henrik_s Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hei, jeg er en nybegynner som har startet med StrongLifts 5x5. Problemet er at en skiveprolaps har begynt å plage meg igjen, noe jeg tipper er markløften og (spesielt) stangroingens skyld. Jeg er veldig redd for tilbakefall, så jeg er usikker på hvordan jeg skal fortsette treningen. Bør jeg jobbe med teknikken eller droppe øvelsene helt til fordel for stabilitetsøvelser? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du bør ihvertfall aldri kjøre noe som gjør vondt. Er det ikke vondt så er det liten fare. Jeg tror strengt tatt ikke at du bør kjøre tung markløft heller. Markløft er den beste øvelsen i verden hvis den blir kjørt korrekt, men siden du har hatt prolaps så ville jeg vært veldig forsiktig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du sier du har hatt/har skiveprolaps og tror det er pga mark og stangroing. Da har du allerede gjort noe feil: Du ville ikke fått skiveprolaps om du hadde tatt øvelsene korrekt. Om du fortsetter med de må du i hvert fall være 100% sikker på at du gjør øvelsene korrekt. Jeg vet ikke hvor lurt det er å fortsette å trene tung rygg om du allerede har antydninger til skiveprolaps, det må du nesten spørre en utdannet om. Jeg tviler dog sterkt på at det er lurt å begynne på stronglifts med antydninger til skiveprolaps i ryggen. Stronglifts inneolder mark, knebøy og stangroing som veldig fundamentale byggesteiner i programmet. Å utelate de fra programmet vil være som å utelate løpetrening om du vil bli bedre til å løpe. Så: Jeg vet ikke hva du bør gjøre, spør en som kan mye om skader og skadeforebyggende trening. Men det jeg tror ville vært lurt er å trene stabiliserende på ryggen og ikke belaste ryggen mye. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Han fikk vel ikke skiveprolapsen av styrketrening? (hvertfall slik jeg tolket det). Har selv en skiveutglidning i ryggen. Trener ikke stangroing eller knebøy, men markløft 3-4 ganger i uka (mellom 3 og 6 rep) Dropper jeg markløften i en kort periode (1uke++) blir ryggen værre med en gang. Du må rett og slett stole på kroppen din. Gjør det vondt, dropp det. Du kan jo bruke alternative øvelser for rygg. (Roing med manualer, kabelroing. t-bare rows (gymmen min har en maskin du kan kan "ligge" på med brystet/magen, å ro.) Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå