Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Overklokket PC restarter seg flere ganger. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem med PC'n en god stund nå. Den skrur seg av opptil 3 ganger når jeg skrur den på.

Ca. 5 sek. etter jeg har trykket på på-knappen skrur den seg av, for å så automatisk skru seg på etter 1 sek. Denne runden skjer 2-3 ganger hver gang jeg skrur på.

Jeg har overklokket prosessor til 4,4ghz stabilt, så jeg vet ikke om det er dette som forårsaker problemet. Jeg hadde dette problemet når CPU var overklokket til kun 3,7 også :hmm:

Noen som har en teori eller to?

Endret av Reap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt et problem med PC'n en god stund nå. Den skrur seg av opptil 3 ganger når jeg skrur den på.

Ca. 5 sek. etter jeg har trykket på på-knappen skrur den seg av, for å så automatisk skru seg på etter 1 sek. Denne runden skjer 2-3 ganger hver gang jeg skrur på.

Jeg har overklokket prosessor til 4,4ghz stabilt, så jeg vet ikke om det er dette som forårsaker problemet. Jeg hadde dette problemet når CPU var overklokket til kun 3,7 også :hmm:

Noen som har en teori eller to?

Jeg har hørt om mange som har veldig like problemer på lignende hovedkort (samme familie av brikkesett). Jeg har faktisk selv en P8Z68-PRO fra Asus som jeg har opplevd det samme på (1-2 reboots før den starter normalt - men alt fungerer fott deretter).

Først av alt så er det egentlig ikke noe "problem". Det tar bare noe lengre tid i bootup. Det kan være greit å vite det ihvertfall at det ikke er noe hakkande gale på færde.

Jeg har ikke sett så veldig mye på problemet selv enda (har bare ikke hatt tid til å leke meg med det) - men det jeg har hørt er at dette er knyttet til auto-overklokkings funksjonaliteten. Løsningen skal være å sette manuell overklokking i BIOS i stedet.

Om du har overklokket automatisk har Asus gode verktøy (fra CDen du fikk med) til å se på hvilke instillinger nøyaktig den bruker på alt mens den er overklokket automatisk. Det skal altså ikke være værre enn at når du har funnet instillinger du er fornøyd med så noterer du deg disse og setter disse fast inn i BIOS med manuell instilling. Det skal løse problemet i følge det jeg har lest om det.

Jeg vil tippe også at dette er noe som vil kunne løses med en UEFI oppdatering (den nye erstatteren for BIOS som er på disse nye hovedkortene i tilfelle du ikke kjenner forkortelsen). Jeg har dog ikke sjekket om det har kommet ut noen fiks for dette spesifikke problemet dog.

TLDR: Sjekk etter UEFI oppdatering og/eller sett overklokkingsinstillingene manuellt for å unngå problemet.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et godt, langt svar Stigma!

Jeg har brukt autooverclock ja, for jeg synes UEFI-biosen har for mye innstillinger jeg ikke skjønner noe av.

F.eks. det er ikke bare å "øke volt" når det er 500 forskjellige navn der det står "voltage" under CPU-config.

Om noen med peiling på UEFI-bios kunne ha hjulpet meg med HVA jeg skal stille på for å overklokke CPU hadde jeg blitt sjeleglad :w00t:

Brevdue med en pose smågodt og et diplom vil da komme til deg rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Edit: Får jeg smågodt og diplom likevel? :innocent:

Jeg kunne vel kanskje ha lett litt bedre selv ;)

Sender brevdua asap, så du får være på utkikk i 5-tiden i morgen tidlig :cool:

Husk også som jeg nevnte at du ka nbruke asus sitt autooverklokkerverktøy for å sjekke instillingene som har blitt satt på CPUen da den ble autooverklokket. Sjekker du under "details" eller hva det nå det står - så vil du få en drøss av instillingene der. Hvis du bare noterer deg disse så skal det dekke ihvertfall flesteparten av instillingene. Evt. resterende parametre kan du forhåpentligvis finne deg frem til i en guide slik som du ble pekt til.

Lykke til :)

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg "optimized defaulta"-a, og satte clocks manuelt i BIOS. Er på 4,4ghz atm(BLCK=100, Mult.=44, 1,35V) og har fått gjennomført et par IntelBurnTests. Jeg kunne godt ha overklokket lenger, men temperaturene går til 81 grader C på 100% load.

Jeg venter med høyere overklokk til jeg får nytt kabinett og en ekstra vifte på Corsair H50 =)

Takk for svar karer! Bra at dere gidder å hjelpe :w00t:

EDIT: Og ja, PC'n restarter seg ikke selv :thumbup:

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...