Gå til innhold

Råeste bærbar for under 10.000,-?

Tjohei

Anbefalte innlegg

Jada, jeg veit det høres teit ut med noe rått under 10 store, men jeg prøver allikevel. Skal finne en bærbar for svogern...

De vi kikka på var denne HP'en hos Elkjøp og denne Fujitsu'en hos Expert. Er HP'en værdt den ekstra tusenlappen?

Svogern er også interessert i spill. Hva er forskjellen på de to grafikkchippene på disse to maskinene? Den ene er Mobility IGP mens den andre er bare Mobility (kan vel ikke ta det som en selvfølge at det er 7500...) Hvilken vil gi best 3d performance?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er HP'en værdt den ekstra tusenlappen?

Ja, det er den.

HPen har 512 MB minnne(64 MB går til skjermkortet), mens Fujitsuen har 256 MB (128 MB går til skjermkortet).

HPen er 2,4 GHz mens Fujitsuen er 1,7GHz.

HPen har infrarød, ser ikke ut som Fujitsuen har det.

JEg har selv en HP Pavilion ZE5244 og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Er HP'en værdt den ekstra tusenlappen?

Ja, det er den.

HPen har 512 MB minnne(64 MB går til skjermkortet), mens Fujitsuen har 256 MB (128 MB går til skjermkortet).

Akkurat hvor mye som går til skjermkortet kan du velge selv. Så hvis det skal telle i positiv eller negativ retning, så teller det vel i positiv retning for Fujitsuen. Det er lite med 256 MB ram, men det er bare å kjøpe mer hos f.eks. komplett.no

HPen er 2,4 GHz mens Fujitsuen er 1,7GHz.

HPen har en celeron prosessor. De har aldri vært kjennt for å yte noe særlig. Fujitsuen har en mobile XP prosessor. At den er mobile gjør at den avgir mindre varme og bruker mindre strøm. Det er en mobile XP 2000+ prosessor, det skulle tilsi at den skulle yte omentrent som en P4 2GHz (med forbehold om at mobile utgaven har en annen tp rating).

Lenke til kommentar

XP2000 (tilsvarer P4) banker nok Celeron 2,4ghz. Celeron yter meget dårlig per mhz.

Min personlige sammenligning av de to pcene.

FJ pcen:

+ Bedre cpu

+ mye mer stillegående

+ bedre batterikapasitet

+ mindre og lettere

+ Mere minne til integrert skjermkort

+ Norman antivirus og firewall i 3 år

- har lite minne, men dette koster lite å oppgradere

- litt lite medfølgende programvare

HP pcen:

+ mere ram enn FJ pcen (512MB)

+ mye programvare

- dårlig cpu

- mer støy

- stor og tung

- stygg (dette er seff en smakssak smakssak)

- kun 3 måneder oppgradering til Norton antivirus

FJ pcen ville jeg foretrukket, og den er billigere. Selv om man oppgraderer med mer minne er FJ billigere, og da ser jeg ingen grunner til å foretrekke HP pcen.

Lenke til kommentar

SÅ mye dårligere er ikke Celeron cpu'en enn at det er til å leve med. Cpu er ikke alt. På bærbare har hastighet på hd og mengden med ram mye større innvirkning på ytelsen, blant annet hvis man kan klare seg uten swapfile og sånt.

Og i spill så hjelper det ikke med verdens beste cpu hvis grafikk chippen er møkk. Men hvem av disse to maskinene har det beste? :shrug:

Lenke til kommentar

Så har han kjøpt. Han hadde dårlig tid tydeligvis. Han endte opp med HP'en (Pavilion ze5413 hos Elkjøp).

Mitt inntrykk er at dette var en bra maskin. Rask til allminnelig bruk (hvilket gjelder for svogern), WinXP og brenner og det hans hjerte kunne begjære. Hvis jeg skal si noe negativt om den, så er det det at vifta gikk mye, så den bråka endel (det tror jeg ikke svogern min bryr seg noe om, så jeg skal ikke nevne det for'n. Da begynner'n bare å irritere seg over det... :lol: ). Og så fikk den bare 1250 i 3dmark01SE, men man kan spille mye på det.

Men alt i alt en god maskin. Jeg tror han gjorde et godt valg. Takk for innspill. :D

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men tror'u'kke maskinen hans ble grilla av lynet igår :lol::lol: Han satt på internett da lynet slo ned i en stolpe (rett ved siden av meg og sønnen min, forresten) og grilla modem, lydkort, nettverkskort, stømforsyning og prosessor. J****vlig surt, da, med helt ny bærbar... Vel, vel, han får vel noe på forsikringa.

Egentlig skal jeg jo ikke le, for jeg tror skjermkortet mitt gikk til helsike også. Det gjorde ISDN boksen og. Nå skal jeg kjøpe overspenningsværn. 8)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke greie på AMD-prosessorer, men har hørt at de trenger mer kjøling enn Pentium prosessorer. Hvordan fungerer da enn AMD-prosessor i en bærbar? Der ligger jo alle komponentene så tett at vifta må vel gå hele tiden? Hvis det ikke er vennkjøling da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...