Gå til innhold

Tunge Windows-program på Mac

Anbefalte innlegg

Fikk et godt spørsmål istad jeg ikke kan svare på uten litt hjelp. Skal selvfølgelig ikke ta alle ære selv ;) E-posten lyder som følger:

WINDOWS ON MAC.?

Problem; vi trenger å kunne kjøre minst to Windows programmer på mac’ene våre, pga. skolen. Dette er ganske tunge programmer, så trenger en stabil løsning, som ikke gjør mac’ene tregere, hvert fall en mest mulig optimal løsning. Programmene vi skal kjøre i Windows modus er: - 3Ds studio Max (3D modellerings program) - AutoCAD Architecture (2D program for å designe arkitektoniske bygninger) - Revit Architecture ( 3D program som komplimenterer 2D programmet).

Vi har også andre viktige programmer på mac’ene fra før av, som Photoshop, InDesign, ArchiCAD, Artlantis, osv.., som vi også må kunne kjøre samtidig, slik at det er viktig at vi kan bruke både Windows og OS samtidig, og dra filer enkelt mellom operativsystemene. Altså vil kun Boot Camp ikke fungere, alene.

Mac’ene; 15inch, 4 GB RAM, 500 GB Harddisk - 350-400 GB ledig,

Versjon 10.6.8., Prosessor 2,8 GHz Intel Core 2 Duo. Vurderer å oppgradere minnet til 8 GB ram, er det nødvendig/lurt? (Koster 40Pund, via Crusial.com).

Mulige løsninger; - Boot Camp (ligger klart på mac’ene) Ingen god løsning alene pga. funksjonalitet. http://www.apple.com/support/bootcamp

- Vmware, Fusion 4 (koster på tilbud 33Pund) Vil helst kjøre i Unity View. http://www.vmware.com/products/fusion/overview.html - Parallels Deskop 7. (Koster 65Pund, men finnes nok student pris). Vil hels kjøre i Coherent mode. http://www.parallels.com/uk/products/desktop - Boot Camp + enten vmware eller Parallels Spørsmålet her er om det vil være mer stabilt og raske å bruke en kombinasjon av Boot Camp og en av de to andre? Og hvilken av de to som er best?

Windows; Har snakket med en del mennesker, og fått vite at Windows XP 32 bit vil være det mest stabile – stemmer dette? (Vi kan kjøre programmene i 32 bit). Problemstillinger og spørsmål; - Hvis Boot Camp skal brukes sammen med en av de andre, hvor mye BG plass bør vi sette av fra Harddisken til Windows?

- Hvilken er best, Parallells 7 eller vmware Fusion 4? Det er ønskelig at vi slipper å måtte installere mac driverene på nytt ved installering, og programmene som nå er på mac’ene, er dette mulig med begge løsningene? Hva er forskjellene på de to/hvilken er best for oss?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som emulering er veien å gå. Jeg har erfaring med windows-emulering på både Fusion og Parallels, og jeg vil holde en knapp på parallels på grunn av bedre drivere og generelt mer stabilitet. Ikke noe problem med drag'n drop på tvers av vinduer i coherent mode.

Når det gjelder maskinvare ville jeg ha lagt inn minst 8GB RAM for at emuleringen ikke skal gå utover opplevelsen i OS X (som også tydelig er en del av arbeidsflyten). Du kan selv delegere prosessorkjerner etter behov slik at du får best ytelse der du trenger det. Hvis du tillater win å utnytte begge kjernene vil du merke reduksjonen i ytelsen i OS X ved tallknusing og rendering.

Du bør tilegne windows minst 15GB (selv om de påstår at du kommer unna med mindre). Dette er selvsagt opp til hver enkelt. Ikke noe poeng å kjøre win xp. Microsoft har offisielt stoppet support til dette OS'et også, så kjør win7 om du har det tilgjengelig. 3D programvare har også ganske god nytte av 64-bits OS også, så hvis ytelse er kritisk ville jeg har gått for det - uten tvil.

Håper dette hjelper litt på vei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...