Tilfeldignavn4682 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Det har seg sånn at jeg har en gammel bærbar pc her liggende med windows xp. Å jeg skulle så gjerne hatt et annet kjappere operativ system på den. Operativ systemet skal dekke det grunnleggende: Nettleser Støtte for usb støtte for film og musikk (avi./mp3/.mkv/osv) Det må starte kjapt Hardware: 384mb ram ati 200m (takler c:ss fint) intel "et eller annet gammelt" Jeg har søkt litt rundt, men det er så lett å bli usikker pga alle de forskjellige linuxene, unixene og det der. Ubuntu er vel hvertfall utelukket da den krever litt mer hardware? Hjelp! Endret 13. oktober 2011 av gallsman Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Tror ikke du finner noe raskere enn Win XP på den maskinen der, egentlig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 En eller annen Linux distro blir vel det mest lettdrevne du kan få installert på den - og likevel ha et fullverdig desktop OS altså. Jeg vet ærlig talt ikke nok om de forskjellige distroene til å si om den ene eller andre er betydelig raskere. Jeg vil tippe at det ikke er snakk om enorme forskjeller mellom de distroene som faktisk har god desktop og GUI funksjonalitet (som du nesten må ha for vanlig bruk tross alt). Hovedproblemet her er egentlig RAM. Med noe mer ram kunne du kjøre XP eller win7 egentlig. Det er ikke mye i selve OSet som trenger mye CPU, men med for lite RAM går alt som sirup. Skal du bruke dette som noe HTPC oppsett eller noe sånt basert på det du forteller oss? I så fall - tenk gjennom at om du skal takle HD video i h.264 så må du sansynligvis ha noe form av hardware decoding på skjermkortet for å få det til (spesiellt på 1080p). Det krever en del av CPU å spille av HD i slikt format, og CPUen her er vel sikkert på samme nivå som resten av maskinen (altså ikke spesiellt sprek). -Stigma Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hva med Linux Mint? Det er et lett og elegant operativsystem som ikke krever allverdens. Hvis du skal spille pc-spill på den kødder det opp linux-muligheten bigtime, ellers burde det gå rimelig greit. Av en eller annen grunn er ikke Linux spesielt gla i ATi-skjermkort, ihvertfall har jeg erfart at man kommer bedre ut av det med nVidia. Litt usikker på den meget gamle serien du har, tipper ATi har gitt ut kildekoden og alle dataene til det, så det burde ikke være særlig problem anyway. Edit: leste nettopp gjennom det Stigma sa: Vurder å kjøpe et meget billig nVidia skjermkort til 300-400kr, så får du hardware akselerasjon på h.264-filmene dine. Det er gull verdt, spesielt hvis man har planer om å bruke den til filmavspilling Edit2: hmmm, så ikke med en gang at det var bærbar. Da hjelper det ikke stort å kjøpe et skjermkort. Legg inn Linux Mint, se hva som skjer. Tror ikke det vil gå så bra med h.264/HD-filmer... Du mangler hardware akselerasjon på skjermkortet. Endret 13. oktober 2011 av newman221 Lenke til kommentar
Tilfeldignavn4682 Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Jeg trenger egentlig ikke å se på hd filmer pga den har så lav oppløsing at selv vanlig dvd ser bra ut. Det som derimot hadde vært praktisk var om den hadde hatt da et os som starter på hvertfall under et minutt (det burde vært mulig) nå bruker den kanskje 2 minutter. Men skal sjekke linux mint og distro :!: Edit: Windows xp funker best! Endret 6. desember 2011 av gallsman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå