Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva går egentlig Lavkarbo-dietter ut på? Hvilke matretter går under som "Lavkarbo"?

screenman

Anbefalte innlegg

Hva går egentlig Lavkarbo-dietter ut på? Hvilke matretter går under som "Lavkarbo"?

Jeg er på slankern, og min måte å gå ned i vekt på er ved å spise så lite som mulig, og når jeg spiser, spise mat med så lite KCAL som mulig, med tanke på at jeg sitter på ræva hele dagen :p

Men hva går Lavkarbo ut på? Er det mat som har lite karbohydrater i seg, og mye fett i seg tingen er da? Og hvordan i ****** kan dette resultere i at man går ned i vekt? For meg virker det mer logisk at man vil gå opp i vekt av å spise slik mat.

Håper virkelig noen kan forklare meg dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange tråder i helse-delen av forumet som tar for seg dette.

Hvis du søker etter det finner du en del.

Lavkarbo har å gjøre med hormonell kontroll som igjen stabiliserer blodsukker som igjen forhindrer fettlagring som er forårsaket av høyt insulinnivå i blodet. Rent teknisk har det å gjøre med glykemisk indeks / glykemisk belastning som igjen sier noe om hvor fort og hvor store mengder blodsukker som blir resultatet av måltidet du spiste. Dette får bukspyttkjertelen til å produsere insulin som igjen åpner cellene for inntak av blodsukker. Det åpner også fettcellene for lagring av fett.

Lavkarbo, hvor man begrenser karbohydratene sterkt, setter kroppen i noe som kalle ketose, dvs at du primært forbrenner fett og ketonlegmer og ikke får nevneverdige mengder karbohydrater fra kostholdet. Fordelen er at systemet funker, mens bakdelen er at kostnaden for kroppen er raltivt høy i form av nedsatt stoffskifte, økt/skadelig proteinmetabolisme, økte mengder urinsyre, demineralisering, hjerte/kar problemer etc. Dette er noe helsespesialister advarer mot, og noe jeg selv har fått føle på egen kropp. Når det er sagt er sukker og hvetemel ganske så ille i seg selv fordi dem stjeler næring (tomme kalorier) og lager kaos i det hormonelle systemt hvis det ikke balanseres riktig med andre næringsemner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lagde en tråd om det samme for en stund siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1347286&st=0

Det eneste jeg virklig fikk til svar var:

-Lol lær deg å google

- http://www.lavkarbo.no/

-Ca 20 gram med karohydrat MAX per dag

Under 20g karbohydrater pr dag er direkte farlig og anbefales ikke. Håreisende anbefaling!

Hjernen bruker 250 kalorier pr dag, hvor max 50% kan komme fra ketose, så 120 kalorier pr dag = 30g karbohydrater (4 kalorier/g). Dette er minimumsverdier, og også andre deler av kroppen kan kun bruke glucose suplimentert med ketose. Personlig mener jeg alt under 50g karbohydrater pr dag er galskap. Hjernen kan kun bruke glukose som brensel, suplimentert med opptil 50% ketose. Fett kan ikke bryte hjerne/blod barrieren.

Innlegget til vidor forklarte det godt og enkelt. Les deg godt opp på emnet før du starter, mye umettet fett og grønnsaker, unngå for mye proteiner. Ikke start hvis du har dårlige lever/nyrer, eller hvis du ikke er overvektig. Husk at du ikke kan spise ubegrenset selv om kroppen er i ketose!

Lenke til kommentar

Normal fysiologi tilsier at kroppen produserer blodsukker selv om man ikke tilfører karbohydrater via kostholdet. F.eks triglyserid i fettcellene er bl.a bunnet med glyserol, leveren og musklene har glykogenreserver. Leveren gjør generelt mye "magisk" som resulterer i blodsukker. For de som tviler kan man måle blodsukkeret jevnlig før og etter man evt. reduserer karbohydratene og se med selvsyn. Blodsukker er ganske så mye mer komplisert enn bare det å spise karbohydratene.

Når det er sagt så er jeg imot å utelukke hele næringsemner som f.eks karbohydrater fra kostholdet, men jeg er for å kontrollere glykemisk belastning som sier noe om utslippet av blodsukker i blodet forårsaket av måltidet. Blodsukkerkontrollen er det viktige her, ikke det å lyse alle karbohydratene i bann og skade kroppen.

Lenke til kommentar

-Lol lær deg å google

Wow, du er jo passe idiot. Lær deg å lese så får du kanskje med deg hva du får til svar, men skal være forståelsesfull om det ble for vanskelig for deg.

Lenke til kommentar

-Lol lær deg å google

Wow, du er jo passe idiot. Lær deg å lese så får du kanskje med deg hva du får til svar, men skal være forståelsesfull om det ble for vanskelig for deg.

"Hurr durr durr jeg kan ikke folkeskikk" sa trollet.

Lenke til kommentar

Det finnes en del misforestillinger om lavkarbo. Lavkarbo er ikke nødvendigvis ketose, men ketose er lavkarbo!

Det finnes flere dietter innenfor lavkarbo:

Fra Lavkarbo.no

Lavkarbo

Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.

Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.

Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:

LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Iform.no

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Teorien bak dette er eigentleg forholdsvis enkel.

Kroppen treng protein og energi. Energi kan du få frå to kilder, enten gjennom karbohydrater eller gjennom fett.

Ved å kun ete fett og ikkje karbohydrater så tvinger du kroppen til å jobbe meir med å gjere om fettet til energi. Dersom du har karbohydrater i systemet så vil kroppen bearbeide desse fyrst då karbohydrater treng lite bearbeiding.

Dersom du et både fett og karbohydrater (utan å passe nøye på kaloriinntaket) så er det mykje lettare å legge på seg.

Alternativet til lavkarbo er altså nærmare det som er den tradisjonelle slankekuren, lav fett dietten. Dette er enkelt å greit ein diett der du er forskiktig med matinntaket og du prøver å unngå unødvendig fett.

Mange foretrekker lavkarbo fordi du får ein betre mettheitsfølelse av å ete proteiner og fett, det krever med andre ord mindre disiplin for å holde dietten.

I tillegg til slanking så har lavkarbo dietten vist seg effektiv mot enkelte typer mage og tarmsjukdomar, samt matallergier.

Men det er også heilt klart at kroppen nok ikkje har gått av dette i lengda då kroppen er designa for å ete så variert som mulig. Du bør derfor veie kraftig opp fordelane og ulempane med å gi kroppen ei slik utfordring.

Lenke til kommentar

eldavid: Hurr durr durr, kilde på at du må ha i deg så mye karbohydrater for hodet sin del?

The brain consumes up to twenty percent of the energy used by the human body, more than any other organ.

10-20% av 2000 calorier = 200-400 calorier

The brain mostly uses glucose for energy, and deprivation of glucose, as can happen in hypoglycemia, can result in loss of consciousness.

hypoglycemia = for lavt blodsukker

The brain gets a portion of its energy from ketone bodies when glucose is less available (e.g., during fasting, strenuous exercise, low carbohydrate, ketogenic diet and in neonates). In the event of low blood glucose, most other tissues have additional energy sources besides ketone bodies (such as fatty acids), but the brain does not. After the diet has been changed to lower blood glucose for 3 days, the brain gets 25% of its energy from ketone bodies.[4] After about 4 days, this goes up to 70% (during the initial stages the brain does not burn ketones, since they are an important substrate for lipid synthesis in the brain)

ketone bodies = molekylgruppe bestående av: acetone/acetoacetate/betahydroxybutarate

Lages fra Acetyl-coa (som hovedsaklig kommer fra fett) i lever/nyrer, transpoteres gjennom blodbanen og brukes som energi-supplement i vev som inneholder mitrokondria.

Denne prosessen kalles ketogenese

http://en.wikipedia.org/wiki/Brain

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis

Noen proteiner kan bli omgjort til glukose, slik vidor sier. Med økt urea/NH4 produksjon som resultat. Glyserol komponenten av triacylglycerolene er derimot en meget liten del av glukoseproduskjonen.

Ved å kun ete fett og ikkje karbohydrater så tvinger du kroppen til å jobbe meir med å gjere om fettet til energi.

Fett kan kun bli til acetyl-CoA, som ikke kan bli til glukose. Acetyl-coa kan derimot brukes til å lage energi i mange typer vev, men ikke alle (hjerne og blodceller f.eks).

Misforstå meg rett, jeg tror vi spiser for mye karbohydrater generelt, men å nærmest kutte ut karbohydrater helt er helsefarlig! Stiller meg bak vidor; ett stabilt blodsukker er viktigere!

Fin artikkel.

Hurr durr durr

Endret av eldavid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...