Noble Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Kan ikke forvente empati på et IT-forum hvor 95% av deltagerne er gutter, <15år, asbergere og stolte av det. Hva kan man forvente med tanke på usaklige generaliseringer og personkarakteristikker da? AtW Vet ikke? Religiøs epleavhengighet? Lenke til kommentar
newnick Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det var da fryktelig hvordan enkelte her lar Steve Jobs sin bortgang gå inn på seg. Skjønner dere ikke at det kanskje har gått litt for langt? Vi snakker ikke om en morsom skuespiller, eller en musiker som gleder folk med sin kunst, men om en kynisk forretningsmann, som helt treffende ble beskrevet slik: «Steve Jobs, pionéren som laget kule fengsel for å lure fjols vekk fra sin frihet.» Ingen på dette forumet kjente denne personen, men mange er nok lurt inn i et av de kule fengslene. Jeg er hverken glad eller lei meg for at han er borte. Jeg føler ingenting rundt hans bortgang. Men jeg er nærmest sjokkert over enkelte forum og deres moderatorer, som nærmest truet folk med utestengelse hvis de som mye avvek en millimeter fra deres egen påståtte sorgreaksjon, da nyheten om hans død kom. Tendensene var også til stede på dette forumet, men heldigvis ble det rimelig kjapt inn justert. Nei, skjønner godt at de som jobber for fri software er glad at denne mannen er borte. Han var selve symbolet på kynisk utnyttelse av folks naive holdning til tekniske løsninger, som låste forbrukeren til softwareprodukter han selv tjente haugevis av penger på. Microsoft har aldri vært like ille som Apple, men de er heller ingen engler i denne sammenhengen. 5 Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Nei, skjønner godt at de som jobber for fri software er glad at denne mannen er borte. Han var selve symbolet på kynisk utnyttelse av folks naive holdning til tekniske løsninger, som låste forbrukeren til softwareprodukter han selv tjente haugevis av penger på. Microsoft har aldri vært like ille som Apple, men de er heller ingen engler i denne sammenhengen. Hvordan forestiller du og dine åpne brødre seg, i deres evige visdom, at "folks naive holdning til tekniske løsninger" skal håndteres? Ved å fortelle mamma at hun på kompilere kernelen sin på nytt for å få støtte for trådløst internett? Å installere driveren til hva-det-måtte-være fordi den plutselig sluttet å virke? Hva er det som er galt i å låses til et softwareprodukt som er OVERLEGENT alt annet på markedet til sitt bruk? Og hvordan betegnes denne "innlåsningen", at man ikke kan spille tåpelige spill som krever directX? Med min iPhone kan jeg streame musikk til mitt musikkanlegg fra hele huset. Jeg kan se på video på min iPad, å få lyden ut på surroundsystemet. Dersom jeg tar et bilde på telefonen min kommer det nå automatisk opp på ipad og mac. Det gjør at vi SLIPPER masse kabler og rot, og gjør det ENKELT. Hvilke produkter tilbyr slike ting? Ting som faktisk betyr noe for den totale brukeropplevelsen? EDIT: Jeg synes selv at "sorgreaksjonene" muligens er litt overdrevne, men litt respekt for en død man som oppnådde mye i sin levetid bør man da ha. Endret 13. oktober 2011 av Noble Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Som jeg tidligere nevnt er design ikke en subjektiv ask. Sofistikerte mennesker har gjerne mer sofistikert smak enn andre. Designere liker designen på OS X, Mac og andre iProdukter, det må jo bety at designen er bedre enn konkurentene? Videre har de sammenligningene jeg har sett på SGII og iP4s vist at iP4s er hakket kjappere. Så du mener designere er de som man bør høre på om man lurer på hvilken mobiltelefon man skal kjøpe seg? Om man kun er opptatt av om det er den peneste/hippeste/trendyeste mobilen, så er nok det lurt ja. Men om man ønsker den telefonen som passer best til sitt bruk, med de funksjonene man behøver for å utføre det man trenger på den, så ville jeg heller hørt på noen som viste forskjellen på en nettleser og internett.. Man spør ikke en kunstmaler hvordan man skal legge membran på badet. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ser ikke problemet med at Richard Stallman sier dette. Det må jo være lov og kritisere hvordan Jobs styrte Apple, uavhengig av om han er død eller ikke. Det står jo svart på hvitt at han ikke ønsket at Jobs skulle dø, men at han heller skulle sett Jobs styre Apple på en annen måte eller at en annen person styrte Apple. Det er ikke noe respektløst i å si det. Media på den annen side er flinke til å velge punchlinen som trekker flest folk, så regner med at endel reagerer på et utsnitt av da han sa, og ikke helheten av det som ble sagt. 4 Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hvordan forestiller du og dine åpne brødre seg, i deres evige visdom, at "folks naive holdning til tekniske løsninger" skal håndteres? Ved å fortelle mamma at hun på kompilere kernelen sin på nytt for å få støtte for trådløst internett? Hva har dette med noenting å gjøre? Er det vanlig at trådløst internett ikke fungerer på android telefoner om man ikke kompilerer kernelen på nytt altså? Ser ikke grunnen til å ta fullstendig urealistiske hendelser med i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Tråden er ryddet for personangrep, og enkelte har fått seg en skramme i lakken. Noen litt på kanten saker har fått stå, da innleggene ellers var godt formulert og en integrert del av debatten. Men jeg ber alle som diskuterer her inne moderere seg, grensen for når reaksjonen kommer er blitt noe tynnslitt allerede i denne tråden. Endret 13. oktober 2011 av cyclo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hva er det som er galt i å låses til et softwareprodukt som er OVERLEGENT alt annet på markedet til sitt bruk? Og hvordan betegnes denne "innlåsningen", at man ikke kan spille tåpelige spill som krever directX? Det vil være individuelt hva som er overlegent (dvs best). Jeg har hverken surroundanlegg eller TV som kan utnytte noen som helst funksjoner i iPhone/iPad - dog er begge deler av meget god kvalitet. Derfor er den overlegenheten faktisk ikke til stede for meg. Og du forstår heller ikke hvilke konsekvenser "innelåsing" faktisk kan ha. Problemet med "innelåsing" er ikke knyttet primært til teknologi, men til økonomi. Når Apple har fått nok kunder til å knytte seg til alle produkter med iXxxx (også tredjepart som har betalt Apple for å få lov til å integrere funksjonalitet i sine produkter), så har de muligheten til å ta ut langt høyere priser totalt sett. Rett og slett fordi kostnaden med å bytte til noe annet blir relativt stor. Når man har bundet seg til iPhone, iPad, iCloud, iTunes, iForberedt utstyr av diverse slag, vil mange selv om det kommer et konkurrerende system som er langt bedre faktisk neppe ha råd til å bytte. I tillegg betyr dette at Apple kan ta premium priser, dvs at om iPhone 5 koster 40 % mer enn hos konkurrenten vil den som er låst inne ikke ha et reelt valg (eller valget et begrenset). Jeg er helt enig i at Apple har gode og brukervennlige produkter, men jeg holder meg allikevel konsekvent unna Apple - rett og slett fordi innelåsing har en konsekvens for min privatøkonomi. 5 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Dette var en utrolig trist kommentar å komme med. Jeg er helt enig i at filosofien til Jobs er en jeg gjerne skulle se vi ble kvitt. Men den består, her har en far, ektemann og venn gått bort. Det er ikke noe å være glad for. Det er tyrannisk tankegang å være glad for at meningsmotstandere blir borte. Den rette vei er å ta diskusjonen, det triste er at Jobs ikke lenger er her til å ta den. Hvem vet, kanskje det kunne bidratt til å endre hans holdning og mening? Edit: Men det ser jo også ut som sitatene er mistolket/tatt litt ut av sammenheng. Endret 13. oktober 2011 av Dotten 3 Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hvordan kan denne Stallman tillate seg å si slike ting om frelseren?! Blasfemi!!! 1 Lenke til kommentar
TBlure Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Et sted går grensen når man går fra nørd til en no life'er.. Når du er glad over at en person er død som at folk skal begynne å bruke/lage open source programmer.. Tragisk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Et sted går grensen når man går fra nørd til en no life'er.. Når du er glad over at en person er død som at folk skal begynne å bruke/lage open source programmer.. Tragisk. Man skulle tro sitatet var relativt klart, la meg ta fram noen nøkkelpunkter: "I'm not glad he's dead", "Nobody deserves to have to die - not Jobs...." AtW 3 Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Denne fengslingen, låst til osv som dere beskriver som noe helt forferdelig er så voldsomt overdrevet.Hadde det vært eller blitt sånn dere beskriver hadde ikke Apple solgt i bøtter og spann. Det dere prøver å si er at mange millioner mennesker er "hjernevasket" som kjøper et eple produkt. De fleste som kjøper produktene er veldig fornøyd. Hva er da vitsen med å kjøpe noe annet? Uansett, elektroniske duppedingser eldes som alt annet. Når det er modent for utskifting står vi like fritt til å kjøpe et annet produkt på lik linje med alle andre. Prisforskjellen mellom Apple sine produkter og andre er ikke så vannvittig stor at noen vil slite økonomisk ved å gå over til et annet produkt eller å fortsette med eple produkter for den del. Hvor tar dere det egentlig fra? Pr dags dato er det ingen andre OS som tilfredsstiller mine behov. Det eksisterer ikke et alternativ. Kommer det et alternativ som tilfredsstiller mine behov på en bedre måte enn feks iOS så bytter jeg lett uavhengig om det er en eple logo eller ikke på produktet. Har ingen binding opp i mot Apple på noen som helst måte. Endret 13. oktober 2011 av iPaal Lenke til kommentar
Newton Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hva er det som er galt i å låses til et softwareprodukt som er OVERLEGENT alt annet på markedet til sitt bruk? Og hvordan betegnes denne "innlåsningen", at man ikke kan spille tåpelige spill som krever directX? Det vil være individuelt hva som er overlegent (dvs best). Jeg har hverken surroundanlegg eller TV som kan utnytte noen som helst funksjoner i iPhone/iPad - dog er begge deler av meget god kvalitet. Derfor er den overlegenheten faktisk ikke til stede for meg. Og du forstår heller ikke hvilke konsekvenser "innelåsing" faktisk kan ha. Problemet med "innelåsing" er ikke knyttet primært til teknologi, men til økonomi. Når Apple har fått nok kunder til å knytte seg til alle produkter med iXxxx (også tredjepart som har betalt Apple for å få lov til å integrere funksjonalitet i sine produkter), så har de muligheten til å ta ut langt høyere priser totalt sett. Rett og slett fordi kostnaden med å bytte til noe annet blir relativt stor. Når man har bundet seg til iPhone, iPad, iCloud, iTunes, iForberedt utstyr av diverse slag, vil mange selv om det kommer et konkurrerende system som er langt bedre faktisk neppe ha råd til å bytte. I tillegg betyr dette at Apple kan ta premium priser, dvs at om iPhone 5 koster 40 % mer enn hos konkurrenten vil den som er låst inne ikke ha et reelt valg (eller valget et begrenset). Jeg er helt enig i at Apple har gode og brukervennlige produkter, men jeg holder meg allikevel konsekvent unna Apple - rett og slett fordi innelåsing har en konsekvens for min privatøkonomi. Du overdriver de økonomiske konsekvensene av denne "innelåsingen" til de grader. Eventuelle merkostnader ved skifte av plattform er så og si utelukkende knyttet til eventuell bruk av kostbar software, som regel fra tredjepart. Det er ikke slik at folk flest har software for tusenvis av kroner på sin iPhone eller iPad. iTunes og iCloud har ingen påtvungne kostnader knyttet til seg, og all musikken jeg har kjøpt gjennom iTunes kan jeg uten videre ta med meg over på en hvilken som helst annen OS-plattform. De største verdiene jeg har på mine datamaskiner er innholdet i form av musikk, filmer, dokument, bilder, osv, og alt dette kan jeg ta med meg dersom jeg bytter OS-plattform, siden støtten for plattformuavhengige standarder i Apples produkt generelt er ganske god. Det innholdet som er knyttet til proprietær tredjeparts programvare kan stort sett aksesseres med samme eller tilsvarende programvare tilgjengelig på andre plattformer. Selv om f.eks bilen min er "i-forberedt" fungerer de samme funksjonen så langt jeg har testet det nesten like bra med f.eks en Android-enhet. For min egen del er denne påståtte kostnaden din knapt merkbar økonomisk sett, til tross for at jeg har brukt Apple-produkt siden forrige årtusen. Det er helt andre faktorer som betyr noe i mine valg. 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Stallman er kjent for å være en usmakelig drittsekk. Det er også inntrykket jeg sitter med etter å ha truffet han personlig. Lenke til kommentar
