Gordon Growth Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Jeg har fått i oppgave å segmentere det amerikanske markedet for brus/leskedrikker i forbindelse med at Solo skal lansere seg i dette markedet (det sies vel strengt tatt at Solos framstøt tidligere i år bare var et PR-stunt, men i denne oppgaven forutsettes det at de faktisk skal gjøre et seriøst forsøk). Solos budsjett er naturlig nok ganske begrenset i denne sammenheng. Jeg har skrevet en god del om selve fremgangsmåten for segmentering i oppgaven, men jeg har vansker for å finne ut hvordan brus kan segmenteres. Jeg har rimelig dårlig kreativitet, det skal være sagt, så derfor klarer jeg ikke å tenke stort lenger enn at "alle" liker brus, og da syns jeg det blir vanskelig å velge ut en bestemt segmenteringsvariabel som er mer passende enn andre. Diverse aktuelle segmenteringsvariabler: - Demografisk: bosted (geografisk), kjønn, alder, inntekt, personer i husstanden, utdanning... - Psykografisk: Utadvent, innadvent, initiativrik, impulsiv, ledertype, maskulin, feminin... - Atferdsbasert: (1) Interesser og (2) holdninger: (1) Om man er aktiv i idrett, politisk engasjert, engasjert i forretningsliv, interessert i å lese, se på tv, høre radio... (2) Holdninger til naturvern, kulturelle forhold, religion/moral, økonomi, fremmedarbeidere... Noen forslag eller tips? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg har noen, men da må jeg vite om du går på videregående eller høyskole. Er det noen variabler som er "gitt" ? Hvor stor frihet har du med tanke på eksisterende data? Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Jeg har noen, men da må jeg vite om du går på videregående eller høyskole. Høyskole. Selve faget kan betraktes som et innføringskurs i markedsføring. Er det noen variabler som er "gitt" ? Hvor stor frihet har du med tanke på eksisterende data? Ingen variabler som er gitt. Oppgaven tar utgangspunkt i denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2011/04/06/nyheter/utenriks/solo/16086652/ men denne artikkelen er såpass upresis at den får ikke noen større betydning for løsing av oppgaven, slik jeg anser det. Endret 12. oktober 2011 av Glassmesteren Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kommer helt ann på hvordan de differensierer seg. Skal de markedsføre Solo som norsk, og dermed med norsk kvalitet (norskt er et kvalitetsstempel der) må de prise seg høyt. Da sikter de til de som er ute etter status, har god råd etc. Med andre ord hvite, velstående amerikanere, kanskje til og med med norske aner. Tullete oppgave hvis man ikke får utgitt noen kvantitative tall eller noen målsetninger fra Solo. Dreier seg jo om gjetting dette her... Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Tullete oppgave hvis man ikke får utgitt noen kvantitative tall eller noen målsetninger fra Solo. Dreier seg jo om gjetting dette her... Ja, det kan jeg si meg enig i. Det står veldig lite konkret i oppgaveteksten og artikkelen, så jeg blir nok pent nødt til å ta egne forutsetninger for å i det hele tatt ha noe å skrive om... Men takk for svar uansett. Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Finnes det noen reklamefilmer som er vist i USA? Det kan si mye om hvilke segmenter Solo retter seg etter. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Finnes det noen reklamefilmer som er vist i USA? Det kan si mye om hvilke segmenter Solo retter seg etter. Men problemet er at dette i stor grad later til å være et PR-stunt fra Solos side og dermed er det ikke allverdens de faktisk har gjort. «Men de leserne og redaksjonene som tror at Solo skal lanseres for salg i USA, har dessverre misforstått. Markedssjef Joakim Sande slår fast at det ikke er noen lansering av Solo på trappene i det amerikanske markedet.» Les mer her. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 For å begynne et sted kan du jo lage et skille der du generaliserer at kvinnfolk liker lettbrus, og menn drikker sukkerholdig brus. Dette er en voldsom generalisering, men hvis Solo går inn på markedet uten et sukkerfritt alternativ kommer de til å miste mange kvinnelige kunder. I tillegg bør du finne ut HVOR de skal selge Solo. Dette kan ha mye å si for segmenteringen din. Hvis de har valgt et utsalgssted har de helt sikkert foretatt en del segmentering, og da kan du få mye gratis. Eks: "Solo har kun valgt å selge brusen sin på Smoothiebarer, derfor kan man med en viss sikkerhet fastslå at segmentene deres er kvinner i alderen 10- 35, fordi det er disse som går på smoothiebarer". Bare et løst eksempel, men tror ikke du kan svare bedre enn tilsvarende. Ser at det hele var et PR- stunt. Skal du se vekk i fra dette i oppgaven din? Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Ser at det hele var et PR- stunt. Skal du se vekk i fra dette i oppgaven din? I utgangspunktet ja. Men det er vanskelig å ta dette seriøst med tanke på at Solo sannsynligvis hadde gjort dette annerledes enn de gir inntrykk av i Dagbladet-artikkelen, dersom de hadde hatt faktiske planer om å trenge inn i det amerikanske markedet. I DB-artikkelen gir de jo nærmest inntrykk av at de vil utfordre Pepsi og Cola, men det har de jo ingen reell sjanse til. Og grunnen til at de velger å gå hardt ut akkurat i California, er jo kun for oppmerksomhetens skyld, ikke fordi dette markedet nødvendigvis er det letteste å bli lansert i. Edit: Jeg har forresten også vært inne på at Solo bør lansere lettbrusen sin for å kunne nå flere segment, men jeg vet jo strengt tatt ikke om de har budsjett til det, det er tross alt en norsk bedrift som aldri har prøvd seg i USA før, så de blir nok ganske små i det amerikanske markedet. Det vil nok være en del ubesvarte spørsmål selv etter jeg er ferdig med denne besvarelsen, men det får det heller bare være... Oppgaven gir meg et håpløst utgangspunkt. Endret 13. oktober 2011 av Glassmesteren Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ser at det hele var et PR- stunt. Skal du se vekk i fra dette i oppgaven din? I utgangspunktet ja. Men det er vanskelig å ta dette seriøst med tanke på at Solo sannsynligvis hadde gjort dette annerledes enn de gir inntrykk av i Dagbladet-artikkelen, dersom de hadde hatt faktiske planer om å trenge inn i det amerikanske markedet. I DB-artikkelen gir de jo nærmest inntrykk av at de vil utfordre Pepsi og Cola, men det har de jo ingen reell sjanse til. Og grunnen til at de velger å gå hardt ut akkurat i California, er jo kun for oppmerksomhetens skyld, ikke fordi dette markedet nødvendigvis er det letteste å bli lansert i. Edit: Jeg har forresten også vært inne på at Solo bør lansere lettbrusen sin for å kunne nå flere segment, men jeg vet jo strengt tatt ikke om de har budsjett til det, det er tross alt en norsk bedrift som aldri har prøvd seg i USA før, så de blir nok ganske små i det amerikanske markedet. Det vil nok være en del ubesvarte spørsmål selv etter jeg er ferdig med denne besvarelsen, men det får det heller bare være... Oppgaven gir meg et håpløst utgangspunkt. Markedsføringsoppgaver kan ofte virke "håpløse" da det kan virke som du må ta så mange forbehold at det hele blir nærmest som fiksjon. Desverre er det slik at en må ta en del forbehold siden man har lite/mangefull informasjon for å kunne foreta beslutninger. Hvis det er slik at du skal se bort i fra at dette var et PR-stunt så må du jo da ta i betrakning at de har råd og at den segmenteringen du velger kommer til å fungere. Av det jeg har erfart av slike oppgaver så vil det ikke være unaturlig å lufte tanken om et nytt produkt som f.eks en lettbrus variant. Husk at du kan ikke gjøre dette til fakta, men at det er argumentasjonen bak det som er det viktigste. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har ikke solo allerede et lettprodukt? Hvis de skal lansere begge (flere?) så må du ta sikte på at disse må segmenteres separat. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Har ikke solo allerede et lettprodukt? Hvis de skal lansere begge (flere?) så må du ta sikte på at disse må segmenteres separat. Jepp, det har vi tatt sikte for. Oppgaven ble levert for noen dager siden, så nå er det bare å satse på at vi får bestått. Takk for hjelpa, folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå