Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterilisering under 25år

alfiie

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det er noen her som er under 25år og har fått sterilisert seg?

Dette er nemlig noe jeg selv ønsker veldig å få gjort, men lurer litt på hvilke grunner de vil ha for å innvilge dette. Selvom jeg selv syns jeg har gode nok grunner er det ikke sikkert de som behandler søknaden er like enige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å reversere, så det er en god grunn til at de spør om du virkelig vil dette og har tenkt grundig i gjennom konsekvensene. Ditt syn på ting kan godt endre seg de neste årene, men det kan være vanskelig å se dette akkurat nå.

Inngrepet har en del konsekvenser så det er en god grunn til at det er søknadsbasert.

Har du tenkt igjennom hva som er motivasjonen din for dette ?

Er det fysisk eller psykisk motivert ?

Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg har forstått nesten umulig for menn under 25 å få innvilget søknad om sterilisering. Men det er bare hva jeg har hørt/lest.

Loven gir i grunnen bare tre mulige grunner for menn:

* Alvorlige sykdommer med betydelig fare for arv.

* Sinnslidelser eller utviklingshemming som gjør deg uegnet til å ha omsorg for barn.

* At omsorg for barn kan sette deg i en "særlig vanskelig livssituasjon".

De to første er medisinske kriterier. Arvelige sykdommer er enten noe man har eller ikke har, så det er ikke noe man kan påvirke. Alvorlige sinnslidelser vil medføre funksjonshemming og de facto diskriminering i jobbmarked og annet.

Da står igjen definisjonen av en særlig vanskelig livssituasjon. Det kan jeg ikke svare på.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke mann :p

Og har barn fra før, jeg ønsker ikke flere barn, både for min egen del og mine barns del. Jeg skal ha tid og ork til å følge opp de jeg har nå til de er minst 18år gammle, pluss ha tid til meg selv.

Jeg har nok med de 2 jeg har.

Og har mine grunner jeg ikke legger ut også.

Lenke til kommentar

Link til Steriliseringsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19770603-057.html

Det er især § 2 du skal se på. Når du er under 25 år, må et av vilkårene i § 3 bokstav a-d, være oppfylt.

Jeg er ikke helt oppdatert på statistikken, men i 2008 var det bare 40 personer i Norge som var under 25 og ble sterilisert. Dette peker på at du må særdeles gode grunner. Årsaken til dette er at siden lovens tilblivelse 1977, har det kommet en rekke nye og mer effektive prevensjonsmidler.

Samme år var dessuten den gjennomsnittlige ventetiden for å få utført det i offentlig helsevesen, 104 uker... altså 2 år. I noen fylker opp mot 3 år.

Idag koster det et sted mellom kr 6-8.000 for kvinner og rundt kr 2.000 for menn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...