propaw Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Lar meg gjerne bli låst i et Apple fengsel så lenge jeg får følelsen av å være en av gjengen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 @Newton: Jeg kan bare konstatere at vi er relativt uenige i hva den økonomiske konsekvensen av innelåsing blir (eller kan bli). Det er ellers i realiteten først de siste år som Apple har etablert en reell situasjon med potensiell innelåsing og muligheten til å ta ut økonomisk merverdi på bekostning av oss kunder. Du forenkler også problemaspektet knyttet til byttekostnader, de skal faktisk ikke være så høye før de reelt sett påvirker konkurransesituasjonen i markedet i en betydelig grad. Men framtida vil vise hvem av oss som har rett - personlig tror jeg ikke Apple kommer til å la muligheten til å utnytte innelåsingen økonomisk gå fra seg, akkurat som Microsoft heller ikke har latt være å gjøre dette. PS! Det er viktig å påpeke at alle produsenter som har mulighet til å etablere økosystemer med større eller mindre grad av innelåsing vil naturlig gjøre dette som en del av sin forretningsstrategi. 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvorfor blir man mer bundet til Apple? Ford det er da det er mest penger å tjene... Det var ikke svar på mitt spørsmål. Mange skriver at man blir så bundet til Apple.Jeg skjønner ikke hvorfor de mener det. Jeg står fritt til å kjøpe akkurat hva jeg vil når jeg vil. Det var faktisk det mest nøyaktige svaret på spørsmålet ditt. Men du står fritt til å kjøpe det du vil. Men vil du at det du kjøper skal snakke sammen eller du faktisk har tenkt å bruke det du har kjøpt, må du forholde deg til Apple-verdenen. Du må f.eks. bruke (styggedommen) iTunes for å få "fullt utbytte" av iPhone, iPod, iPad, AppleTV, etc etc. Direkte støtte for "Mass Storage" og andre tilsvarende løsninger finnes ikke. Du kan imidlertid bruke den om du jailbreaker enheten din, men da er vel det meste av poenget borte, og du kan like greit (og helst) kjøpe et annet produkt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Raptor' timestamp='1318563379' post='18441442']Stallman er kjent for å være en usmakelig drittsekk. Det er også inntrykket jeg sitter med etter å ha truffet han personlig. Det er godt mulig han er en drittsekk, jeg kjenner ikke fyren. Det er allikevel ingen vits å gjøre som mange gjør her, nemlig å vri på uttalelser som han har kommet med. AtW 2 Lenke til kommentar
ryback Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Stallmans blogg 06 October 2011 (Steve Jobs) Steve Jobs' date=' the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died. As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die - not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing. Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective.[/quote'] I’ve never wished a man dead' date=' but I have read some obituaries with great pleasure. -Mark Twain[/quote'] Stallman jobber for en teknologisk utvikling med størst mulig frihet og mener at Apple og Steve Jobs er hindringer for denne utviklingen. Han utrykker glede over at det ene hinderet er borte. Jeg vil anta at han ville følt den samme gleden om Steve Jobs levde og var frisk men fant ut at han hadde nok penger og skulle slutte å jobbe og bare drive dank. Noen mener at man ikke skal omtale døde personer negativt fordi de ikke kan ta til motmæle. Det er ingen nyhet at Stallman var sterkt uenig med Jobs. Det er dessuten nok av folk som tar til motmæle på vegne av Jobs. Om det er noe bedre får være opp til den enkelte - levende. Endret 14. oktober 2011 av ryback 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg