arneodin Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hei! Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en bærbar for første gang. Det skal stort sett bare være en surfe og videomaskin, og jeg tenkte at å sette den opp med linux vil være bedre da enn å drasse med w7 og div bloatware du får prakka på. Heller ta en evt w7 som følger med og sette det opp på en stasjonær pc jeg skal bygge. Poenget her er drivere. Hvordan er det generelt med å skaffe linux drivere til bærbare. Er noen støttet bedre enn andre feks? Takker for svar Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Generelt så støtter de mest populære Linux Distroene det meste av stasjonære og bærbare pc'er uten store problemer, men det hender selvsagt at man må jobbe litt mer enn på Pc og lete etter den mest kompatible skjermkortdriveren. Nå er jeg ikke akkurat en Linux Guru men det finnes noen sider med litt oversikt over distroer : http://distrowatch.com/ Når det gjelder valget av bærbar så tror jeg nok det mest fornuftige er å kjøpe etter budsjettet ditt og behov, så om du trenger et Blu-ray drev og god prosessorkraft så velger du en modell som passer. Litt usikker på om de forskjellige Linux distroene har stor forskjell på strømsparingsegenskapene så du får nesten sjekke opp dette om du planlegger å ha mest mulig batteritid på den bærbare. PS : Endret litt emnetittelen siden den første ikke akkurat forklarte så mye om det du lurer på, endre den gjerne til noe annet om du føler tittelen ikke passer. Mvh Malvado. Lenke til kommentar
arneodin Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 OK, takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå