Mannen med ljåen Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Dinside skriver at AMD FX har kommet: http://www.dinside.no/880200/amd-fx-nytt-gjennombrudd-for-amd Det står under overskriften AMD FX - styrker og svakheter Prosessoren har åtte kjerner, men hver kjerne er ikke helt selvstendig, den deler både regne og minneresurser med en annen kjerne, dette kalles da en modul. Problemet med mange kjerner er at verken dagens Windows 7 eller programmer er helt tilpasset å fordele oppgavene på flere kjerner. Å doble antall kjerner vil ikke doble ytelsen, og mange programmer klarer fortsatt bare å ytnytte én kjerne. AMD sin egen definisjon på hva en kjerne skal bestå av er heller ikke gunstig i forhold til hvordan Windows 7 fordeler oppgaver. Der hvor det hadde vært optimalt å bruke kjerner parvis kan Windows finne på å spre bruken til vilkårlige kjerner, og dermed i stedet legge beslag på ressurser i modulene. Windows 8 skal etter sigende være forberedt på dette og kunne utnytte Bulldozer-arkitekturen bedre. For det viser seg ganske fort under testingen, at det er i programmer som klarer å utnytte mange kjerner at AMD FX trives og leverer. Disse programmene er det dessverre ikke mange av, og de hører gjerne hjemme blant spesialistene som bruker PC til programutvikling og innholdsproduksjon. Vil dette være en bra prosessor kontra i7, med tanke på å kjøre World Community Grid? Min nåværende prosessor er i7 med hyperthreading, og den kjører åtte regnestykker samtidig. Så jeg lurer på om World Community Grid er en av de tingene som den nye saken fra AMD er spesiellt god på. Jeg vurderer å bygge en boks med Linux kun for dette formålet, og vil ha mest mulig kraft for penga. Endret 14. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Test av FX: http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-fx8150-tested Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hvis du har et kompatibelt hovedkort med en nokså dårlig phenom II kan du vurdere å kjøpe bulldozer. Derimot er det veldig mange minus med bulldozer. Generelt ligger ytelsen et stykke under 2500K/2600K og spesielt med tanke på prisen. I mange tilfeller er bulldozer dårligere enn sine forgjengere. I tillegg er bulldozer elendig til overklokking da strømforbuker når vanvittige høyder. Amd har visst også sagt at win7 ikke klarer å benytte arkitekturen effektivt, og at dette vil forbedres med win8, vet ikke om det er noen linuxdistro som funker bedre... Å bytte ut en i7 med en bulldozer gir lite mening med andre ord. Endret 14. oktober 2011 av DeepW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Snakker ikke om å bytte ut, men å kjøpe en ekstra. Min i7 er bærbar, men jeg vurderer stasjonær. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hvis du vurderer stasjonær kjøper du en i5-2500k eller i7-2600k. Strømforbruket alene vil veie opp for prisforskjellene. Etter litt rask leting virker det som om WCG utnytter Hyperthreading veldig bra (over 30% ytelsesboost), som igjen fører til at i7-2600k burde levere bedre ytelse enn FX-8150 før du rører overklokking (som vil tippe det enda mer i i7-2600ks favør). Lenke til kommentar
myndighetene Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Endret 6. mai 2018 av Hansemannan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå