Gå til innhold

Definisjon på servicebil og firmabil

Anbefalte innlegg

Lurer på hva definisjonen på servicebil er og firmabil.

Er servicebiler noe som brukes kun i jobbsammenheng og som IKKE er egnet for privat bruk? Fks. biler som rørleggere og elektrikere bruker, med masse utstyr og sånn baki.

Hva er egentlig firmabil? Er det biler som kan brukes til privat bruk samt. jobb?

Setter pris på svar, kom med fakta!

Endret av skulegutan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er servicebiler noe som brukes kun i jobbsammenheng og som IKKE er egnet for privat bruk? Fks. biler som rørleggere og elektrikere bruker, med masse utstyr og sånn baki.

Hva er egentlig firmabil? Er det biler som kan brukes til privat bruk samt. jobb?

Jeg synes at resonementet ditt overfor her er riktig.

En servicebil er gjerne full av ditt og datt baki, men den er også en firmabil, for den eies av et firma.

En firmabil kan også være en hvilken som helst bil som også kan brukes i privat sammenheng, men eies av et firma. Og bruker du den privat, må du betale skatt for hver km du kjører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Firmabil er i bunn og grunn kun en bil som er eid av et firma, og stilt til rådighet for arbeidstakeren, også privat/utenfor arbeidstiden. (i alle fall er det det som gjelder når man snakker om firmabilskatt, at man disponerer den også til privat bruk)

Servicebil er ikke noe "offisielt" navn, men det er vanligvis, som du er inne på, brukt om varebiler med "verksted" eller "delelager" (eller begge deler...) bak.

Skatteetaten bruker et annet begrep, nemlig yrkesbil, som egentlig er det samme som firmabil, bare eid av et enkeltpersonforetak, og brukt privat av samme person som driver foretaket. Omtrent samme skatteregler som vanlig firmabil, selv om "firmaet" og "arbeidstakeren" er samme person.

Og bruker du den privat, må du betale skatt for hver km du kjører.

Firmabilskatten er ikke avhengig av kjørelengde, bare bilens listepris, alder og drivstoff (om det er el-bil eller ikke).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Firmabilskatten er ikke avhengig av kjørelengde, bare bilens listepris, alder og drivstoff (om det er el-bil eller ikke).

Kjører du over 40000km i året i jobben(med vanlig firmabil) får du noe lavere beskatning. Fikk et år baksmell på ca 50 laken etter et bokettersyn, da vi ikke skattet av varebilene vi brukte i jobben og kjørte til/fra jobb med.

Lettere med varebiler som er innredet, f eks elektrikere, montører etc. Det avgjørende er hvor vrang kødden fra ligningskontoret er hvis firmaet du jobber i får bokettersyn.

Var en artikkeli lokalavisa for noen år tilbake hvor folk fra ligningskontoret reiste rundt på kjøpesentre, fotballstadioner på lørdag/søndag og fotograferte varebiler, for så å etterfølge at arbeidsgiver beskattet bilene for privat kjøring...Gestapo!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Reglene er vel enkle:

Servicebil som skal benyttes privat,inkl.kjøring til og fra jobb er skattepliktig.

Firmabil,da snakker vi gjerne en stasjonsvogn eller liknende,er det gjerne slik at du bruker privat også,og du må skatte av den.

For å slippe å skatte av servicebil,så må denne enten stå hos arbeidsgiver når du ikke er på jobb,eller så må det føres kjørebok for å bevise at du ikke bruker en privat.

De fleste håndverkerfirma lar de ansatte kjøre bilen mellom hjem og arbeidsplass,uten at det egentlig er helt lovlig.

Kjøreboken,hvis den ikke er elektronisk,kan alltids "pyntes" på for å skjule dette.

For øvrig er skattereglene mht til firma og servicebil latterlige i Norge.Det virker som myndighetene er veldig opptatt av at vanlige folk ikke skal ha noen frynsegoder.Vær klar over at det å skatte av servicebil er lite attraktivt.Det koster deg opptil 2000 kr i mnd mindre utbetalt,og du har kun en 2-seters bil full av verkøy å kjøre rundt i.Du kan ikke ta med familen på tur osv.Passer kanskje best for single personer uten unger og samboer/kone.

Da er det bedre å betale litt mere,og få en firmabil med hvite skilter.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Har vært medeier i et selskap. Når vi startet opp leaset vi hver vår varebil(Ikke innredet som f eks elektrikere, rørleggere etc). Vi drev med salg av div produkter, kun til bedriftsmarkedet. Hentet varer hver morgen på vei til jobb, brukte bilen i kundebesøk, ofte på hjemveien. Vi kjørte bilene hjem hver dag, skrev kjørebok, og betalte ikke firmabilskatt.

Fjerde året fikk vi bokettersyn, (kun pga at vi valgte å skifte til en rimeligere revisor.)

Så lenge vi hadde med bilene hjem, og vi hadde en kontoradresse(hvor vi hadde kontorer) hjalp det lite med kjørebok som dokumenterte at vi ikke brukte bilene privat. De skulle skattes av som firmabiler.., vi vurdert å gå til sak, men ressursene og kostnadene det krever valgte vi heller å bruke på andre ting.

60`hver i baksmell..., ble etterlignet for 3 år...

Skal sies at han fra ligningskontoret i denne kommunen hadde rykte på seg da..

Lenke til kommentar

hvordan gjelder reglene her når man har vakt..

i min jobb som energimontør så har jeg vakt fra tid til annen, da 1 uke om gangen 24/7.. når jeg skal på f.eks trening så bruker jeg firmabilen da jeg kan risikere å bli kalt ut, hvordan er definisjonen der?

ofte så kjører fruen privatbilen vår samtidig sammen med ungene, også ned til trening så vi får trent sammen, så med andre ord kjører jeg ikke firmabilen for å slippe drivstoff, kun med tanke på at jeg kan bli kalt ut.. kan jo ikke sitte inne hele tiden bare fordi jeg har vakt.

Lenke til kommentar

hvordan gjelder reglene her når man har vakt..

i min jobb som energimontør så har jeg vakt fra tid til annen, da 1 uke om gangen 24/7.. når jeg skal på f.eks trening så bruker jeg firmabilen da jeg kan risikere å bli kalt ut, hvordan er definisjonen der?

ofte så kjører fruen privatbilen vår samtidig sammen med ungene, også ned til trening så vi får trent sammen, så med andre ord kjører jeg ikke firmabilen for å slippe drivstoff, kun med tanke på at jeg kan bli kalt ut.. kan jo ikke sitte inne hele tiden bare fordi jeg har vakt.

Rimelig sikker på at det er egne regler ute å går når en er med i en vaktordning.Du får nesten høre med skattetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...