Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Fikk et firma til og skifte om til vinterdekk på bilen min her om dagen, syntes derimot at bilen oppførte seg veldig rart så fylte på luft og tok en prøvetur. Under turen så vingla jeg litt fram og tilbake på veien for og sjekke og da ble ristinga mye verre selv når jeg kjørte rett fram (Høres litt ut som om et dekk er punktert men det er riktig trykk i dekket!). Når jeg kom hjem så stramma jeg alle boltene men ingen var løse! Dekktrykket jeg brukte var det som stod i håndboken for bilen. 2.2 forran og 1.8 bak Bilen er en ford escort stasjonsvogn. Så lurer egentlig på om jeg må fylle mer luft på vinterdekk en sommerdekk? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Sjekk at felg har kommet helt på, slik at det ikke er skrudd til før felg har kommet skikkelig på. Av og til kan man skru på skeivt, hvis de strammer for mye på første skrue/mutter og at de ikke tar nr2 motsatt side. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Du MÅ ikke gjøre det nei, det er heller ikke annbefalt.. Det som kan skje når dekk er lagret, gjerne med litt lite luft, er at de bruker litt tid på å bli helt "runde" igjen, for å si det på den måten.. Hadde noen Pirelli-dekk i 235/35-18 for noen år siden, og da kunne jeg kjenne noen 100-meter hver morra at de var litt "firkanta" etter at de har stått 12-14 timer, men det gikk seg fort til Sjekk at felg har kommet helt på, slik at det ikke er skrudd til før felg har kommet skikkelig på. Av og til kan man skru på skeivt, hvis de strammer for mye på første skrue/mutter og at de ikke tar nr2 motsatt side. Det er sant som du sier her ja, det som også kan være (Ikke ukjent) er at senterringene fra sommerhjula fortsatt sitter på navet.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Kan vera dårleg balansering og. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Fikk et firma til og skifte om til vinterdekk på bilen min her om dagen, syntes derimot at bilen oppførte seg veldig rart så fylte på luft og tok en prøvetur. Under turen så vingla jeg litt fram og tilbake på veien for og sjekke og da ble ristinga mye verre selv når jeg kjørte rett fram (Høres litt ut som om et dekk er punktert men det er riktig trykk i dekket!). Når jeg kom hjem så stramma jeg alle boltene men ingen var løse! Dekktrykket jeg brukte var det som stod i håndboken for bilen. 2.2 forran og 1.8 bak Bilen er en ford escort stasjonsvogn. Så lurer egentlig på om jeg må fylle mer luft på vinterdekk en sommerdekk? Et hjul er i ubalanse, garantert. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Kan vera dårleg balansering og. Da rister det, man vingler ikke så mye pga det (som TS sier) Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Du MÅ ikke gjøre det nei, det er heller ikke annbefalt.. Det som kan skje når dekk er lagret, gjerne med litt lite luft, er at de bruker litt tid på å bli helt "runde" igjen, for å si det på den måten.. Hadde noen Pirelli-dekk i 235/35-18 for noen år siden, og da kunne jeg kjenne noen 100-meter hver morra at de var litt "firkanta" etter at de har stått 12-14 timer, men det gikk seg fort til Sjekk at felg har kommet helt på, slik at det ikke er skrudd til før felg har kommet skikkelig på. Av og til kan man skru på skeivt, hvis de strammer for mye på første skrue/mutter og at de ikke tar nr2 motsatt side. Det er sant som du sier her ja, det som også kan være (Ikke ukjent) er at senterringene fra sommerhjula fortsatt sitter på navet.. Skal ikke fylle mer luft altså. Kan hende at dekkene er deformerte etter lagring så skal vente og se om det blir verre/bedre. Tror ikke at felgen er skrudd på skeivt men hvordan sjekker jeg dette? Senterring er vel noe man bruker på lettmetall felger? Har stålfelger på sommer og vinterdekk om det har noe og si Er ganske nybegynner innen bil! Brukte forøvrig samme dekk forrige vinter og da fungerte de fint. Endret 12. oktober 2011 av Cryztek Lenke til kommentar
Casinoverden Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 prøv med balansering og forstilling Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Balansering må man vel gjøre hos noen som har en maskin til det? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det må du ja Da er det nok ikke senterringer nei, spørs om ikke det har gått seperasjon i dekka da..? "Gamle" Conti/Michelin-dekk? Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 kumo eller noe sånt heter dekkene, skal på butikken en snartur så kan sjekke navnet da Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Kan vera dårleg balansering og. Da rister det, man vingler ikke så mye pga det (som TS sier) Bilen vingla ikkje på grunn av hjulene. TS vingla med bilen for å sjå reaksjonen. Balansering må man vel gjøre hos noen som har en maskin til det? Ja. Kjør innom Dekk1 eller ei anna sjappe som kan sjekke det for deg. Er gjort ganske kjapt. Brukte du hjulene i fjor og? Er dei i så fall satt på same plass som sist? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det er ikke sånn at dekkene må på samme plass som før, men det er annbefalt at dekk som sto forran i fjor, står bak i år, og omvendt, spesielt om de er retningsbestemte.. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 kumcho er merket på dekkene. Jeg vingla med bilen ja, den rister bare når jeg kjører rett fram (mer enn vanlig da jeg har et gåent hjullager). Det er verst når jeg kjører i 60+ da høres det ut som jeg har punktert! Har ikke peiling på om hjulene er satt på samme plass som sist da jeg brukte samme firma for og skifte til sommerdekk. Hvor mye koster balansering(ca)? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Ubalanse.. Det vil gi seg ved litt høyere hastighet, men er på ingen måte noe deilig å kjøre med, og hjullager som ryker etterhvert vil være en konsekvens, så bare å få fiksa det Det koster ca. 50 kroner per dekk om du tar de av selv og skrur på igjen selv, men ca. 600 om du setter hele jobben til de vil jeg gjette på.. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 hadde 70 i stad og det var mye verre en da jeg kjørte i 30-40. skal kjøre i et par dager og se om ikke dekkene bare var deformerte og følge med på bolter/trykk og om det ikke blir bedre så skal jeg få balansert hjulene hjullageret får jeg se på som en siste utvei, tror bilen ryker før det gjør! Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 så forresten i dag at den ene felgen er bøyd så det er deformering i siden av dekket! ser nesten ut som om noen har kjørt i felgen. vet ikke om det har noe og si. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Blir ikke like god balansering av det nei Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ein skeiv felg er sjeldan bra. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Fikk nye dekk på bilen i dag og byttet ut den felgen som var skeiv! Nå funker bilen konge! ser fram til vinteren med nye piggdekk istedenfor piggfritt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå