Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst mellom 2 hus. Kun 2 pc. Dist = 60 m?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å sette opp et nettverk mellom min pc og brodern's. Vi bor i forskjellig hus med en avstand på ca. 60 meter imellom (tror det er 40m men er ikke sikker, så vi tar litt i.) Signalet må gå mellom en innervegg to yttervegger.

Det jeg ønsker er et forslag til hva jeg må ha for å få dette til. Kabler inkl. Og gjerne link til nettbutikk. (er lat idag :D )

Har ikke peil på slike greier.

Hastighet er samme hvilken, men så høy som mulig er jo alltid en fordel.

Prisen bør ligge på under 1700 kr komplett.

Takker på forhånd for alle gode svar!

Alternativt: Dersom dere veit om ei sjappe på nettet som selger lange nok kryssede kabler til dette bruket, så takker jeg for det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt: Dersom dere veit om ei sjappe på nettet som selger lange nok kryssede kabler til dette bruket, så takker jeg for det også.

Du trenger ikke å ha en kryssa kabel som er så lang. En vanlig 60m TP kabel, en skjøt, og en 1m krysset kabel gjør samme nytten. Nå blir vel ikke 60m TP så veldig billig akkurat, så det er mulig trådløs er bedre, men det har jeg ikke peiling på. :shrug:

Lenke til kommentar
Ringte Komplett...

Fikk anbefalt å prøve dette produktet.

Jeg har bestillt 2 stk og prøver. Går det ikke, så får dem det i retur.

var og monterte en som lignet hos en kunde, og den du har linken til der er KUN mottakeren, du må ha 2 sånne, og en sender, ellers skjer det ikke noe.

Den jeg monterte var ikke helt ny, men fra senderens plass i kjeller, til mottaker i 2 etg, igjennom 1 stk mur gulv, og 1 stk tre gulv, så var mottaker signalet på 50% mens kvaliteten på signalet var 95 %. det var ikke mer en 10-15 meter.

Lenke til kommentar
Ringte Komplett...

var og monterte en som lignet hos en kunde, og den du har linken til der er KUN mottakeren, du må ha 2 sånne, og en sender, ellers skjer det ikke noe.

Den jeg monterte var ikke helt ny, men fra senderens plass i kjeller, til mottaker i 2 etg, igjennom 1 stk mur gulv, og 1 stk tre gulv, så var mottaker signalet på 50% mens kvaliteten på signalet var 95 %. det var ikke mer en 10-15 meter.

Hva betyr det i praksis da ? "Mottaker signalet på 50% = redusert hastighet og Kvaliteten på 95% = ingen brudd i forbindelsen osv ?

Vet du hvordan det er med utendørs antenner ? Må det være fri sikt fra antenne til antenne ?

Lenke til kommentar
Har skikkelig lyst på trådløst nettverk med antenner og greier, selv om jeg ikke har noe bruk for det i det hele tatt... :D Det virker bare morsomt å ha radionett, f.eks. med en kompis, eller snylte på skolens UNINETT linje etc!

Me too!! :yes: Jeg har "funnet" to gode grunner til det; 1. dele på bredbåndsutgiftene, 2. kunne bruke den bærbare i hele huset. :D

Lenke til kommentar

Hvordan kan man kunne komunisere med KUN en mottaker? Jeg vil tro det er både en sender og mottaker i den enheten.

Dessuten kan man vel sette opp et nettverk mellom to slike enheter uten et aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man kunne komunisere med KUN en mottaker? Jeg vil tro det er både en sender og mottaker i den enheten.

Dessuten kan man vel sette opp et nettverk mellom to slike enheter uten et aksesspunkt.

De selger ekstra mottakere for folk som vil ha flere, så slipper man å ha en haug med sendere ett sted.

Lenke til kommentar
Ringte Komplett...  

Hva betyr det i praksis da ? "Mottaker signalet på 50% = redusert hastighet og Kvaliteten på 95% = ingen brudd i forbindelsen osv ?

Vet du hvordan det er med utendørs antenner ? Må det være fri sikt fra antenne til antenne ?

Jeg tror det betyr at, styrken på signalet den mottar er 50% fra det beste man kan ha, men at selve signalet ikke er særlig degradert, så selve kvaliteten på ligger på 95%, så den har ikke noe vanskeligheter med å lese signalet, bare att det er litt svakt.

Utendørs antenner kommer helt ann på hvordan type det er, hvis det finner til en billig penge. Jeg var og trakk kabler for slike antenner for Lovisenberg sykehus, slik at deres forskjellige avdelinger rundt om kring i Oslo skal kunne kommunisere uten å bruke tele nettet. Den digitale typen som de setter opp, MÅ ha fri sikt mellom mottaker og sender. Men jeg vil tro at det finnes en som sender på FM nettet, og da trenger du ikke fri sikt.

Lenke til kommentar
Ringte Komplett...

Tipper du vil få problemer, har omtrent det samme utstyret og kan ikke gå gjennom mer enn 2 vegger og ca 15 meter før signalet er så dårlig at

jeg mister kapasitet. Signalet burde være over 70 % for å få en stabil linje uten drop.

Men vi krysser fingrene :yes:

Lenke til kommentar
De selger ekstra mottakere for folk som vil ha flere, så slipper man å ha en haug med sendere ett sted.

I hver enhet må det være BÅDE sender og mottaker (du vil vel ikke at andre skal bestemme hva du skal ta imot?)

Selvfølgelig er det sender og mottar i hver enhet, men man trenger en hovedenhet, som funker som en switch/hub/router. De 2 han har bestilt blir betegnet som en mottaker, siden det er den delen man kopler i PC. Senderen (hoveddelen) stilles det stedet det f.eks. adsl signalet er.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det sender og mottar i hver enhet, men man trenger en hovedenhet, som funker som en switch/hub/router. De 2 han har bestilt blir betegnet som en mottaker, siden det er den delen man kopler i PC. Senderen (hoveddelen) stilles det stedet det f.eks. adsl signalet er.

Han trenger ingen hovedenhet (aksesspunkt eller router). Han skal koble sammen to maskiner, og da klarer han seg fint med de to enhetene fra komplett.

Lenke til kommentar

:cry: Did not work :cry:

Mista signalet ca 15 m unna. Testa med min bærbare hvor langt jeg kom.

Dingsene skulle kunne kommunisere over 160 m i fri sikt, men et par vegger og litt vegetasjon satte dette kraftig ned.

Må nok ha kraftigere skyts dersom jeg skal basere dette på trådløst, ja.

We live and we learn....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...