nakk Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har fått en oppgave i IT2. Trenger hjelp med programmeringen, evt noe som kan hjelpe meg igang. " I løsningen av oppgaven under vil bruk av while-løkker eller for-løkker gi høyere score ennå ikke bruke det. a) Lag et program som trekker og skriver ut 7 forskjellige tall fra 1 til og med 34. Lagre gjerne i et array b) Utvid programmet slik at det skriver ut det minste av disse tallene. c) Utvid programmet videre slik at det skriver ut gjennomsnittet av disse tallene. Husk at det skal bare være 2 desimaler i svaret. d) Utvid programmet slik at det trekker og skriver ut 7 partall i området 1 til 34. Hint: Bruk heltallsdivisjon, dvs at dere deler med deletegnet % istedenfor tegnet /." Lenke til kommentar
laurell Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Du får mer hjelp her: http://www.diskusjon...p?showforum=532 Koden i Java hentet fra et søk på Google: Nå er det bare å oversette til C# , det skal ikke være alt for vanskelig. public static void main(String[] args) { /** *Opretter tabell heltall, med plass til 10 */ int heltall[] = new int[10]; /** *Fyller tabellen med tilfeldige verdier */ for(int i = 0; i < heltall.length; i++){ Random ran = new Random(); heltall[i] = ran.nextInt(101); } /** *Skriver ut verdiene i tabellen forlengs */ for(int i = 0; i < heltall.length; i++){ System.out.println(heltall[i]); } /** *Skriver ut verdiene i tabellen baklengs */ for(int i=(heltall.length-1); i >=0; i--){ System.out.println(heltall[i]); } /** *Går gjennom tabellen for å finne den minste verdien */ int min = 10000; for(int i = 0; i < heltall.length; i++){ if(heltall[i] < min){ min = heltall[i]; } } System.out.println("\nMinste tallet er: " + min); /** *Går gjennom tabellen for å finne den største verdien */ int max = -10000; for(int i = 0; i < heltall.length; i++){ if(heltall[i] > max){ max = heltall[i]; } } System.out.println("\nStørste taller er: " + max); } Endret 13. oktober 2011 av laurell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå