Gå til innhold

Forbikjøring på parkeringsplass.

Kravik

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjørte min motorsykkel til butikken i dag.

Sto å ventet og ventet på denne gamle mannen som var foran meg..

Det rikket seg ikke! Og jeg gikk lei, .. Mannen signaliserte ikke noen vei, og kunne like greit fortsatt å snegle fremover, svinge til venstre, eller høyre, for alt jeg visste.

Jeg dro kjapt forbi han på høyresiden. (Vet det ikke er lov på en vei, men her er det snakk om en parkeringsplass.) Vel forsikret om at denne gamle sneglen bare satt der å så dum ut.

Men inne i butikken kommer jammen gubben bort og begynner å tyte om at jeg brøyt regelen ..

Vel viten om at ham ikke brukte blinklys, så synes jeg det hele var litt latterlig, og ble påståelig som bare pokker! Og sto bare på det faktum at han kunne ha skrudd på blinklyset sitt, om han hadde gjort ett valg, og ikke bare stå der for å beundre alle de fine bilene, eller hva enn denne stakkars gamle mannen dreiv med i bilen der.

Så jeg lurer på da. Hadde han rett i at jeg brøyt reglene?

Jeg veit han gjorde det, ved å ikke blinke.. Den saken er klar!

Men greit å vite om det er noe i hans påstand om det med å kjøre forbi på høyresiden på en parkeringsplass! (Plassene på høyre siden var ledige, helt frem til inngangsdøren der det er en fin MC parkering, så det ville vert galskap å skulle kjøre forbi på venstre sdien, spesielt om det var der denne gamle mannen hadde tenkt å parkere sånn rundt neste påske en gang.) .. :p

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men greit å vite om det er noe i hans påstand om det med å kjøre forbi på høyresiden på en parkeringsplass!

§ 1. Definisjoner

1. I trafikkreglene forstås med:

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

...

§ 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg.

Så han har nok rett, det er ikke i utgangspunktet lov å kjøre forbi til høyre på parkeringsplass heller, med mindre man kommer inn under en av unntakene.

Lenke til kommentar

Tja, uten ekspertise ville jeg ikke si det nødvendigvis var så enkelt.

Du har jo

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Legg merke til formuleringen "Så langt forholdene tillater det" og dette rundt kjørefelt.

Men så har du selvsagt også;

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre."

Som er en generell regel. Denne har selsavgt noen unntak, f.eks;

§12 c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Det som da blir vurderingen er jo 1. Er det kjørefelt her? På mange parkeringsplasser så er det jo god plass, så det kan være flere måter å kjøre på uten at det er merket opp noe. - Hvis vi ser på unntakene og formuleringen i $5 så ville jeg vurdert det slik at det ikke er noe i veien for å kjøre forbi på høyre side dersom det er en stor plass uten definerte kjørefelt, eller at det kunne virke som om bilen foran hadde stoppet for en lengere periode, parkert, fått motorstopp, etc - hva som helst - og det er forhold som tilsier at det var enklere/sikrere for deg å passere på høyre side.

Ellers så ville jeg muligens bare sagt at jeg ikke hadde gjort noe galt, og hvis han ønsket å diskutere det videre kunne han få nummeret til min advokat for å slippe å jatte med :)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Takker for så raske svar! .. Men synes nesten jeg ikke ble klokere av dette.

Det dere sier er jo det jeg leste, før jeg laget denne tråden..

Men som første person som svarte sa, det ser jo ut til å gjelde parkeringsplass også..

Skulle vert artig å sett hvem av oss som gjorde den største overtredelsen her, om det sto en politibetjent der, og om de brydde seg i slike fillesaker som dette..

Men det ser jo ut til at både jeg og gammern brøyt reglene her da.

Han skulle ha signalisert, og jeg skulle ha kjørt forbi han på venstre siden og kjørt rundt ham, i stede for å bare smette rett inn og forbi, på høyresiden..

PS: Han var PARKERT! .. Full stopp.. Ellers hadde jeg aldri turt det. Husk at vi som kjører MC er den som taper UANSETT om vi hadde retten på vår side.. Hjelper lite å ha rett, og få erstatting, om en mister begge beina, for å si det sånn. :p

Lenke til kommentar

Du hadde fått mest problemer og de hadde ikke brydd seg om han andre!

Så det la være å bruke signaler, der det er påbudt.. Som er en KLAR regel.. Ville trumfet det å kjøre forbi på den ledige siden, på en parkeringsplass? ..

Jeg tar til meg det du sier, men tviler sterkt på at du har rett i det... :dontgetit:

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar

Det er bedre statistikk for politiet å ta en som kjører som en idiot enn en som blinker :).

Pluss kan jo hende blinklyset ikke funket bak? Uansett du skal igjen aldri kjøre forbi på høyre side uansett i følge loven. Det er strengere enn å ikke blinke dude!

Lenke til kommentar

Uansett du skal igjen aldri kjøre forbi på høyre side uansett i følge loven. Det er strengere enn å ikke blinke dude!

