TBJ Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hovedkort: Asus P5Q Pro, http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_775/P5Q_PRO, med nyeste bios. Når jeg skal installere Windows, så finner ikke Windows noen harddisk å installere den på. Jeg ser harddisken i bios, men ... ikke under installasjonen. Det er en 400GB SATA harddisk. Jeg har testet med å byttet SATA kabel Testet å ha harddisken i alle SATA hullene. Testet en annen SATA harddisk. Koblet ut alle tilleggskort på hovedkortet. Koblet fra DVD spilleren. Testet både AHCI- og IDE mode. Testet med annen strømkontakt. Testet både med installasjon av Win7 og WinServer 2008 R2. Samme problem. Harddisken er i bios, men ikke under windowsinstallajonen. Maskinen har vært i drift tidligere, men har stått urørt i snart to måneder. Noen som har forslag på hva dette kan komme av? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Prøv å nullstille BIOS Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Prøv å nullstille BIOS Takk for forslaget, men det fungerte dessverre ikke. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Last inn riktig driver for kontrolleren din via usb-pen eller diskettstasjon, for windows xp har du et valg f6 rimelig tidlig, og for vista/7/2008r2 kommer det valg for dette litt senere. Jeg mener å huske det er i samme vindu som du ikke finner noen disk.. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Last inn riktig driver for kontrolleren din via usb-pen eller diskettstasjon, for windows xp har du et valg f6 rimelig tidlig, og for vista/7/2008r2 kommer det valg for dette litt senere. Jeg mener å huske det er i samme vindu som du ikke finner noen disk.. Det er neppe det. Jeg installerte Win7 på et identisk hovedkort for kun få dager siden og der fant den harddisken med en gang. Men desperat nok som jeg er, testet jeg det. Dessverre... det dukker fremdeles ikke opp noen harddisker som jeg kan installere Windows på. Men.. nå så jeg noe rart. Da jeg browset etter USB pennen (der jeg la driveren), så jeg at harddisken lå der som C (!) Den tillot meg å browse etter drivere på den, men "nekter" å liste den opp som en harddisk jeg kan installere Windows på :mad: Forstå det dem som kan. Endret 13. oktober 2011 av TBJ Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Det er noe som du må prøve: -starte fra DVD plate som vannlig og gå videre til der som Windows finner ikke disken -press SHIFT+F10 -skrive i command prompt window følgende: (tast enter etter hver commando) diskpart list disk (hvis disken du har pronlemer med kommer opp) select disk 0 clean all (vent til den blir ferdig)restart og prøve igjen) Du skal ikke ha noe annet disk eller usb tilkoplet hverken under installation eller når du skal prøve deg på command prompt. Hardisken din skal være tilkoplet i en av de Intel Sata portene, helst den nummerert som SATA-1 1 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Det er noe som du må prøve: ... Ja, den fant disken da jeg skrev list disk Har skrevet clean all og venter på at den skal bli ferdig. Har nå ventet i snart 30 minutter. Harddisken er på 372GB. Har den "låst seg" eller tar dette veldig lang tid? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 clean all: "Specifies that each and every sector on the disk is zeroed, which completely deletes all data contained on the disk." Det kan nok ta litt tid, vil jeg tro. Spesielt lang tid kan det ta dersom noen av sektorene er "tvilsomme", dvs. at disken må gjøre gjentatte leseforsøk før den får lest innholdet uten sjekksumfeil. [En runde med SpinRite i 'Maintenance Mode' kan muligens hjelpe på det, men til den prisen ($89) får du jo en ny disk, så ..] Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 ok... Jeg får vente. Prater vi om mange timer? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Prater vi om mange timer? Vet ikke. Jeg har bare brukt 'clean all' på 4GB minnepinner før ... Det tar vel like lang tid som en non-quick formatering, tenker jeg. (Hva nå det måtte bety.) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 ok... Jeg får vente. Prater vi om mange timer? Minst en time ihvertfall. 2 er vel heller ikke helt umulig. nulling av hele disken innebærer tross alt å skrive til hver eneste sektor på disken, og det kan ta en stund. Nøyaktig hvor lenge det tar avhenger av ytelsen på disken (og størrelsen). -Stigma Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Takk wiberos Det tok to timer og ... DE`T FUNGERTE! Takk også til dere andre som hjalp meg her. Jeg hadde allerde gitt opp maskina minst 5 ganger og var millimeter fra å hive hele dritten laaangt avgårde (men ... det kunne jeg ikke. Er ikke min maskin). Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Det er riktig at det kan ta tid, men hvis du ikke kan vente, avslutte, enten med å prøve på å lukke vinduene du er i (ikke så enkelt å avslutte ellers) men gjerne og med å ta strømmen fra maskinen.<br />De sektorene jeg tenkte på er allerede renset. (men clean all er en good rense prosedyre.<br />Hvis Windows setup finner ikke disken etter det, så man må se etter andre årsaker.<br />Og din 400GB disk, kan du gi oss noe mer info om den? ----------------------------------------------------------------------------------- Jeg ser at du fikk renset den fullstendig uansett, og det fungerer. Kose deg nå Endret 13. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Godt tips, wiberos. Så det er altså slike problemer med Win7 også? Vet at XP installeren kunne klikke avhengig av innhold i MBR, men innbilte meg at det var ordnet i senere versjoner. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hei Hårek Jeg mistenkte at disken var på en eller annen måte konvertert til en dynamic disk. Jeg valgte å be om clean all. Endret 13. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå