Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte å betale bot - Kan pengene kreves inn?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei.

Ble (om noen husker forrige post) bøtlagt rett før sommeren for offentlig urinering. Av både prinsipp og lommebok var jeg ikke særlig keen på å betale, men landet til slutt på å gjøre det for å få problemet ut av verden.

Ble for 3-4 uker siden ranet av sigøynere der jeg mistet en dyr mobil, husnøkler, flexuskort og kredittkort. Bestemte meg for å anmelde det for å kunne prøve meg hos forsikringsselskapet. Leverte inn en standard anmeldelse, og ettersendte IMEInummeret mitt over e-post i etterkant for å hjelpe politiet i å spore opp både telefonen min og de ansvarlige. Eneste jeg har fått av tilbakemelding fra politiet siden da er autosvar over e-post på anmeldelsen min. Ingen har brydd seg med å sende så mye som et ok, eller respondere i det hele tatt på IMEInr e-posten min.

DET SOM DERIMOT KOM FOR 3 DAGER SIDEN VAR BOTEN FRA POLITIET FERDIG MERKET MED KONTO OG KIDNR :realmad:

Dette er rett og slett grusomt provoserende, og jeg vurderer nå å nekte å betale boten min, av rent prinsipp. Og på pur faen. Kan de bruke ressurser på å melke en som må tømme blæra si bør de ihvertfall gi det en sjanse å oppklare grov vinningskriminalitet begått av sigøynere, noe som er blitt et stort problem nå.

Men nei, ikke en gang et menneskelig svar kan de koste på seg.

Jeg får altså en bot (og der var det god oppfølging gitt), men ikke et livstegn fra politiet når jeg selv blir rana, og mister verdier for nesten 10 høvdinger.

Denne boten kommer jeg aldri til å betale, mm politiet forsyner seg av konoten min, eller trekker meg i lønn.

Det jeg lurer på; Kan politiet gjøre dette? Vil det eneste jeg oppnår ved å nekte være en enda større bot pga økt saksbehandlig som jeg må ut med uansett om jeg vil eller ei, eller er det lov å håpe på at saken rett og slett havner i glemmeboka? Har hørt at det har skjedd med en rekke av andre folk jeg har snakket med.

:)

PS: Jeg er en 100% lovlydig borger, og har aldri blitt tatt for noe annet en å snike på toget en gang for mange år siden.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å må betale ja, antagelig med renter og straffegebyr så det holder. I ytterste konsekvens så tar de det rett av lønna di.

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så overrasket over at du får bot mens ranet antagelig blir henlagt.

Det er mye enklere for politiet å gå etter vanlige borgere enn hardbarka kriminelle, slik har det alltid vært i Norge.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Så selv om dette er blodig urettferdig (i mine øyne ihvertfall, vet ikke hva resten av verdenen mener), så er det altså ingen vei utenom følgende scenario? Jeg punger ut så fort som mulig, og må samtidig slå meg til ro med at politiet ikke kommer til å løfte en finger for å hjelpe meg.

Å spore opp en telefon via IMEI er jo i tillegg noe av det letteste som finnes..

Lenke til kommentar

Takker og bukker begge to :) Om jeg kan finne jævlene selv, med den siden trenger jeg ikke hjelp av politiet lenger.

Slik jeg tolker det var den andre siden en slags hjelp til de som sliter med å betale. Det er ikke mitt tilfelle da jeg har vært i arbeid siden 9. klasse, og følgelig spart opp en del penger. Det jeg stusser på er hvordan politiet regelrett driter i saken min, samtidig som de gjør alt de kan for å drive inn en jævla bot. Hadde de vært like ivrige på begge fronter kunne jeg akseptert det, selv om ni laken er vanvittig mye for å lette på trykket. Men de gir altså faen.

:-)

Edit: Ser at SI inneholder mer enn jeg trodde, skal ta en grundigere titt i morra når jeg er på pc, og ikke mobil.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Herregud i himmelen.

Når du får en rekning så å velger og ikkje betale den så er det et innkassoselskap som pusher på deg resten, når inkassoselskaper kommer å tar deg så er ting fort mye dyrere, dem driter i hvorfor du ikkje har betalt rekningen din, dem skal ha pengane sine, det baller på seg med renter og purregebyr.

Du klarer ikkje å forholde deg til regelverket i landet og blei straffet for det, betal rekningen din, at politiet har bedre å gjøre på en og springe å leite etter mobilen telefonen din skjønner eg veldig godt med dei ressursene dei har tilgjengelig.

Ellers så er dette en rein forsikringssak for din sin del, sålenge du har forsikring på eigendelene dine så skal du få dette dekket, det tenker nok også politiet, du vil få et brev etter en stund om saken er opptatt eller om den er henlagt pga av mangel på bevis.

Om politiet benytter seg av inkassobyrå er eg heller usikker på, men eg veit at Tollvesenet og andre instanser har rett til å trekke deg direkte i lønn, viss du har inntekt eller trygd vell og bemerke.

Ellers så anbefaler eg deg i framtida å unngå og pisse så purken ser deg og være litt meir forsiktig med eigendelane dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

LOV 1992-06-26 nr 86: Lov om tvangsfullbyrdelse [tvangsfullbyrdelsesloven].

Det er heilt klart at uansett kva du gjer så vil du ende opp med å betale bota du har fått.

Det einaste du kan gjere for å unngå å betale er ved å nekte å vedta forelegget og deretter ta dette rettens vei i håp om frifinnelse.

Alle lovlige krav kan tvangsinndrives. Enten ved å trekke frå eventuell inntekt du har frå arbeidsplass eller offentlig støtte, eller ved tvangsalg av eigendeler.

I tillegg bruker bøter å være i forma der du må betale X kroner eller sone Y dager i fengsel.

Lenke til kommentar

Selv om TS klarer å spore telefonen så er det langt ifra sikkert at politiet gidder å følge opp, selv om han kommer opp med eksakte data på personer. Det er ikke uvanlig at politiet ikke følger opp slike saker selv om fornærmede faktisk har klart å komme opp med fellende bevis. Forstå det den som kan.

Mitt råd er glem hele greia. Kjør forsikringssak så fort saken har blitt henlagt evt. etterforsket.

Lenke til kommentar

Kan man ikke velge å være i fengsel i stedet for å betale boten?

Å nehei, du ...

Hadde det bare vært så lett.

Da hadde fengslene vært fullstappa av folk som nok heller hadde brukt litt av ferien sin i fengsel for å bli kvitt bøter for så å bruke feriepengene sine på det som er igjen av ferien.

Er nok slik TWFA sier. Samfunnets velsmurte maskineri vil tyne dine nåværende ressurser og eventuelle fremtidige før de hiver deg i jailen som en (formodentlig blakk) angrende (neppe)synder.

G :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...