Broseph Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hei! Det har seg sånn at jeg har tilgang på én gratis Win7 32bit lisens og én 64bit. For en stund siden installerte jeg 64bit på laptopen min. Nå skal jeg bytte flere deler i min stasjonære, og vil gå over til Win7 64bit her. Kan jeg avregistrere lisensen på laptopen og bruke denne på min stasjonære, og heller bruke 32bit-lisensen på laptopen? Takker for svar. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Størst sansynlig har du enten oppgradering lisens eller retail lisens. Og da kan du bare bruke lisensen på en pc av gangen. Desverre er det nok også begrenset hvor mange ganger du kan aktivere før du må ringe microsoft for å få ny nøkkel. Har du 2 seperate OEM lisenser går det greit, men da kan du ikke bytte hovedkort fordi da blir lisensen oppbrukt. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg får disse lisensene gjennom E-academy, hvor studieinstitusjonen jeg studerer ved gjør at jeg kan få én av hver lisens. Jeg vet jeg bare kan bruke den på én PC av gangen, så jeg hadde tenkt til å ta 64bit fra laptop til stasjonær også installere 32bit på laptop. Spørsmålet er, hvordan går jeg fram? Jeg må vel avregistrere lisensen på laptopen før jeg kan bruke den på den stasjonære? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Såvidt jeg har forstått så følger lisensen maskinen den ble solgt med, og den kan derfor ikke flyttes til en annen maskin. Skal du bytte om slik du beskriver så må det i prinsippet 2 nye lisenser til. Det går jo likevel an å høre med Microsoft om dette lar seg gjøre, spesielt siden du er student. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det finnes ikke noen egen 32bit og 64bit lisens til Windows 7. En Win7 produktnøkkel er både bit og språkuavhengig. Det betyr at du kan bruke samme lisens på både 32bit og 64bit, og hvilket som helst språk du kunne ønske deg. Siden du sier de er fra E-academy kan det ligge en begrensning på EN aktivering per nøkkel. Men er du heldig så kan du få aktivert samme lisens flere ganger på samme fysiske pc. Om du i dag har 32bit installert på den stasjonære, kan du bruke samme nøkkel når du oppgraderer. Bakdelen med å bytte mye hardware, kan være at du ikke får aktivert nøkkelen på nytt av. Er du heldig, og nøkkelen er noe som man får via MSDN/Technet kan du aktivere samme nøkkel opptil 10 ganger. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Det står nå at det er mulig å laste ned både 32bit og 64bit, og jeg lastet ned 64bit til laptopen. Det kan godt hende det kun er én aktivering per nøkkel, men det jeg lurer på er om det går an å avregistrere nøkkelen på laptopen (64bit som jeg har lastet ned) for så å registrere den på den stasjonære (som har Vista 32 nå, kjøpt med PC-en). Så kunne jeg har lastet ned 32bit-nøkkelen og registrert denne på laptopen. De er fra "Msdn Academic Alliance", ja. Mulig det bare er jeg som bruker lang tid på å forstå her. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du får ikke avregistrert en Windows7 nøkkel på den måten du snakker om. Enten har du en nøkkel som lar seg flytte fra pc til pc, og lar deg aktivere flere ganger, eller så har du det ikke. Da er nøkkelen brukt opp med den aktiveringen du har gjort. Likevel skal det fungere å aktivere flere ganger på samme fysiske pc. Så om du ikke har brukt 32bit nøkkelen (som ikke er en 32bit nøkkel) så hadde jeg latt den bærbare være som den er i dag, og så brukt 64bit platen til å installere Win7 på den stasjonære etter oppgraderingen, og så brukt det du kaller en 32bit nøkkel for å aktivere. DE nøklene jeg har fra MSDNAA har kun en aktivering, men jeg har aktivert samme nøkkel flere ganger på samme fysiske pc. Har også opplevd å få aktivert en MSDNAA lisens etter 9 måneder på en helt annen pc. Så alt er mulig. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå