Gå til innhold

Bærbar for HD-materiale og RAW-bilder.

Anbefalte innlegg

Har tidligere erfaring med Macbook Pro og Mac generelt fra skolegangen.

Er nå på utkikk etter en bærbar som kan ha en fin arbeidsflyt i HD-film og RAW-bilder. Prismessig er jeg forholdsvis fleksibel, da jeg ikke vet hva som er realistisk i henhold til de hardware-kravene jeg bør strekke til. Selv om jeg sier fleksibel tenker jeg på 6000 - 11 000(?). Altså, godt under hva jeg må ut med for en Macbook Pro. Er det urealistisk å få en god arbeids-PC til denne summen, gjerne slå meg i trynet.

Planen er å installere Lion OS X for softwarene sin skyld.

Minimum-krav for skjerm er 15,4" (1400x1050/1680x1050/1600x1200)

Håper noen har vært på en lignende kjøp for ikke lenge siden, da blir det enkelt og greit! :new_woot:

Endret av YMMMMM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat som driver med foto er ikke fornøyd med skjermen på sin laptop (en HP til rundt 13000), fargegjengivelsen er et stort problem.

Tror ikke det er mange PC bærbare som har skikkelig skjerm, de bruker TN pga strømforbruket. Men Macbook har kanskje IPS skjerm?

Lenke til kommentar

Takk for to fine svar.

Dersom jeg prismessig skal inngå kompromiss i hardwaret for maskinen; hva er da rett å prioritere?

Ram fremfor cpu - cpu fremfor skjermkort - skjermkort fremfor ram. Ja, alà slikt scenario.

Hårek; jo - nå er vel ikke bærbarer optimale mtp. fargegjengivning. Dette er dog bare noe man får akseptere når man skal ha arbeidsstasjonen med seg rundt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha prioritert slik: 4-kjernet prosessor - trenger ikke å være den dyreste, men 4 kjernet. Det vil du nyte godt av i både bilde- og video-redigering.

8 GB RAM, som minimum. Igjen, det hjelper godt å ha plenty RAM både til video og bilderedigering.

En god skjerm. Du kan i all hovedsak glemme skjermer med 16.10 aspekratio, nå for tiden er 16:9 nesten enerådende. Dvs. oppløsninger på 1920x1080, 1600x900, 1366x768. Sistnevnte bør man unngå til din bruk.

Resten er i grunnen underordnet .... skjermkortet trenger ikke å være spesiellt kraftig. Det du eventuellt kan vurdere å bruke ekstra penger på, er en SSD som OS/programdisk. Det er ingenting som løfter ytelsen og responsen i en bærbar mer. Men siden du helt sikkert har store video- og bildefiler som tar stor plass, vil du da trenge en ekstra, "vanlig" harddisk til lagring. Du kan da enten velge en helt ekstern løsning, eller putte inn en i stedet for DVD-drevet i maskinen.

Edit: Ja, det er TN-paneler man må ta til takke med i bærbare. Det finnes unntak, Både HP EliteBook, Dell Precision og MacBook Pro leverer skjermer med IPS-paneler ... men til en svært høy pris. Da er det bedre å skaffe seg en god ekstern skjerm man kan koble på, til kritisk bruk.

Når det er sagt, så er skjermen i Kunshan W155 (den matte) en av de beste TN-skjermene man kan få i en bærbar. Den får mange gode tilbakemeldinger av alle som har testet maskinen.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...