Cundou Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Jeg opplever at det til tider tar lang tid å laste ned nettsider og spille av film, f.eks. på Youtube. Er det fordi hastigheten på nettet er for dårlig, eller kan det være ruteren fra NextGentel som fusker? Nåværende abbonement: "Next1 Overalt" Leverandør: NextGentel Hastighet: Vet ikke, klarer ikke finne det ut på NextGentels nettsider eller faktura. Pris: 350 kr pr mnd Speedtest.net sier: Jeg er ikke så godt kjent med internetthastigheter, men er det normalt å oppleve tregheter med denne hastigheten? Jeg har sett litt på andre bredbåndsabbonementer, men er usikker på hva slags hastighet jeg egentlig trenger for mitt bruk. Jeg driver for det meste med surfing, ser noe film via stream, og noe nedlasting. Vil gjerne ha mulighet til å spille over nettet. Har to maskiner som gjerne er koblet til nettet samtidig, den ene trådløst og den andre med kabel (målingen er foretatt med kabel, problemene er på begge maskiner). Er det noen som har litt mer peiling som kan komme med noen råd? Endret 13. oktober 2011 av Cundou Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg mener å huske at det abonnementet tilsa ca 7Mbit i nedlasting? Ser ut som du har fin ping på linjen også. Det burde gå greit til å streame videoer med. Har du forsøkt andre nettlesere/datamaskiner? Ruter kan være et problem, men jeg tror det hadde gitt utslag på testen du tok. Du kan også høre med leverandøren din og se hva de kan tilby deg/hvilke løsninger de har på slike problemer. Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde ganske lik hastighet som deg før jeg oppgraderte og jeg opplevde ikke problemer slik du nevner her. Kan det være at en av dataene opptar mye av båndbredden? Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Hei, og takk for svar! Det kan godt være at det er noe som tar opp mye båndbredde, men problemene er der selv om bare én maskin er på. Jeg bodde derimot tidligere i et hus hvor strømnettet var forferdelig ustabilt, og fikk den ruteren jeg har nå etter at den gamle døde helt. I begynnelsen var alt ok, men etterhvert har det trådløse nettet begynt å fuske litt (plutselige, kortvarige avbrudd, varierende hastighet osv). Jeg er uansett ute etter å bytte abbonement, da det vi har inkluderer mobilt bredbånd, noe som ikke blir brukt (tilsammen koster det abbonementet 479,- pr. mnd). Jeg har sett på Altibox, Ventelo og andre abbonementer fra NextGentel - er det noe her som er å foretrekke? Vi har allerede tv fra Altibox, men er det verdt 449,- pr. mnd for å få fibernett (25/25)? Lurer også på om det ikke er overkill for mitt bruk... Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Okay, så testet nettopp hastigheten på jobb nettverket. Der scorer det slik: Her merker jeg ikke noe til treghet og opphold i bufring av filmer osv. Er det fordi upload hastigheten er mye bedre, eller kan jeg konkludere med at det er et aller annet i nettet hjemmet som fusker? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har du noe torrent programmer stående på i bakgrunn? Typpisk problem er at uploaden blir oppbrukt og kneler nettrafikken. Eventuelt så kan du jo oppgradere linjen til noe raskere? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Alt fra 2Mbit og oppover skal holde fint til å streame youtube og laste ned websider kjapt. Youtube kan være litt ustabil å måle mot, så bruk heller http://nettfart.no til å teste hastigheten. Når nettsider går tregt, så kan det enten skyldes at routeren er overbelastet (CPU) og at navneoppslag (DNS) går tregt. Alternativt er båndbredden spist opp av andre programmer/maskiner. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Sjekket litt rundt nå, og det ser for meg ut som vi allerede skal ha internett via Lier Fibernett. Vi har jo basis TV-pakke der, og på nettsiden deres står det: "Bestilling av Altibox TV abbonement forutsetter minimum kjøp av Internett Familie 10/10 Mbit/s." Da skjønner jeg det slik at vi er nødt til å ha et internettabbonement hos dem for å i det hele tatt kunne ha TV. Det gjør det vel overflødig med et abbonement hos Nextgentel i tillegg... Har sendt dem mail og spurt om dette, da jeg ikke kan finne "Internett Familie 10/10 Mbit/s" under deres liste over internett-abbonement. Ser ut som det minste er 25/25. Uansett hadde det vært greit å vite hva vi egentlig har. Vel, svaret er at vårt nabolag har en spesiell avtale som gjelder kun TV, så å få internett i tillegg koster 499,- pr. mnd. Vet ikke om fiber med 25/25 hastighet er så nødvendig at jeg vil betale den prisen. Kan be NextGentel om ny ruter og endre abbonementet, men samtidig har jeg sett på Venetelo sine sider og er litt nysgjerrig på dem og. Noen erfaringer å komme med her? Endret 14. oktober 2011 av Cundou Lenke til kommentar
