Larsen2k Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hei, har nettopp bygd ferdig pcen min og har nå sett igjennom medfølgende programvare. Problemet er at jeg installerte Asus Ai Suite II som følgte med mitt P8Z68 HK. Jeg tenkte som så at jeg skulle prøve ut denne "auto-tuning" saken som lå her. Satt den på og da gikk clocken på min i7-2600k opp til 4,3Ghz fra 4Ghz noe som var helt ok for min del. Etter noen minutter så la jeg merke til at clocken faller ned til 1,6Ghz når ikke CPUen belastes, og dette er etter hva jeg forstod ikke optimalt. Jeg har prøvd å skru dette av i Bios, avinstallert selve programmet og sett i msconfig og oppgaveplanlegging etter litt googling og diverse. Meget mulig at jeg har lest feil eller ikke helt gjort som de forskjellige stegene sa, men jeg får altså ikke clocken min til at ligge stabilt på 4Ghz eller 4,3Ghz for den saks skyld. Er det noen som har noe løsning på dette? Hele oppsettet: i7-2600k Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz 2x Sapphire Radeon HD 6970 i CF Asus P8Z68 Deluxe Crucial m4 128GB SSD WD Caviar green 2TB HDD WD Caviar blue 1TB HDD Antec Kuhler 920 CM silent pro 1000W Edit: la til all hardware. Endret 13. oktober 2011 av Larsen2k Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Jeg har også akkurat satt sammen pcen min med en i5 2500k. Har overklokket den til 4.7ghz. Den klokker seg også ned til 1.6 eller noe sånt når den ikke trenger mer kraft. Jeg har trodd at dette var en bra ting, men hvis det ikke stemmer må jeg også gjøre noe med det.. Bruker du stock kjøleren el? p0st Redigert: Jeg har ikke brukt AI Suite, men startet med auto oc og justerte meg opp derfra. Endret 13. oktober 2011 av p0st Lenke til kommentar
Larsen2k Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Bruker du stock kjøleren el? p0st Redigerte etter at du spurte, har vannkjøling, Antec Kuhler 920 nærmere bestemt. Håper virkelig ikke at du har stock. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Bruker du stock kjøleren el? p0st Redigerte etter at du spurte, har vannkjøling, Antec Kuhler 920 nærmere bestemt. Håper virkelig ikke at du har stock. Hehe.. Nei har ikke stock nei. Har monsteret NOCTUA NH-D14 Etter å ha kjørt IBT 3 ganger etter hverandre kommer jeg fortsatt ikke over 69 grader p0st Vil forresten tro du kommer endel høyere enn det du har hvis du vil Lenke til kommentar
Larsen2k Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Hehe.. Nei har ikke stock nei. Har monsteret NOCTUA NH-D14 Etter å ha kjørt IBT 3 ganger etter hverandre kommer jeg fortsatt ikke over 69 grader p0st Vil forresten tro du kommer endel høyere enn det du har hvis du vil Høres jo bra ut det da. Er også klar over jeg sikkert uten problem kan dra den en del høyere, men vil ikke drepe levetiden helt, 4,3 holder nok for meg, i hvert fall foreløpig. Føler jeg at det ikke blir bra nok så drar jeg den litt lenger. Lenke til kommentar
andhaake Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Høres jo bra ut det da. Er også klar over jeg sikkert uten problem kan dra den en del høyere, men vil ikke drepe levetiden helt, 4,3 holder nok for meg, i hvert fall foreløpig. Føler jeg at det ikke blir bra nok så drar jeg den litt lenger. Klokka meg ned til 4.5 og det sparte 10 grader på full load Sparer cpuen litt vil jeg tro p0st Lenke til kommentar
Larsen2k Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Er det virkelig ikke noen som har noe peiling på dette? Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Det er Speedstep du snakker om. Intels energisparefunksjon mao. Det har egentlig ingenting å si at den er aktivert så lenge alt er stabilt. Det medfører i hovedsak lavere idletemp og strømforbruk, noe som ikke er så dumt hvis du skal kjøre en 24/7 overklokk. For kortere perioder med høy klokk ifm. benchmark etc. kan du jo f.eks deaktivere. Lenke til kommentar
Larsen2k Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Det er Speedstep du snakker om. Intels energisparefunksjon mao. Det har egentlig ingenting å si at den er aktivert så lenge alt er stabilt. Det medfører i hovedsak lavere idletemp og strømforbruk, noe som ikke er så dumt hvis du skal kjøre en 24/7 overklokk. For kortere perioder med høy klokk ifm. benchmark etc. kan du jo f.eks deaktivere. Ja, jeg fant tidligere i dag ut at det var Speedstep som var navnet på denne funksjonen eller hva man vil kalle det. Fikk også lokalisert det i BIOS og deaktivert det, men fortsatt så detter den ned på 100x16 når jeg vil ha den stabilt på 100x42. Jeg har nemlig latt meg fortelle at ved å la Speedstep være aktivert så blir systemet fort ustabilt og at du mister effekten som overclocken gir. Jeg stusset litt på den siste påstanden, men siden personen som jeg snakket med ang. dette har enormt mer innsikt enn meg, som er veldig ny på dette med overclocking, så valgte jeg å tro på det som ble sagt. Om dette ikke har noe og si i det hele tatt så vil jo jeg være fornøyd med dette, for jeg slo det på i god tro om at dette ville spare prosessoren litt, og som du sier gi en lavere temp når den ikke er i bruk. Så mitt spørsmål blir da; Er det noe vits for meg å slå av Speedstep? Jeg er langt i fra noen konkurranse-clocker, jeg ønsker kun å ha en cpu som har en klokkefrekvens på rundt 4,3-4,5Ghz. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Nei, jeg vil ikke påstå det. CPU klokkes uansett opp når det er behov for det. Den eneste ulempen jeg kan komme på er at man får spennings-topper akkurat i dét speedstep slår inn, noe som kan være uheldig hvis man allerede har høy Vcore. Enten har du misforstått denne personen, eller så er han ganske bortreist. Edit: Du kan også deaktivere dette i Windows, ihvertfall på en måte. Hvis du setter strømalternativer i kontrollpanel til "High performance" vil ikke CPU klokkes ned. Endret 14. oktober 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Larsen2k Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Nei, jeg vil ikke påstå det. CPU klokkes uansett opp når det er behov for det. Den eneste ulempen jeg kan komme på er at man får spennings-topper akkurat i dét speedstep slår inn, noe som kan være uheldig hvis man allerede har høy Vcore. Enten har du misforstått denne personen, eller så er han ganske bortreist. Edit: Du kan også deaktivere dette i Windows, ihvertfall på en måte. Hvis du setter strømalternativer i kontrollpanel til "High performance" vil ikke CPU klokkes ned. Det er meget mulig at jeg har missforstått ja, men da gidder jeg uansett ikke å stresse med å deaktivere dette. Tusen takk for dine svar, du var virkelig til hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå