Gå til innhold

2-3g protein per kilo kroppsvekt. Virkelig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Det virker som en etablert sannhet i treningsmiløene at om man ønsker å få maks ut av treningen sin bør man ligge på minst 2g protein per kilo kroppsvekt. Om man er på slankern eller går på deff skal man opp til 3.

Jeg lå på dette før, men fant etterhvert ut at livet er for kort til å tylle i seg shakes og bare spise kylling og tunfisk. Har endret til å rett og slett BARE spise hva jeg antar er sunt (har dog beholdt et stort b-vitamininntak på lørdager for sikkerhetsskyld). Personlig har jeg ikke merket noe forskjell i kroppssammensetning, styrke, utseende, eller noe som helst fra da jeg lå på 200-300g protein om dagen. Og jeg trente, og trener mye. Flere timer om dagen, 5-6 ganger uka.

Kanskje jeg tar feil av meg selv, men jeg merker altså ingen forskjell. Med dagens kosthold ligger jeg på rundt 70-100g protein om dagen, litt avhengig av hvordan dagen har hvert. Dette er dog protein av god kvalitet, jeg regner kun proteiner fra meieriprodukter, kjøtt og fisk. 1g protein fra nøtter regner jeg som et halvt.

Men det gjorde jeg også før da jeg spiste og drakk mye proteiner fordi jeg ble fortalt det.

Gitt at jeg faktisk har rett i at jeg ikke merker noe negativt på kroppen min ved å innta litt over en tredjedel av proteinene som er anbefalt, hvem er det da som bør ligge så vanvittig høyt?

:)

Hva jeg anser som sunt, og pleier å spise:

6 Wasa husman knekkebrød om dagen, godt lessa opp med smør, egg og kjøttpålegg.

Skyr, nøtter, fiskekaker, hamburgere av rent kjøtt, ølpølser, melk, kylling, gris og andre dyr, litt frukt og grønnsaker.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nok litt over gjennomsnittlig, men ikke mye mer. Har kraftigere skuldre/rygg enn det som er normalt, og kraftige bein. Dette vil jeg anta kommer av ti år med boksing.

Men, jeg er ikke spesielt godt definert, og har både antydning til litt mage, og litt dissing her og der. Vil dog anta at jeg er bedre definert enn gjennomsnittet, uten at det er så mye å skryte av. Tenk deg en vanlig 20-åring med litt større bryst og skuldre enn det som er normalt. Eneste gangen jeg var greit nok definert (for min skala vel og merke, neppe noen som ville snudd seg på stranden) var da jeg pinte meg i 67 kg for å klare NM-vekta i boksing.

Men slik var det også da jeg konsekvent lå på 200-300g høykvalitetsprotein om dagen, hvilket jeg gjorde i over et år.

Jeg merker altså nada forskjell på 70 eller 200-300 gram protein om dagen. Eneste som har utgjort en markant forskjell for meg har vært og kutte ut alle raske karbs (med unntak av litt frukt), og kun få karbs fra Husmann eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er ment for bolere.

Feil. Begynner å demre hvorfor du vil begynne med steroider hvis du tror det å spise mye bare er for folk som bruker ulovlige preparater.

Og Bjarnemann: 2g/kg for deg er rundt 120g om dagen. For alt vi vet kan det godt hende du fortsatt følger det kravet. Husk at du regner tallet ut fra fettfri kroppsvekt :)

Endret av Kevlar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge olympiatoppens bok om styrketrening, får du i det nok protein gjennom et normalt variert kosthold. Noen får kanskje en a-ha opplevelse når de leser dette, men et halvt glass med skummet melk inneholder nok protein til å bygge opp muskler etter trening, det er bare tull å telle proteiner. Er du ute etter å legge på deg, kan gainer være til hjelp - men selv øker jeg bare matinntaket og har ikke noe problem med å gå ned i vekt eller legge på meg med normalt kosthold.

Lenke til kommentar

Og om 3,5g protein i seg selv er nok til å restituere MUSKLENE, så er det vel et par prosesser til i kroppen som trenger energi.

... og det sies heller ingenting om hvilke muskler det gjelder. Høyre biceps, hele kroppen?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Å legge på meg er det SISTE jeg er ute etter. Og uten å diskreditere Olympiatoppen, da de også besitter mye kunnskap, har jeg inntrykk av at de kan være litt vel konservative og negative til ny kunnskap. Litt som en gammel inngrodd fotballtrener.

At man får i seg nok proteiner gjennom et normalt variert kosthold er godt mulig det. Jeg føler selv at jeg fungerer greit på det, men så er det jo to ganske essensielle spm som Olympiatoppen ikke svarer på; Hva eksakt er et "normalt variert kosthold"?

