Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ugyldig oppsigelse?

lassemidtsiann

Anbefalte innlegg

Jeg ble sagt opp idag.

Jeg er 18 år og har jobbet på ********* AS sitt lager siden oktober ifjor. Kontrakten gjelder stilling som "Vikar etter behov". Primært er det arbeid etter klokken 1600. Kan jo legge til at vi ikke "stepper inn" for noen. Dette er jo noe å sette spørsmål ved i seg selv.

Jobben innebærer at de ansatte får en ordre fra en butikk, og plukker varer som butikken har bestilt. Deretter legger vi varene i pappesker og på en pall, registrerer det vi har plukket, og setter det til sending, enten med trailer eller fly. I kontrakten står det at vi skal jobbe "ca 10 timer pr. uke".

I sommer hadde vi skrevet oss på ferielister. Jeg hadde satt meg opp i to uker tilsammen(siste uken i juli og første i august). Da jobbet vi primært fra 0800 - 1600. Vi jobbet mye overtid. Opptil 13 timer om dagen. Etter første uken merket jeg at jeg hadde smerter i kneet. På mandagen igjen ble disse smertene store utover dagen. Sa derfor ifra og tok to dager fri, med egenmelding, og kom på onsdag igjen. Skaden var ikke blitt bedre og jeg bestilte legetime. Fikk da gå hjem fra jobb to timer før.

Dagen etter dro jeg til legen som sjekket kneet. Jeg hadde fått "en påbegynt betennelse i kneet". Legen skrev ut en sykemelding som sa at arbeidsplassen enten kunne tilrettelegge arbeidet så jeg slapp å gå konstant på betonggulvet(noe som var en faktor for skaden), eller gi meg 100 % sykemelding. Fikk sykemelding til 19.8. De kunne ikke tilrettelegge, og spørte "Har du rett på dette du, da?". Jeg svarte ja. Sjefen rynket på nesen og sa at han skulle "sende det inn". Dro ikke på jobb de resterende to dagene som jeg stod på listen. Forøvrig stilte han spørsmål ved at jeg ville ha egenmelding og.

Den 24.8 fikk jeg meldingen "Hei. Din kontrakt går nå ut 31.8. Den blir da desverre ikke forlenget(...)" Da ringte jeg sjefen og satte spørsmål ved dette, med tanke på at ingen av de andre(som jeg kjenner der hvertfall, som er en god del) fikk samme beskjed. I tillegg til dette ansatte bedriften mange flere til samme stilling. Da ble han irritert og det ble ikke noe mer ut av samtalen. Kort fortalt kom det fram at "dette er opp til oss". Noen dager senere så jeg på kontrakten min. Der stod det ikke noe om sluttdato på kontrakten. Når lønnen kom så jeg også at sykepengene og de to egenmeldingene ikke hadde kommet inn. Jeg ringte da og spørte om hvorfor pengene ikke var med. Da sa sjefen at han ikke visste.

"Men du må vel kunne svare på det" sa jeg. Da ble han sint.

"Nå holder du kjeften din, og hører på meg. Du jobber ikke her mer," svarte han.

"Det stod ikke noe om sluttdato på kontrakten, så jeg gjør vel egentlig det."

"Da er dette oppsigelsen din".

Var en del mer prat hvor han bl.a. fikk fram at jeg var "en smart jævel" osv osv.

På dette tidspunktet hadde jeg satt på høytaler på telefonen, og moren min hadde fått med seg hva han sa. Jeg var ganske satt ut. Hun tok over samtalen, og fortalte han litt hvordan ting var, og hvordan ting skulle/burde være. Husker ikke helt nøyaktig hva dette var, men det handlet om kontrakten og arbeidsforhold som ikke stod i stil med arbeidsmiljøloven. Han svarte etter noen sekunders stillhet at pengene skulle være inne på konto neste uke.

Etter litt klabb og babb kom pengene på konto. Jeg kom på jobb idag igjen(13.10)(det har visst ikke vært noe "behov for arbeid" den siste måneden, selv om de andre "vikarene" har fått beskjed om at det er det". Da fikk jeg en skriftlig oppsigelse fra en av de ansvarlige på jobb etter klokken 16 (ettersom at moren min sa, at hvis de skal si meg opp må de ha det skriftlig, og med begrunnelse.)

Slik lyder den:

"Grunnet endret behov og organisering av driften velger ******* a/s

Herved å avikle vikarforholdet med deg.

Det avikles i henhold til Kontrakt/avtale og oppsigelsestiden har en varighet på

14 dager.

Princessgruppen benytter anledningen til å ønske deg lykke til videre i arbeidslivet. "

(Signert driftsleder ved firmaet, ikke min arbeidsgiver som daglig leder) Akkurat slik stod det.

Ingen andre ansatte har fått en slik oppsigelse, og det har blitt ansatt mange nye. De har heller ikke hatt noe drøftingsmøte ved dette.

Er dette gyldig? Setter pris på kommentarer og innspill på det jeg har opplevd. Gjerne fra folk med erfaring med temaet.

Endret av lassemidtsiann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det en tidsbegrenset arbeidsavtale du hadde 8og som løp ut 31.08.2011)? I tilfelle kan de la være å fornye den. Jeg mistenker at det kan være noe slikt siden du siterer: "Hei. Din kontrakt går nå ut 31.8. Den blir da desverre ikke forlenget(...)"

Lenke til kommentar

Var det en tidsbegrenset arbeidsavtale du hadde 8og som løp ut 31.08.2011)? I tilfelle kan de la være å fornye den. Jeg mistenker at det kan være noe slikt siden du siterer: "Hei. Din kontrakt går nå ut 31.8. Den blir da desverre ikke forlenget(...)"

De trodde de hadde skrevet sluttdato i kontrakten. Det hadde de altså ikke.

Lenke til kommentar

De trodde de hadde skrevet sluttdato i kontrakten. Det hadde de altså ikke.

Er det nevnt 1 år? Det er normalt maksperiode på vikarstillinger.

Lenke til kommentar

Om de hevder at kontrakten din har en utløpsdato så be om å få se en kopi av den kontrakten med din underskrift. Dersom de ikke kan vise til det så stiller de svakt. Så vidt jeg skal det heller ikke bety noe at de kaller en stilling "vikar" så lenge man har signert en vanlig arbeidskontrakt uten utløpsdato, det gir ikke dem noen egen rett til å si deg opp når de ønsker.

Lenke til kommentar

liker at du har xxxx as hele veien ;) før på slutten: "Princessgruppen benytter anledningen"

Forøvrig vil jeg si at dette er aktuelt:

§ 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse

Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse mellom flere ansatte av hvem som skal sies opp, skal drøftes.

Etter hva du skriver, er ikke dette blitt gjort.

Videre har du:

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

Som virker som er den egentlige grunnen til at du er sagt opp (men som de selvsagt ikke vil innrømme)

§ 15-8 sier videre

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

Jeg mener du har en ganske god sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis de skulle forsøke å ikke ringe deg men ringe folk som har blitt ansatt etter deg så ville jeg krevd å få en kontrakt der det stod at du var fast ansatt. I følge paragraf §14-9 så har ikke bedriften tilgang til å ansette deg som vikar siden du ikke fyller inn for noen andre som er midlertidig borte fra jobben (§14-9 pkt 1 bkst b) og følgelig så har du alle rettigheter en fast ansatt person har.

Se gjerne også over at arbeidskontrakten din er i henhold til §14-6.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...