Som sagt så sier ikke loven dette i det hele tatt.

Lest den eller? Vist du ikke har en grunn til det så har du lov, men å kjøre forbi uten videre er ikke lov. Alt forbikjøring skal skje til venstre.

Er det kø kan du kjøre forbi på høyre, skal bilen foran deg til venstre kan du kjøre forbi på høyre.

Lenke til kommentar

Motorsykler kan fint kjøre forbi på høyre side ved f.eks kø.

Det er ikke forbudt å kjøre forbi på høyre siden dersom han står stille og forbikjøringen er mer forsvarlig å utføre på høyre siden enn venstre. Han brukte ikke blinklys og burde fått bot. Hvis forbikjøringen din var forsvarlig har du ikke gjort noe gale.

§12 c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Dessuten bryter han trafikkreglene med å være unødvendig til hinder for deg. Det er helt unødvendig å blokkere noe på en ledig parkeringsplass.

Høres ut som en som er for gammel og skrøpelig til å ha lappen. Hater å møte sånne folk når jeg krysser fotgjengeroverganger. Står på bremsen og er overrasket over at det er folk på FOTGJENGERovergangen... :no:

Lenke til kommentar

Uansett du skal igjen aldri kjøre forbi på høyre side uansett i følge loven. Det er strengere enn å ikke blinke dude!

Som sagt så sier ikke loven dette i det hele tatt.

Lest den eller? Vist du ikke har en grunn til det så har du lov, men å kjøre forbi uten videre er ikke lov. Alt forbikjøring skal skje til venstre.

Er det kø kan du kjøre forbi på høyre, skal bilen foran deg til venstre kan du kjøre forbi på høyre.

Aha, - men det var jo ikke det du sa. - Du sa at den sa at du aldri skulle kjøre forbi på høyre side uansett ;) - som du ser er det en viss forskjell, og når du sier sånn er det det som fester seg rundt hos folk som en misforståelse.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt å kjøre forbi på høyre siden dersom han står stille og forbikjøringen er mer forsvarlig å utføre på høyre siden enn venstre. Han brukte ikke blinklys og burde fått bot. Hvis forbikjøringen din var forsvarlig har du ikke gjort noe gale.

I denne sammenhengen ville det vært galt å bruke §12c. Denne paragrafen er ment å dekke feks rushtrafikkø hvor trafikken flyter. Ikke om en bil står stille på en parkeringsplass og verken kommer framover eller bakover, og du foretar en forbikjøring.

Når det er sagt, kan jeg ikke finne noen bestemmelse som sier noe spesifikt om forbikjøring på parkeringsplass. Det eneste jeg kan finne relevant er å henvise til Vtrl §3 som sier at "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret". Spørsmålet er jo da om det kunne kommet noen ut fra andre biler eller lignende som du kunne skadet. Var det hensynsfullt og varsomt "å dra kjapt forbi han" på en parkeringsplass?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessuten bryter han trafikkreglene med å være unødvendig til hinder for deg. Det er helt unødvendig å blokkere noe på en ledig parkeringsplass.

Høres ut som en som er for gammel og skrøpelig til å ha lappen. Hater å møte sånne folk når jeg krysser fotgjengeroverganger. Står på bremsen og er overrasket over at det er folk på FOTGJENGERovergangen... :no:

Slik som dette jeg tolker loven også..

Jeg kan ikke se at jeg gjorde noe galt, men loven er ikke enkel å tolke. Da det jo ikke alltid er flere enn ett 'kjølefelt' på en parkeringsplass..

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen ville det vært galt å bruke §12c. Denne paragrafen er ment å dekke feks rushtrafikkø hvor trafikken flyter. Ikke om en bil står stille på en parkeringsplass og verken kommer framover eller bakover, og du foretar en forbikjøring.

Når det er sagt, kan jeg ikke finne noen bestemmelse som sier noe spesifikt om forbikjøring på parkeringsplass. Det eneste jeg kan finne relevant er å henvise til Vtrl §3 som sier at "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret". Spørsmålet er jo da om det kunne kommet noen ut fra andre biler eller lignende som du kunne skadet. Var det hensynsfullt og varsomt "å dra kjapt forbi han" på en parkeringsplass?

Ja, på venstre siden sto det noen få parkerte biler, mellom de ledige plassene. Også lengre frem..

Men på høyresiden var det bare ledige parkeringsplasser. Helt frem til inngangen der jeg parkere MC'n min alltid.. De har ikke egen oppmerket MC parkering. Og jeg har lært å ikke parkere på vanlig parkeringsplass, etter å ha fått tanken til 17 000 eller noe sånt, flerret opp av en bildør som forsvant fra plassen med sin eier.. :p

Så om noe ville det vert uforsvarlig å kjøre forbi på venstre siden.. Og skulle jeg gått for det alternativet, hadde jeg vel stått der enda å ventet.. ;) Hehe.. ;)

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...