Gjest Slettet+981287349 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hei, har nå en iPhone 4, og vurderer og kjøpe meg en iPhone 4S. Kjøpte min iPhone 4 i September i fjor, dvs. at det har gått 1 år/12 måneder siden jeg fikk den. Etter slik jeg har forstått det så går bindingen ut etter 12 måneder (jeg har Djuice Phone). Kan jeg selge min telefon nå? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Tittelen inneholder ordet "operatørlås", enda jeg ikke ser noen konkrete spørsmål rundt dette. Om du eier en telefon kan du velge å selge den nøyaktig når du selv ønsker, også innenfor bindingstid. Telefonen er jo i din eie, selv om du fremdeles måtte betale på abo. med binding. Om telefonen er operatørlåst må du nesten opplyse om dette ved salg. En telefon som er operatørlåst til f.eks. Telenor, kan ikke brukes med andre operatører som f.eks. Netcom. Operatørlåsen kan fjernes, og når en operatørlåst telefon er over 12 mnd gammel har du, såvidt jeg har forstått, lovfestet rett på gratis operatørlåskode - uten at jeg kan backe denne påstanden på stående fot, men de fleste operatører (inkl. Telenor) praktiserer det ihvertfall. Merk at dette ikke er det samme som binding, du kan faktisk få gratis operatørlåskode også innenfor bindingstid hos bl.a. Telenor og Netcom. Mer om dette i førstepost her. Og viktigst av alt, og antagelig det du faktisk lurte på: om telefonen er operatørlåst, vil den ikke automatisk låse seg opp av seg selv uavhengig av telefonens alder. Du må selv be om operatørlåskoden fra din operatør. Hos Telenor kan du få denne automatisk på nettet. Du må da taste inn telefonens IMEI-nummer (serienummer) som du finner ved å taste koden *#06# i f.eks. anropsskjermbildet. Denne IMEI-koden er alltid 15 siffer, og starter typisk på 35 eller 01. Du vil da få tilgang på fremgangsmåte for å låse opp telefonen din selv. Også verdt å merke seg er at ikke alle telefoner er operatørlåst. Jeg vet ikke helt hvordan det ligger an med iphone i dag, sist jeg solgte mobiltelefoner var ikke iphone å få tak i annet enn operatørlåst, men det er et par år siden. At en telefon er solgt med binding betyr ikke nødvendigvis at den er operatørlåst, eller vice versa. edit: For ordens skyld - Telenor og Djuice er det samme, og har alltid vært det. Endret 13. oktober 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå