Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Data som ikke kommuniserer med routern

Anbefalte innlegg

Hei alle datainteresserte!

Jeg har følgende problem som jeg håper dere har en løsning på:

Jeg har opprettet ett nettverk som i starten funka veldig bra men nå i det siste har jeg fått ett problem med at pcen min ikke finner nettet når jeg skrur den på. Andre pcer finner nettet lett som bare det og får koblet til men på min skjerm kommer ikke nettverket opp på oversikten over nettverk å koble til. Dette var først bare ett problem når andre enheter var koblet til nettet men nå er det altså forplantet seg til at selvom INGENTING annet er koblet til så er det borte eller "opptatt". Noen som har en løsning? På forhånd takk. : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg følgende:

1) Det trådløse kortet på maskinen som kun finner nettet av og til er defekt, eventuellt at signal kabelen som er koblet til ikke har god nok kontakt.(Gjelder dette en bærbar maskin, så sitter som oftest det antennekablen skjult rundt skjermen som er koblet til det trådløse kortet inni maskinen.

-----------------------------------------------------------------------

Mindre sansynlig.

2) Krypteringen som er satt i routeren støttes dårlig på maskinen som finner nettet av og til

3) Flere nett i samme område bruker samme kanal på det trådløse nettet, som skaper pakketap.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvs signalet er svakt kan du i første omgang sjekke med gratisprogrammet "inSSIDer" (google it) hvordan det ser ut med andre nettverk i området. Grafen du får opp kan du bruke for å finne et godt frekvensområde du kan bruke som ikke har mange andre nett på det.

Kort sagt vil du prøve å sette kanalen til et område der det overlapper minst mulig med andre nettverk. Kanalen du velger brukes + 2 oppover og nedover til en viss grad. Dvs. med kanal 6 brukes 6 primært, men påvirkes også at kanalene 4,5,7,8. Grafene i programmet visualiserer egentlig dette veldig bra så det er lett å forstå.

Hvis du finner ut at nettverket ditt overlapper mye naboenes så prøve å bytte kanalen (det gjør du i webgrensesnittet til ruteren din).

Andre mulige problemer:

- Hvis ingen nettverk dukker opp i oversikten i det hele tatt (spesiellt om du vet det er andre nettverk i området) så kan det være driverproblemer. Oppdatert til nyeste drivere for å se om det retter problemet.

- Hvis signalstyrken fremdeles er for dårlig kan en retningsbestemt antenne + en rimelig USB adapter (med antennemulighet) være løsningen. Det finnes mange slike på dealextreme og ebay til rimelige priser. Merk at dette passer dog mest for stasjonære maskiner siden antennen på pekes inn korrekt hver gang du flyter den, så det er lite egnet for bærbare du flytter rundt på.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...