Er det variasjon av kjøttpålegget du har på skiva, og forskjellige sorter pizza til middag (som faktisk er kostholdet til skremmende mange nordmenn), eller er det litt brød/knekkebrød, litt yoghurt, litt melk, litt grønnsaker, litt egg og faste middager hver dag der det er gode porsjoner med kjøtt/fisk/fjærkre?

Og hva eksakt er "nok protein"?

Som et lite sidepoeng er jeg også skeptisk til Olympiatoppen pga den grunnløse fettfobien de har.

Lenke til kommentar

Jeg spiser og drikker til jeg er god og mett. Variert og bra. Har da ikke akkurat gått ned i muskler og styrke heller på det lille året mitt. Men er vel slik at man har god fremgang stort sett hele nybegynnerfasen. Uansett, kan ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å endre min mat- og treningsstil, om jeg kan få kalle det for det.

Synes det du sier, trådstarter, høres bra ut :)

Btw, kan kanskje tas med at genene mine tilsier at jeg utrolig lettrent. Spiller det en halvveis vesentlig rolle, kanskje?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi stole på akkurat Olympiatoppen? Hvilken unik kunnskap besitter de, som andre forskere IKKE har? Norge er i tillegg et land av middelmådighet når det kommer til sportslige prestasjoner.

Jeg velger heller å stole på Olympiatoppen enn forfatterne av teksten bak på proteinposer. Jeg deler kun det jeg selv har lest, jeg har ingen bakgrunn innenfor forskning - men jeg vil uansett ikke si at Norge er et land med "middelmådighet" når det kommer til sportslige prestasjoner.

haha, med et halvt glass skummet melk (ca 100g) har du 3,4g proteiner og 33kcal. Tror du virkelig det er nok etter trening? Med et "vanlig" kosthold tviler jeg på at man får i seg nok av proteiner og kcal.

Nå må du lese hva jeg skrev igjen tror jeg. Det jeg skrev om melka, gjelder kun for det du trenger for å bygge opp proteinene i musklene igjen. Man skal selvfølgelig ha i seg rikelig med mat både før og etter trening i og med at man forbrenner mye. Vanlig kosthold vil si vanlig mat - ikke kunstig framstillt konsentrert protein. Mengden kan man justere så mye man vil. Det meste av proteiner man inntar brukes til bygging av enzymer, andre proteiner og i andre kjemiske prosesser som krever bruk av proteiner.

Vel å merke får man også i seg proteiner fra andre ting enn melk.

Endret av Cashplay
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi stole på akkurat Olympiatoppen? Hvilken unik kunnskap besitter de, som andre forskere IKKE har? Norge er i tillegg et land av middelmådighet når det kommer til sportslige prestasjoner.

Ikke at det er viktig for tråden, (en tråd som var uinteressant fra det øyeblikket den ble skrevet, siden Bjarnemann egentlig er enig med teoretikerne) men norge er langt fra middelmådig når det gjelder idrettsprestasjoner. Vi gjør det også svært godt i styrkeløft!

En ting vi er middelmådige på, er å ha aviser og medier som skriver om prestasjonene til styrkeløfterne våre :)

Nordmenn er ikke bare best med ski på beina, vi er best når det skal løftes tungt, trenes smart og når stevnetaktikken skal legges opp.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at Bjarnemann er enig med teoretikerne? Jeg ligger nå på cirka 70g protein dagen (teller da kun fra høyverdige kilder), og rapporterer at jeg ikke merker store forskjellen. Samtidig så var det en grunn til at jeg lagde denne posten, og det er at jeg er interessert i å høre flere meninger enn min egen, da det er godt mulig at jeg rett og slett føler feil.

Jeg måler ikke fettprosent, eller bruker målebånd rundt musklene, så det kan godt hende at jeg er ute av stand til å merke at jeg trenger mer protein. Men jeg løfter det samme, restituerer meg like raskt, og har like mye energi som før.

At jeg har inntrykk av Olympiatoppen som en anelse konservative, og er skeptisk til fettfobien deres har ingen betydning for hva jeg mener om proteininntak. Jeg har ingen formening, og spør derfor dere.

Edit: Til den som skrev om kunstig fremstilt protein: Om du siktet til proteinpulver er det helt naturlig fremstilt protein. Er rett og slett feks melk i pulverform.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Olymnpiatoppen har faktisk fornyet seg i forhold til de gamle inngrodde holdningene de hadde før i tiden. Man skal ikke mange årene tilbake i tid før anbefalt proteininntak var langt under det de går god for i dag.

Type utøver og trening       Proteinbehov
                          (gram per kg kroppsvekt per dag)
Mosjonist                     0,8-1,0
Utholdenhet                  1,2 – 1,6
- moderat treningsmengde        1,2
- stor treningsmengde           1,6
Styrke-/kraftidretter        1,2 – 1,8
Unge utøvere i vekst            2,0

Figuren viser proteinbehov for idrettsutøvere. Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere.

Kilde Olympiatoppen

Når det er sagt så driver ikke Olympiatoppen med idretter som strongman, kroppsbygging, styrkeløft osv. Den eneste idretten som er sammenlignbar er vektløfting, og de gutta (og jentene) lever ikke på luft og kjærlighet heller.

Den vanlige mannen i gata verken trener hardt nok eller har som mål å se ut som en kroppsbygger. De aller fleste som trener for å bygge muskler på et hobbybasis spiser ikke nok mat for å nå målene sine. Dersom man skal bli stor er det 3 ting som gjelder.

1 - spise nok

2 - trene hardt nok

3 - hvile nok

De aller fleste hobbymosjonistene faller igjennom på ett eller flere av disse punktene. Hvor mange på treningssenteret er ikke mer opptatt av hvordan de ser ut, å bruke tiden på å nakke, å drive med kosetrening kun på favorittisolasjonsøvelsene og å for all del ikke å svette, når de istedet kunne gitt jernet og gjort det de var kommet der for å gjøre - nemlig trene.

Det er klart det at for disse menneskene så vil det ikke ha noen betydning om de ligger på 1 eller 2g protein per kg kroppsvekt. De vil ikke nå samme resultat som en som gjør tingene 100% og yter maks. Se dere rundt på gymmet og se om dere ser de samme menneskene som har vært der i flere år, men som er tilnærmet samme størrelse og som gjør akkurat det samme som de gjorde for 2 år siden. Vil man bygge muskler så må man gå inn for det og legge til rette for det. Da er et skikkelig kosthold alfa omega.

For å si litt mer om Olympiatoppen så er det jo ganske morsomt at de var veldig skeptisk til proteintilskudd helt til de sammen med Tine utviklet YT drikkene som jo faktisk er samme greiene, bare i en annen innpakning. Da var jo med ett slike tilskudd viktige og ikke minst stuerene.

- Er proteintilskudd nødvendig for de aller fleste? Nei, men det er jo veldig praktisk.

- Skal man være skeptisk til det som står i treningsblader (især utenlandske) når det gjelder tilskudd og anbefalt proteininntak? JA. Kosttilskudd er en milliardbusiness og mange av artiklene er jo laget for å selge mest mulig. Man skal være kritisk til kildebruk og virker noe for godt til å være sant, ja så er det mest sannsynlig også det.

Til trådstarter:

Boksing er en utrolig intensiv og krevende sport og ikke noe du kan drive på et høyt nivå med dersom man skal bli kroppsbygger i samme slengen. Det er en grunn til at en boksekropp (kampsportkropp) er veldig forskjellig fra en kroppsbyggerkropp og det går jo på hvilken type trening man gjør. Og om man er seriøs med boksingen (eller annen kampsport på et høyt nivå) så trener man jo for all del ikke som en kroppsbygger, men heller for å utvikle kraft og eksplosivitet.

Nå har jeg i mitt innlegg fokusert mest på kroppsbygging (selv om et høyt proteininntak gjelder for andre idretter også), men det er av den enkle grunn for at folk lettere ser sammenhengen med en stor muskelmasse og behovet for proteiner.

Når det gjelder proteininntaket på deff så øker de fleste dette for å være på den sikre siden for å minimere sjansen for å miste hardt opparbeidet muskelmasse. Man er jo i et kaloriunderskudd på deff så da er det vel greit å være på den sikre siden. Merk at mye av dette er anbefalinger til folk som skal stille på en scene og være mest mulig definert. Når man har en så lav fettprosent og et så lavt inntak av karbohydrater, så skal det ikke mye til før man mister muskelmasse.

Men igjen - den vanlige mannen i gaten kommer aldri til å være så definert som disse menneskene. Har man en betydelig høyere fettprosent, så skal det mer til for å miste mye muskelmasse så lenge man trener og spiser fornuftig, for man har jo tross alt mer fett å ta av.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ifølge olympiatoppens bok om styrketrening, får du i det nok protein gjennom et normalt variert kosthold. Noen får kanskje en a-ha opplevelse når de leser dette, men et halvt glass med skummet melk inneholder nok protein til å bygge opp muskler etter trening, det er bare tull å telle proteiner. Er du ute etter å legge på deg, kan gainer være til hjelp - men selv øker jeg bare matinntaket og har ikke noe problem med å gå ned i vekt eller legge på meg med normalt kosthold.

Støttes 100%

Det er en industri som skal selge deg alt mulig rart for å understøtte treningen din stort sett psykologisk, ikke fysiologisk, men det aller meste er en unødvendig slankekur for lommeboka, mer enn noe annet.

Mye protein er mer skadelig enn oppbyggende siden det koster kroppen mye metabolsk. Dårlig protein har ikke noe annet valg enn å ende opp som energi og den prosessen er ugunstig sammenlignet med andre måter å skaffe seg energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...