vet at det er alltid bedre å ha for mye minne enn for lite minne.

Og at to reparatører er bedre enn en reparatør. :thumbup:

 

Nå kaster jeg stein i glasshus her, jeg som har 16 GB i min iMac, men: For mye minne er strengt tatt sløsing med penger.

 

Geir :)

Nja, kommer helt ann på det.

 

Jeg vet hvordan det føles å ha for lite minne igjen. På min gamle Sony Ericsson XPERIA X10 telefon jeg hadde, så hadde jeg både 20 og 30 MB ledig minne igjen etter at jeg hadde installert og brukt alle de programmen jeg skal ha.

 

Så etter det der så foretrekker jeg heller å ha for mye minne enn for lite selv om det skulle bruke litt ekstra batteri.

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke Ikke i en bærbar enhet med begrensede strømresurser.

Javel?

 

Jeg kan i det minste kjøpe meg et ekstra batteri til min Galaxy S II.

 

Og på toppen av det hele kjøpe meg et 2000 mAh batteri til den som gjør at jeg får enda en boost i batteritiden.

 

Så det argumentet der kjøper jeg ikke.

 

Blir jo noe annet for iPhones som ikke kan skifte batteri. Da må Apple jo ty til all makt for å få redusert batteritid. Og er vel kanskje derfor iOS mangler så mange nyttige funksjoner og ikke har så mye minne (RAM) osv som Android har i dag?

Tror ikke Apple prøver å få redusert batteritiden.

 

 

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...