festen Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Levetida blir forlenga jo oftaste du bytta olje til en viss grad vel? Du må vurdere det i forhold til verditap. Det som er best for verditapet om du skal ha bilen i 3 år er å følge serviceprogrammet til VAG slavisk. Vil du spare kjør til Sverige og da service der. Om du har en 15 år gammel bil hjelper det ikke med et bra servicehefte om bilen har rustet sammen. Hyppige oljeskift, behandling av lakking, hvor bilen har kjørt osv, får større betydning når bilen er eldre. Det er heller ikke oljen som er mest kritisk. Det er filteret. Når du etterfyller en liter eller to på 25000km får oljen likevel greie egenskaper. Du må nesten regne med at filteret ditt er større enn på en gammeldags bil med kortere intervall. Endret 16. oktober 2011 av festen Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Levetida blir forlenga jo oftare du bytta olje til en viss grad vel? Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver er fordi dette har pappa gjort og den bilen har gått 1.78 mill. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 også dette med oljetemperatur. Den faktisk komme oppi 102 grader, ved litt hard pådrag(vant til civicen:p)Så det er litt rart det og da. At olja kan variere frå 60-100 grader. Det er vel med på å redusere levetiden på den vel? Morsomt igrunn. Golfen har 105hk/250nm. Civicen har 197hk/170nm. Golfen føles til tider sterkare ut, men ser ein ned på panelet, så går den ikkje fort. Derimot er civicen noko anna. Den har ikkje den same følelsen, men ser ein ned på panelet, går den fort... Hmmm rart dette med momentet altså. Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 også dette med oljetemperatur. Den faktisk komme oppi 102 grader, ved litt hard pådrag(vant til civicen:p)Så det er litt rart det og da. At olja kan variere frå 60-100 grader. Det er vel med på å redusere levetiden på den vel? olja tåler nok mer enn det.. jeg kjører en del med campingvogn, oljetempen ligger rundt 110 grader ved "normal" kjøring, de verste stigningene har jeg målt 126 grader.. jeg stopper aldri motoren ved de temperaturene, ved 120 grader tar de ca 10 min på tomgang før tempen er under 100 grader instuksjonsboka sier at 140 grader er max.. jeg bytter olje hver 15000, (bilen er en sharan -99 tdi 110) Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Olja tåler sikkert 1000 grader og:p Men korleis blir smøreegenskapen med så store forskjellige temperaturvariasjon og kva effekt vil det ha på levetiden er spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 levetid på olja ? vanskelig å si.. vann (kondens) forsvinner når olja blir varm drivstoff, sot.. dette skal olja ta til seg, filteret tar jo og endel, som nevnt i tidligere poster, bilen sier fra selv når oljeskift behøves.. det er levetid på motoren du bør tenke på, alltid la den gå litt på tomgang før du stopper den. turboen snurrer opptil ca 100.000 rpm, opptil 600 grader.. stopper du motoren da hjelper det ikke uansett olje, den smører ikke når den ligger i bunnpanna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå