Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

30.000 km oljeskift intervall på nyare golf?!

tharshan

Anbefalte innlegg

Levetida blir forlenga jo oftaste du bytta olje til en viss grad vel?

Du må vurdere det i forhold til verditap. Det som er best for verditapet om du skal ha bilen i 3 år er å følge serviceprogrammet til VAG slavisk. Vil du spare kjør til Sverige og da service der. Om du har en 15 år gammel bil hjelper det ikke med et bra servicehefte om bilen har rustet sammen. Hyppige oljeskift, behandling av lakking, hvor bilen har kjørt osv, får større betydning når bilen er eldre. Det er heller ikke oljen som er mest kritisk. Det er filteret. Når du etterfyller en liter eller to på 25000km får oljen likevel greie egenskaper. Du må nesten regne med at filteret ditt er større enn på en gammeldags bil med kortere intervall.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

også dette med oljetemperatur. Den faktisk komme oppi 102 grader, ved litt hard pådrag(vant til civicen:p)Så det er litt rart det og da. At olja kan variere frå 60-100 grader. Det er vel med på å redusere levetiden på den vel?

Morsomt igrunn. Golfen har 105hk/250nm. Civicen har 197hk/170nm. Golfen føles til tider sterkare ut, men ser ein ned på panelet, så går den ikkje fort. Derimot er civicen noko anna. Den har ikkje den same følelsen, men ser ein ned på panelet, går den fort... Hmmm rart dette med momentet altså.

Lenke til kommentar

også dette med oljetemperatur. Den faktisk komme oppi 102 grader, ved litt hard pådrag(vant til civicen:p)Så det er litt rart det og da. At olja kan variere frå 60-100 grader. Det er vel med på å redusere levetiden på den vel?

olja tåler nok mer enn det..

jeg kjører en del med campingvogn, oljetempen ligger rundt 110 grader ved "normal" kjøring, de verste stigningene har jeg målt 126 grader.. jeg stopper aldri motoren ved de temperaturene, ved 120 grader tar de ca 10 min på tomgang før tempen er under 100 grader

instuksjonsboka sier at 140 grader er max..

jeg bytter olje hver 15000, (bilen er en sharan -99 tdi 110)

Lenke til kommentar

levetid på olja ? vanskelig å si..

vann (kondens) forsvinner når olja blir varm

drivstoff, sot.. dette skal olja ta til seg,

filteret tar jo og endel,

som nevnt i tidligere poster, bilen sier fra selv når oljeskift behøves..

det er levetid på motoren du bør tenke på, alltid la den gå litt på tomgang før du stopper den.

turboen snurrer opptil ca 100.000 rpm, opptil 600 grader..

stopper du motoren da hjelper det ikke uansett olje, den smører ikke når den ligger i bunnpanna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...