phlake Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Abonnement til 350kr med 7Mb/0,7Mb? Hørtes dyyyyyyyyrt ut. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har du mulighet for fiber, så hiv deg på. Fiber er framtiden og kommer før eller siden. Om du betaler 100kr mer, så er det verd det for konge bredbånd. 1 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har du mulighet for fiber, så hiv deg på. Fiber er framtiden og kommer før eller siden. Om du betaler 100kr mer, så er det verd det for konge bredbånd. Fiber er og blir den beste måten å levere internett på. Dog bør man sjekke opp hvilken underleverandør de bruker, stamnettet til en leverandør er minst like viktig som teknologien som brukes. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Takker for tilbakemelding! Jo mer jeg tenker på det jo mer logisk er det å gå for fiber. Det er jo der, hvorfor ikke bruke det. Når valget står mellom å betale 478 kr (med linjetillegg og mobilt bredbånd innregnet i prisen) for det jeg har nå eller 449,-/499,- (Nettsiden sier 449,-, på mail sa de 499,-) for fiber, da er det egentlig ikke snakk om et valg lenger... Lier Fibernett er vel underleverandøren til Altibox i dette tilfellet? Vet ikke så mye om kvaliteten på nettet osv, men tror det skal være ganske ok. Uansett må det da være bedre enn det jeg har nå :!: Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Altibox har stort sett et godt stamnett, dog vært litt frem og tilbake vedrørende utenlandstrafikken. Sjekket om du kan få VDSL? Også et godt alternativ. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvordan sjekker jeg det? Men da må man vel betale linjetillegg som med ADSL, så spørs hvor stor prisforskjellen er da. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvordan sjekker jeg det? Men da må man vel betale linjetillegg som med ADSL, så spørs hvor stor prisforskjellen er da. VDSL har ingen linjeleie, så egentlig en grei sak. Sjekker det hos telenor og nextgentel (eneste de som leverer landsdekkende for tiden meg bekjent.) Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Hei, har nå fått et tilbud fra NextGentel på 20 mbps for 299,- pr.mnd (+ 79,- i linjetillegg), 0,- i oppkobling, 0,- for modem, 0,- for montør, bindingstid 12 mnd. Frakt for ny ruter 99,-. Regner med at det er snakk om 20/1 linje her. Det er vel ned-hastigheten som er viktigst? Dette tilbudet vs. fiber med 25/25 hastighet til 449,- pr. mnd.; med tanke på vårt bruk er vel ikke dette tilbudet fra NextGentel så ille? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 299 + 79 = 378,- (20 / 1) 449,- (25 / 25) Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Det skal ingenting til for å knele den øverste linjen der. Bruker du 1Mbit upload så får du heller ingen download. Du må ha bittelitt begge veier for å kunne gjøre noe som helst. Fiber er framtiden, og vil helt klart være det beste valget her (min personlige mening selvfølgelig). 1 Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Hrrrm, ikke gjør det så vanskelig da! xD Er jo i utgangspunktet fornøyd med hastigheten jeg har nå, bortsett fra problemene med at nettet er ustabilt, henger og faller ut - som jeg tror ruteren er synder i. Er jo veldig "enkelt" å bare få tilsendt ny ruter fra NextGentel, betale mindre i månedspris og få bedre hastighet på kjøpet. Føler vel egentlig at jeg blir sittende midt mellom to steiner og lure på hva jeg egentlig trenger. Trenger jeg fiber så mye at det er verdt å betale ekstra + gå til innkjøp av ny ruter? Vil det ikke holde for mitt bruk med den "enkle" løsningen? Ser vel at jeg mangler litt kunnskap om hva opplastingshastighet egentlig er godt for. Hva brukes det egentlig til, annet enn torrents og hosting av online spill? Ingen av delene er særlig aktuelt hjemme hos oss. Men det har muligens noe å si for opplasting av bilder (f.eks. til facebook)? Takk for all hjelpen så langt! Endret 17. oktober 2011 av Cundou Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Aha, min venn google hjalp meg med å finne et svar: "Opplasting brukes hvis du sender til andre, for eksempel med FTP-server, MSN eller mail. Man må også ha en viss opplastningshastighet når man laster ned, siden man må laste opp kvitteringspakker." Kvitteringspakker er så vidt meg bekjent relativt små, og bør ikke ha noen stor innflytelse på nettkapasiteten med mindre man laster ned veldig mye på en gang, evt. forsøker å laste opp andre steder samtidig. Jeg tror, med mindre det finnes noen gedigne argumenter for noe annet, at jeg ender opp med den "enkle" løsningen (dvs Nextgentel) i denne omgang, og så ser vi heller an fiber igjen til neste år. Kan være vårt behov har endret seg innen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå