Mannen med ljåen Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hei Fatter'n har en eldre maskin med Windows, og har aldri prøvd noe annet. Men maskinen er treg og moden for utskiftning. iMac er det beste alternativet fordi da slipper han alt maset med kabelspagetti, og operativsystemet trenger ikke så mye vedlikehold. Dessuten er den lett å flytte, til stasjonær maskin å være. Men hva må man vite før man kjøper iMac? Alle jeg har sett har 4 GB RAM. Holder det til vanlig surfing og e-post, eller er det lite fremtidsrettet? YouTube på høyeste oppløsning brukes flittig. Denne artikkelen sier at 4 ikke holder, men brukeren krever kanskje mer av maskinen sin? http://www.hardware.no/artikler/andre_uke_som_mac-bruker/102484 En selger jeg har pratet med sa at alle iMacer har 4 GB RAM og at den ikke kan byttes av brukeren uten å sende den til verksted. Er det sant? Den samme selgeren sa også at 4 GB holder lenge til vanlig bruk. Hva med harddisk vs. SSD? Hvilken utgave bør man velge, og finnes det noen fallgruver? Ideer er velkomne. Endret 13. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Rart at selgeren sa det , Apple legger i alle fall ut instruksjonene om hvordan du går fram : http://support.apple.com/kb/ht1423#1 Med 8Gb ram så vil datamaskinen sannsynligvis føles mer responsiv ut om man multitasker og med tanke på hvordan iOS fungerer så vil jeg nok påstå at mer = bedre (innen rimelighetens grenser). For din far så vil jeg påstå at en vanlig harddisk vil være helt grei nok , du får selvsagt lavere oppstartstider med SSD , men for å være ærlig så er det ikke så veldig ofte at man vil legge merke til det med mindre man bruker veldig store og ressurskrevende programmer og spill. Sånn sett så er det ikke mange spill på Mac som bruker alt for mye minne og dermed vil det ikke ta så lang tid å laste dem inn fra en standard 100MB/s harddisk. Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Tror nok at den billigste versjonen av iMac skal holde fint; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634945 Helt grei til surfing, youtube og e-post Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hei Fatter'n har en eldre maskin med Windows, og har aldri prøvd noe annet. Men maskinen er treg og moden for utskiftning. Min kone gikk over fra Windows-PC til Mac, og hadde bare små tilvenningsproblemer med OSX. iMac er det beste alternativet fordi da slipper han alt maset med kabelspagetti, og operativsystemet trenger ikke så mye vedlikehold. Ja, det eneste problemet med OSX er at det spør om du vil oppdatere, og mange ikke-tekniske brukere svarer nei. Sånn sett er Windows tryggere fordi den bare gjør det når du stenger ned maskinen. Alle jeg har sett har 4 GB RAM. Holder det til vanlig surfing og e-post, eller er det lite fremtidsrettet?YouTube på høyeste oppløsning brukes flittig. Denne artikkelen sier at 4 ikke holder, men brukeren krever kanskje mer av maskinen sin? http://www.hardware.no/artikler/andre_uke_som_mac-bruker/102484 En selger jeg har pratet med sa at alle iMacer har 4 GB RAM og at den ikke kan byttes av brukeren uten å sende den til verksted. Er det sant? Den samme selgeren sa også at 4 GB holder lenge til vanlig bruk. Jeg har 4 i min MacBook Pro, og 16 i min iMac. Men sistnevnte brukes til Photoshop etc. 4 GB holder greit til de fleste formål. Kjøper du av en forhandler kan du få ekstra RAM ferdig montert billigere enn Apple leverer det. Og ja, du kan skifte den selv. Hva med harddisk vs. SSD? Det fine med SSD er at iMacen blir helt lydløs. Ikke noe diskknatring eller viftesus. Geir Endret 14. oktober 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 4GB ram holder i utgangspunktet vanlig bruk, selv i dag. Selv kjøpte jeg iMac for noen uker siden. Det oppgradere RAM på iMac er faktisk den enkleste maskinen jeg har gjort det på. 3 skruer på et panel under, og ploppe inn fler brikker. Selv skulle jeg nok ønske å hatt SSD i den, men det går faktisk bra uten. Det kommer an på hvilke behov man har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå