Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie-eksamen privatist

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp i historie muntlig den 08.11 og er halvveis i boka. Litt stressa, lurer jeg på hva som er viktig å lese på eller om noen har noen andre tips til meg? Kommer man opp i et enkelt tema, eller kan man f.eks. få noe slik som "Forklar Norges rolle i kriger gjennom tidene"? :ermm:

Er vgs. påbygging-nivå forresten...

Endret av siljel90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde historie privatist eksamen muntlig sist høst. Det første eksaminatoren spørte meg om, var om jeg kunne forklare hva en historisk kilde var.

Jeg hadde ikke peiling på hva dette var, og står ennå fast på at jeg ikke hadde lest noe om det (jeg leste bøkene 3 ganger), så jeg hoppet over det for å gå videre.

http://menneskeritid1.cappelendamm.no/c206937/artikkel/vis.html?tid=206946 her kan du finne informasjon om kilder iallefall. Om det er relevant for deg, kan jeg ikke svare på.

På forhånd hadde jeg fått ut en tale skrevet av Quisling under den andre verdenskrig, som jeg skulle tolke og trekke sammenligninger mellom nazismen og fascismen. Dette snakket jeg en del om, før jeg til slutt ble spurt om dagens konflikter rundt om i verden.

Så, for meg, var eksamen på en måte tredelt, med en forberedelse, og med to temaer jeg snakket om.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde historie privatist eksamen muntlig sist høst. Det første eksaminatoren spørte meg om, var om jeg kunne forklare hva en historisk kilde var.

Jeg hadde ikke peiling på hva dette var, og står ennå fast på at jeg ikke hadde lest noe om det (jeg leste bøkene 3 ganger), så jeg hoppet over det for å gå videre.

http://menneskeritid1.cappelendamm.no/c206937/artikkel/vis.html?tid=206946 her kan du finne informasjon om kilder iallefall. Om det er relevant for deg, kan jeg ikke svare på.

På forhånd hadde jeg fått ut en tale skrevet av Quisling under den andre verdenskrig, som jeg skulle tolke og trekke sammenligninger mellom nazismen og fascismen. Dette snakket jeg en del om, før jeg til slutt ble spurt om dagens konflikter rundt om i verden.

Så, for meg, var eksamen på en måte tredelt, med en forberedelse, og med to temaer jeg snakket om.

Lykke til!

Tusen takk for svar! Men spørsmål; Jeg har fått skikkelig dårlig info ang. denne eksamen. Er det slik at man får utdelt tema, eller skal man forberede seg på et eget valgt tema i forveien?

Lenke til kommentar

Jeg fikk alt informasjonen når jeg møtte opp på eksamensdagen, ergo derfor jeg leste bøkene flere ganger, for å prøve å kunne litt om alt.

Jeg fikk som sagt utdelt en tale fra eksaminatoren som jeg skulle trekke frem likheter mellom fascisme og nazisme. Dette kan du se på som et utdelt tema man får når man møter opp.

Etter det fikk jeg om konflikter i verden. Dette kan du se på som et spontant tema man får mens man har eksamen.

Hvordan privatisteksamen foregår andre steder i Norge, vet jeg ikke, men jeg fikk ingen informasjon utenom datoen for eksamen og sted, og jeg forberedte meg heller ikke på et eget valgt tema i forveien.

Det er jo klart du kan gamble på å få f. eks om første og andre verdenskrig, men det ville jo vært kjipt om du da fikk om den industrielle revolusjonen istedenfor :)

Mitt tips er å kunne litt om alt, og satse på at eksaminatoren er villig til å hjelpe deg med spørsmål underveis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...