Gå til innhold

Ustabil etter nytt kjøp av HW


sword

Anbefalte innlegg

Maksinen henger etter ca 5min med forskjellige spill, og må rebootes manuelt. Av og til detecter ikke PCn noe tastatur, selv om jeg har tilkobla ett Logitech USB keyboard til USB-porten. Det skjer bare noen ganger i oppstarten. "No keyboard preset"

 

Har hørte at nForce chipsettene er veldig sensitive overfor RAM, men siden jeg har TwinMos burde jeg være på den sikre siden

 

Crash-testing i bios:

AGP Apperture Size, test, ingen effekt (prøvd alle verdier)

CPU Vcore, test, ingen effekt (prøvd 1,65 -> 1,75)

AGP VDDQ Voltage, test, ingen effekt (prøvd 1,5 -> 1,6)

 

Maskina henger fremdeles!

 

PC'n holder 35-45 grader

 

Etter feilsøking:

ram-slot nr1 = ødelagt

 

Elementer som garantert fungerer:

Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort m/360W DX-01B-D P4 / AMD

CPU: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus Socket A (Barton) prosessor, 512kb

Hardisk: IBM 120gb 7200rpm ATA100

Lydkort: Creative Soundblaster Live! Player 5.1

CD-rom/DVD: Pioneer DVD-106S

CD-Brenner: Plextor IDE 48x/24x/48x

Disketstasjon: Sony Floppy 3,5" 1,44MB

 

Usikre elementer:

Instillinger i BIOS...

Hovedkort: Asus A7N8X Socket-A nForce2-ST ATX Audio LAN 333MHz FSB

CPU-Vifte: GlacialTech Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA)

RAM: 2stk TwinMos 512 DDR-DIMM PC3200 DDR CL2.5 (for DDR-PC400MHz)

Skjermkort: Connect3D Radeon 9600 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out, ATIC3D-6036

 

Asus A7N8X hjemmeside: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X

 

Da lurer jeg på hvordan jeg kan få den stabiliteten jeg skal ha!?[/url]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjør setup defaults i bios, juster kun cpu hastighet (11x166).og disable

det interne lydkortet.Går ikke det så fjern sounnblaster lydkortet og prøv igjen ,prøv begge rambrikkene(en om gangen) koble vekk cdspiller og dvd.Prøv med kun harddisk og floppy tilkoblet.Fortsatt ustabil ?(bytt hovedkort)

Du skal klare å kjøre 11x200 (3200+) hastighet på dette kortet dønn

stabilt med default instillinger på volt og ram hvis det er ver.2.0

Lenke til kommentar

Trolig et dumt spørsmål, men har du brukt kjølepata/goop mellom CPU-en og kjøleribben på CPU-en? Dersom du ikke har gjort det så kan du i alle fall oppleve slike problemer. Ville også bootet den og gått inn i BIOS for å se på temperaturmåleren der for å se om det er noe som blir veldig varmt.

 

Se også om minnet kjører på 333 MHz Cl 2.5. Ja, minnet skal klare Cl 2 på 333 MHz, men prøv uansett. Husk også å bruk riktlige minnesloter (se manualen).

Lenke til kommentar

Takk skal du ha knutern_ :smile:

 

Jeg bruker de nyeste driverne fra nvidia.com (v2.45) og ati.com (Catalyst v3.6)

 

pgressum:

Den CPU-vifta jeg har var det allerede litt kjølepasta under, så jeg testa med det først, og siden CPU holder 35-45 grader (sjekka i BIOS) burde det ikke være noe problem, eller ?

 

Hvis det er goop som er problemet, hvilken anbefaler dere å kjøpe?

Denne? http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...=AS33G&toc=3886

Lenke til kommentar

 

pgressum:

Den CPU-vifta jeg har var det allerede litt kjølepasta under, så jeg testa med det først, og siden CPU holder 35-45 grader (sjekka i BIOS) burde det ikke være noe problem, eller ?

 

Hvis det er goop som er problemet, hvilken anbefaler dere å kjøpe?

Denne?http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=AS33G&toc=3886

 

Ok, da er det nok ikke det som er problemet. Goopen du linket til er forøvrig veldig bra, men ettersom du har goop er det neppe noe poeng å kjøpe inn det. Heller nok mer mot at RAM eller hovedkort er ustabilt. Prøv å bytt RAM dersom du kjenner noen som har DDR-minne og se om det hjelper. Husk å sett hastigheten til "korrekt" for minnebrikken. Om ikke det hjelper er det nok hovedkortet.

Lenke til kommentar

 

Ok, da er det nok ikke det som er problemet. Goopen du linket til er forøvrig veldig bra, men ettersom du har goop er det neppe noe poeng å kjøpe inn det. Heller nok mer mot at RAM eller hovedkort er ustabilt. Prøv å bytt RAM dersom du kjenner noen som har DDR-minne og se om det hjelper. Husk å sett hastigheten til "korrekt" for minnebrikken. Om ikke det hjelper er det nok hovedkortet.

 

Hvordan setter jeg hastigheten til "korrekt" for minnebrikken?

 

RAM: 2stk TwinMos 512 DDR-DIMM PC3200 DDR CL2.5 (for DDR-PC400MHz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...