Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

30.000 km oljeskift intervall på nyare golf?!


tharshan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg Golf 11' bluemotion med 1.6tdi motor.

 

Spurte ein volkswagen mekaniker og han sa at oljeskiftintervalet er 30.000km.

 

 

Eg klarer ikkje å fatte at dette skal vere så sunt for motoren.

 

Hadde bilen til pappa, ein 04' Nissan X-trail 2.2 dci, som måtte på service. Det var jaggu stor forskjell på motorgangen etter oljeskift, og då var intervalet på 15.000 km.

 

Er det nokon andre som synest at dette er litt galskap? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det er nå prioriteres lavt drivstofforbruk og lengre serviceintervaller på bekostning av den antatte levetiden på motoren etter at garantiperioden er over, uansett tviler jeg på at du greier å kjøre 30000 km før det blir service, kanskje det skjer etter 20000km. Det er en variabel intervall inntil 30000km, før var det 50000km, og før det igjen fast intervall på 15000km.

Endret av festen
Lenke til kommentar

jeg vet ikke akkurat intervaller. men selv bytter jeg hver 10000 på mine biler. bytter filter og olje.

 

på noen verksteder når de bytter olje så bytter de ikke filter. men annen hver gang filter. tull og tøv spørr du meg.

 

et oljefilter til de fleste biler koster mellom 50-100 kr. er jo ikke det man blir ruinert av.

 

er veldig enkelt å bytte olje selv. og man må ikke kjøpe olje og filter hos forhandler. de tar seg godt betalt. og de tar seg godt betalt for skifting også.

 

nei gå vekk fra longlife og bytt heller oftere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det smarteste vil uansett være å gjøre et oljeskift på 15000km. Ikke særlig sunt for motoren å kjøre 30000km før oljeskift, uansett motor.

 

Skift gjerne olje dobbelt så ofte som anbefalt, med en billigere, ikke "longlife" olje.

 

Du får forøvrig olje som tilfredsstiller Mercedes sine krav til longlife-olje (45.000km (!) ) til knapt 60 kroner literen, eller enda billigere...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Bluemotion motorene skal ha spesiell olje. Pass på å få riktig! Har vært med på at en kliss ny VW transporter har skjært seg pga dette. Mener det var rådene og kammen som fikk mest juling, altså dyr reparasjon!

 

Det var noko slikt eg tenkte meg ja... Nokon som veit om riktig olje type da?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg Golf 11' bluemotion med 1.6tdi motor.

 

Spurte ein volkswagen mekaniker og han sa at oljeskiftintervalet er 30.000km.

 

Longlife olje kan kjøres OPPTIL 30.000km\2 år. I Norge med kaldstart og normal kjørelengde på 12-16.000 km i året klarer du neppe mer enn 15-18.000 km før bilen sier fra at den vil ha service. Den regner selv ut når service skal taes utifra driftforhold og oljens tilstand(sitter føler i motoren)

 

Min erfaring er at longlife er bortkastet da det praksis må byttes olje omtrent like ofte som ved bruk av "vanlig" olje og oljen koster også mer.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Bytt vær 10000km og diesel filter.

 

Her er hva jeg tenker:

 

Oljeskift: Inntil 30000km, det er ingen vits å skifte som en helt for å glede den siste eieren av bilen. Den største ulempen med longlife er at mange ikke peiler olje og at det går bra når det er kortere intervall på skiftet. Min har hatt olje skiftet helt etter boka, likevel har det blitt problemer, jeg har sett biler hvor det var skiftet på ca. hver 40000km med mineralolje og det var likevel ikke problemer (bortsett fra litt rakling og sus i turboen:).

Dieselfilter: Inntil 120000km (det er eksepsjonelt ren og bra diesel i Norge, når hadde noen sist vann når de åpnet tappeskruen?), et dieselfilter tåler mer enn 60000km som er normalt. Problemet i Norge er at vinterdieselen tørker ut pakninger i dieselpumper og det blir lekkasjer.

Kupefilter: Hvert år

Automatgir: Inntil 120000km (60000km var normalt før, men olje har blitt bedre).

Peiling av differensial eller girkasse, egentlig ikke nødvendig. Ikke på ny bil. Kanskje på en eldre bruktbil. Jeg er helt overbevist om at du kunne kjørt den golfen 100000km uten å gjøre annet enn å skifte olje, dekk, vindusviskere og bremseklosser. Ikke at jeg ville anbefalt det. I forhold til verditap tror jeg det som ville lønne seg var å importere en bil det var store marginer på, f.eks en hyundai i20 1,2 Bensin, eller noe tilsvarende, og så la bilen gå for null service i 100000 km bortsett fra noen oljeskift og så selge. Det er mer lett å selge en bil som ligger under de andre bilene på finn.no i pris, sammenlignet med en som er godt tatt vare på.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er det vi sier, festen. Bytt hver 10/15000 og det vil være det beste. Ikke nødvendigvis skifte etter boka, som du har gjort, og du har hatt problemer.

 

Det jeg sier er at det er gjort, men det hjelper ikke. En motor som en 2,5 TDI V6 får problemer uansett hvor ofte du skifter, mens en 1,9 TDI f.eks tåler 40000km skift på mineralolje. Det skal bli interessant å se hvordan holdbarheten vil bli på de nye 1,2 og 1,6 TDI CR motorene. Om de er robuste eller om de er veldig avhengige av god service.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...