Meier Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har nå testet å filme en del med D7000. Og det på solfyllte dager, og masse farger. Det jeg opplever er at bildet fort blir utbrennt på lyse steder. Mitt video kamera har innebygget ND filter. Det funker meget bra. Og da er det vel på sin plass å bruke det på D7000 og? Jeg tenkte å bruke Nikkor 18-200. For da har jeg et bra område å velge mellom. Så slipper jeg å kjøpe ND filtere til alle objektivene. Men hva styrke bør jeg satse på her? Må jeg ha mange forskjellige styrker? Det blir kansje mye bytting/skruing av filtre? Hva med et variabelt filter? Egner det seg? Gir det noe bra bilder? jeg har også Nikkor 16-85. Vil det egne seg bedre for video? Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Skal du ha et nøytralt gråfilter "nd" for og få lik eksponering både på mørke "landskap" og lyse "himmel" områder må du ha et gradert gråfilter "gnd", og det mest fornuftige da er og kjøpe en filterholder. Hva med og bruke HDR-funksjonen i kameraet, da tar kameraet tre bilder med forskjellige eksponeringer og du kan i etterkant sette sammen de tre bildene så du får et korrekt eksponert bilde. Akam.no har en grei HDR-guide. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Skal du ha et nøytralt gråfilter "nd" for og få lik eksponering både på mørke "landskap" og lyse "himmel" områder må du ha et gradert gråfilter "gnd", og det mest fornuftige da er og kjøpe en filterholder. Hva med og bruke HDR-funksjonen i kameraet, da tar kameraet tre bilder med forskjellige eksponeringer og du kan i etterkant sette sammen de tre bildene så du får et korrekt eksponert bilde. Akam.no har en grei HDR-guide. Jo HDR er sikkert fint for bilder. Men det passer heller dårlig til video, som jeg skal ha det til. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Fikk ikke med meg det Det var et par tråder her på forumet angående filming/filter, har beklagelig ikke tid nå på morgen og lete etter de. Handler filter av MaxSaver siden de har godt utvalg samt greie priser/fri frakt, men de har dessverre ikke variable ND-filter. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du kan vurdere å kjøpe et ND-filter på 72mm til 16-85, og en "step-up"-ring fra 67mm til 72mm, så du også kan bruke det på 18-200. Ville da kjøpt et filter på 2 eller 3 blendertrinn (også kjent som hhv 4x og 8x, samt 0.6 og 0.9). Lenke til kommentar
Meier Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 MaxSaver så jo ut til å ha noen filtre. En step up ring var heller ikke dumt. Da kan det jo hende jeg kan bruke det på noen av de andre objektivene også. Om det stikker litt på utsiden, gjør jo ikke noe. da prøver jeg med de to typene og ser hva det gir. Da kan det jo hende filmene ser mye bedre ut. For det jeg har fått til nå, ser ganske så grellt ut. Takker så mye for tipsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå