Gå til innhold

"Gjerningsmennene hadde hvite klær"

OAB1966

Anbefalte innlegg

Nå nylig ble det utført svært brutale ran i Bergen. Det ene offeret ble utsatt for flere knivhugg. Avisene skriver at "gjerningsmennene hadde hvite klær på seg". Hæ, hvite klær ? Er det alt nyhetsmediene vil opplyse? Skal ikke de også opplyse om etnisitet ? Etter 22/7 har avisene blitt mere forsiktig med å opplyse etnisiteten om gjerningsmannen er mørkhudet. Ja de er livredde for å bli stemplet som rasister og livredde for å såre alle utlendingene som bor i Norge etter at Breivik gikk berserk i sommer. Nylig ble noen kvinner voldtatt i Oslo av en etnisk norsk mannsperson. Derimot var nyhetsmediene veldig flinke med å legge ut fantombilde og beskrive voldtektsmannen med nordisk utseende og som prater oslodialekt. Nyhetsmediene vil ikke opplyse etnisiteten på disse voldelige ranerne. Da skal jeg banne på at ranerne er mørkhudete, det sier seg sjøl !!!.

Endret av OAB1966
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propaganda. Trikset er å tråkke ned etniske nordmenn for å få kulturberikere til å føle seg bedre. Alt i media skal framstilles skjevt, selvpiskende, og til fordel for berikerne. På bekostning av fakta og likebehandling. Hvis det ikke står noe, så er det garantert en utlending. Dersom det hadde vært en etnisk norsk, så hadde de garantert skrevet det. Slik er realiteten i media for tiden etter 22/7.

Endret av OAB1966
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det står noe om etnisitet i alle slike saker jeg. Det med fantomtegningen i den siste saken var jo fordi de hadde fått en usedvanlig detaljrik beskrivelse, det er ikke ofte offeret kan gi det, og da blir det vanskelig å lage en tegning..

Jeg søkte litt rundt på VG, og der var det noen saker der utseende, etnisitet osv. ikke var nevnt, men felles for dem var at gjerningsmannen hadde blitt tatt, og det var ingen etterlysning inne i bildet.

Her, her og her blir det ikke lagt skjul på etnisitet i hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte litt rundt på VG, og der var det noen saker der utseende, etnisitet osv. ikke var nevnt, men felles for dem var at gjerningsmannen hadde blitt tatt, og det var ingen etterlysning inne i bildet.

I dette tilfellet i Bergen hadde de tatt to stykker. Fortsatt er det to stykker til som er på frifot.

Lenke til kommentar

Kan du linke til saken? Jeg synes også det er rart at de er så lite beskrevet når de er etterlyst, men det kan da hende man faktisk ikke så mere enn hvite klær? Hvis man er rimelig tildekt er det ikke alltid så lett å se..

Ok, her er linken:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Knivoffer-fikk-hjelp-av-naboen-2592331.html

Ofrene må jo kjenne til utseendet på gjerningsmennene. Såpass må de jo skille på om de er etnisk norske eller mørkhudete. Nyhetsmediene vet jo også etnisiteten på gjerningsmennene, men vil ikke ut med det, for de er pissredd for å bli stemplet som rasister. Kun "hvite jakker og bukser" er beskrivelsen.

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Takk takk :)

Er enig i at det er høl i huet å bare beskrive "hvite klær" og ikke andre ting man kan gjengjenne, men deler ikke din oppfatning om at etnisitet vanligvis holdes tilbake av media.

For øvrig en fæl sak.

Endret av _Hedvig
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Slik har det vert lenge. Avisene er kanskje blitt litt meir ekstreme, men dei har hatt ein slik oppførsel sidan 2005 og det kjem nok ikkje til å forandre seg så lenge generasjonane frå 1965-1985 styrer. Lurar på kva som skjedde med dessa personane for at dei er blitt slik dei er.

Lenke til kommentar

Jeg synes det står noe om etnisitet i alle slike saker jeg. Det med fantomtegningen i den siste saken var jo fordi de hadde fått en usedvanlig detaljrik beskrivelse, det er ikke ofte offeret kan gi det, og da blir det vanskelig å lage en tegning..

Sjekkliste for journalistisk arbeid i det flerkulturelle Norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...