Frank_K Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har akkurat bundet renta mi i Lånekassen. Er tiden moden for å binde renta også på den alminnelige banklånet mitt? Sist jeg snakket med banken hevdet de hardnakket at "in the long run" ville det lønne seg å ha flytende rente. Stemmer det, eller er renta nå så lav at det vil være aktuelt å i alle fall vurdere å binde renta? Jeg bruker for øvrig Landkreditt bank. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vanskelig å si om det vil lønne seg. Fastrenten er ganske lav nå også på boliglån så det er absolutt noe å vurdere. Skal du binde kan det være greit å sjekke andre banker også. Fokus Bank har vært den med lavest rente på binding den siste tiden. Eksperters mening om dette er at du skal binde renten for å ha en forutsigbar økonomi, ikke for å tjene penger på det. I lengden vil flytende rente stort sett alltid være bedre enn fast men det finnes selvfølgelig unntak. Lenke til kommentar
Stigi81 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Fastrenten er som Andreasn skriver forholdsvis lav nå. I det lange løpet tjener du nok i de fleste tilfeller på å ha flytende rente, men fastrenta gir deg jo en helt annen forutsigbarhet Om du vet du ikke klarer et høyere rentenivå enn du kan binde til i dag, så bør du binde renten nå. Alternativet er å binde renten på deler av lånet. Binder du renten på deler av lånet (f.eks. halvparten) har du en viss forutsigbarhet på hva du skal betale i x antall år. Vanskelig valg, men jeg personlig velger flytende rente inntil videre. Er ovebevist om at det svarer seg i det lange løp, selv om de påstår at renten skal doble seg i løpet av de neste årene. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Fastrenten i USA for lån på 15 år er på 3,4%, så det kan nok godt være endel å gå på i Norge... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Dersom ein ikkje bind renta spekulerer ein i at renta vert låg lenge. Bind ein renta spekulerer ein i at den går opp. Skal ein spekulere minst mogeleg skulle det dermed vere fornuftig å binde deler av lånet, og ha deler av det flytande. Dersom det kjem til å gå dårleg i verdsøkonomien slik alle trur, vil renta likevel ha avgrensa nedside. I det siste har enkelte bankar faktisk sett opp renta, fordi krisa gjer det vanskelegare for bankane å låne pengar. Skulle ting snu seg og/eller det vart inflasjon og renter slik det var i 80-åra vil renta kunne ha svært stor oppside. Så ein vil neppe tape mykje på å binde no, men om renta skulle verte tosifra vil ein ha tapt mykje på å ikkje gjere det. Endret 17. oktober 2011 av torbjornen Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Mange tror at det akkurat i disse tider er gunstig å binde renten. Du sparer kanskje ikke noe på det, men får fordelen at du vet hva lånet vil koste i bindingsperioden. Et alternativ er å velge flytende rente, og sette av differansen mellom fast og flytende rente på en høyrentekonto. Da har du litt i bakhånd når renten stiger over dagens fastrente. Statistisk sett er det mer lønnsomt enn fastrente, men krever litt økonomisk disiplin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå