r2d290 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Heisann Ut fra routeren min, går det to TP-kabler: -Til en cisco-switch -Til en NSA Så fant jeg ut at jeg ville tilkople enda en cisco-switch til nettverket. Dette gjorde jeg ved å flytte TP-kabelen som går til NSA-en, og flyttet den til den andre cisco-switchen. Denne "nye" cisco-switchen er kjøpt brukt, og jeg har aldri testet den før. Da jeg koplet til denne switchen, døde hele nettverket (altså, alle klientene på den første ciscoen mistet nettverkforbindelsen. Hvordan er dette mulig? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har du mulighet til å resette ruteren til fabrikkinnstillinger? Du har jo kjøpt den brukt tross alt. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg kan tenke meg to muligheter: Det er noe galt med switchen og den spyr ut feilpakker alt den er god for, eller du har ved en feiltakelse laget en loop i nettet da du koblet inn den nye switchen. Det siste forutsetter at minst én switch ikke støtter spanning-tree eller har dette deaktivert. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Kan prøve å resette switchen og gi litt nermere info om modell neste gang jeg graver meg plass under trappa ^^ Takk så langt, kommer tilbake senere. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Sannsynligvis en spanning tree loop, dersom de to Cisco switchene er managed switcher. Lønner seg aldri å koble til managede switcher som du ikke vet config på. Da ber du om trøbbel, og får det. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Sannsynligvis en spanning tree loop, dersom de to Cisco switchene er managed switcher. Lønner seg aldri å koble til managede switcher som du ikke vet config på. Da ber du om trøbbel, og får det. Spanning-tree er autokonfigurerende. Protokollen forhindrer at pakker går i sirkel hvis man lager en loop, den forårsaker ikke looper. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Sannsynligvis en spanning tree loop, dersom de to Cisco switchene er managed switcher. Lønner seg aldri å koble til managede switcher som du ikke vet config på. Da ber du om trøbbel, og får det. Spanning-tree er autokonfigurerende. Protokollen forhindrer at pakker går i sirkel hvis man lager en loop, den forårsaker ikke looper. Ja nettopp; spanning tree er selvkonfigurerende. Og hvor lang tid bruker den på å rekonfigurere seg selv i et passe stort nettverk når du setter inn en ny switch som ikke er rett konfigurert? Lenge nok til at nettet jammes og går ned. Bare prøv, så skal du se. Men "loop" er ikke rett ord, kall det gjerne en storm istedet. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Spanning tree loop oppstår ved bruk av flere linker mellom to enheter eller ved ved at man kobler opp flere enheter i en ring. Som default stoppen Cisco managed switcher en loop ved hjelp av spanning tree algoritmen. Men hvis porter er sett opp som portfast vil en loop bli ignonrert av switchen(noe man får advarsel om ved konfigurasjon med CLI). Så vidt jeg kan se ut fra første innlegg så er det ikke blitt brukt flere linker mellom to enheter, heller har de ikke blitt koblet opp som en ring ?. Da er en loop som får CPU forbruket til å skyte i taket utelukket. Hvis trådstarter har en konsoll kabel og hyperterminal tilgjengelig så kan jeg se på konfigen og loggen switchene har. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Spanning-tree er autokonfigurerende. Protokollen forhindrer at pakker går i sirkel hvis man lager en loop, den forårsaker ikke looper. Ja nettopp; spanning tree er selvkonfigurerende. Og hvor lang tid bruker den på å rekonfigurere seg selv i et passe stort nettverk når du setter inn en ny switch som ikke er rett konfigurert? Lenge nok til at nettet jammes og går ned. Bare prøv, så skal du se. Men "loop" er ikke rett ord, kall det gjerne en storm istedet. Standard STP bruker noen sekunder på å oppnå konvergens, og i mellomtiden står porten i "blocking mode" og skaper ingen som helst problemer. Når konvergens er oppnådd, vil porten settes til forwarding, med mindre STP har detektert en loop. Eneste unntaket er dersom en eller flere porter er satt i det som Cisco kaller "portfast"-modus, og som andre produsenter kaller "Access" e.l. Da er default-innstillingen for en ny port "forward" i stedet for "blocking", men fortsatt vil loopen bare eksistere inntil neste STP/RSTP BPDU sendes og loopen detekteres. Såvidt jeg vet, er ikke portfast standard for portene på noen switcher. Uansett er dette, som andre har påpekt, neppe årsaken til trådstarters problem. Det er ikke noe som indikerer at en loop kan ha oppstått. Endret 15. oktober 2011 av conundrum Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Det er korrekt som du sier. Ingen ring. Fra routeren går det to sepparate tp-kabler. Hver TP-kabel går til hver sin switch. Og den første switchen (Som fungerer) går til de fleste pc-ene i huset. Den andre (den som ikke fungerer) går videre til en PC og en NAS. Og switchen som ikke fungerer, får alle PC-ene som er tilkoplet den switchen som fungerer til å gå ned for telling. Har konsollkabelen ja, skal prøve å få til noe logg i.l.a. neste uke. Noe mer spesifikt du trenger? Aldri bruk den kabelen før, ser du. Endret 15. oktober 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Det er korrekt som du sier. Ingen ring. Fra routeren går det to sepparate tp-kabler. Hver TP-kabel går til hver sin switch. Og den første switchen (Som fungerer) går til de fleste pc-ene i huset. Den andre (den som ikke fungerer) går videre til en PC og en NAS. Og switchen som ikke fungerer, får alle PC-ene som er tilkoplet den switchen som fungerer til å gå ned for telling. Hva med å prøve dette: * Installer Wireshark på en av PCene som er tilkoblet den fungerende switchen * Start en capture * Koble til den andre switchen og se hva som skjer Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 For hyperterminal så må det legges inn en driver hvis du kjører USB over serial. Kjører du XP kan du skriver hyptertrm fra run. Fra Visat\Win7 ligger ikke hyperterminal inne som default. Men Putty kan lastes ned gratis. Pass på å bruke riktig COM port, kan sjekkes under enhetsbehandling. Hvilke switchmodeller er det snakk om ? Det er ikke noe reset knapp på enterprice modellene så vi må muligens ta en omvei på den nye switchen for å komme forbi passordet hvis det er satt opp. Dette kan bare gjøres via konsoll kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå