Gå til innhold

Rense en bærebar pc for støv.

Aleks

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en Toshiba Sattelite som har begynt å overopphete seg. Er det normalt og skru den fra hverandre for å fjerne støv? Kan poste bilde av baksiden av den om det hjelper. Den har ingen direkte luke til viften, bare til harddisk og ram. Dette er en Toshiba Sattelig L670D-105.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv renset min Toshiba Satellite uten at det hjalp på temperaturen, så jeg er veldig skeptisk til alt som har med bærbare pcer å gjøre.

Det er litt tricky å få av tastaturet for å komme til vifta og husk å bruk korrekte skruer når du skrur den sammen igjen.

Lenke til kommentar

Trykkluft på boks! Har renset flere bærbare på denne måten, alltid med godt resultat. Støvsuger kan du bare glemme, den klarer ikke å ta de fine sammenpakka hybelkaninene mellom rillene på kjøleribba, samt ytterst på viftebladene.

post-7619-0-48182500-1318521403_thumb.jpg

Endret av KaiAlvin
Lenke til kommentar

Både ja og nei, dvs. at det optimale er å blåse fra innsiden og ut gjennom kjøleribbene. Men selvfølgelig hvis det viser seg at du må demontere halve maskina for å dette til, kan du blåse inn mot kjøleribben. Det vil da mest sannsynlig dannes et mottrykk som vil blåse en god del av støvet ut i retur. Har gjort sistnevnte også, og det fungerer så absolutt. Vi snakker om deksel på undersiden av maskina her, så noe demontering av tastatur osv. ville jeg ha unngått med mindre du er helt sikker på at du vet hva du gjør?

Endret av KaiAlvin
Lenke til kommentar

Rensing av viftebladene er minst like viktig som det å fjerne støv innvendig og i kjølelamellene. Effektiviteten til en vifte går drastisk ned med skitne vifteblader.

Fullstendig enig her! Kjølelamellene var forresten et mye mer korrekt ord og bruke(hvorfor kom ikke jeg på det:)

Lenke til kommentar

Ta ut batteriet først. Og koble selvsagt fra strømnettet. Deretter skruer du av det som må skrues av for å komme til. Unngå å røre noenting annet enn det du må. Og kvitt deg med statisk elektrisitet før du begynner. Ta på noe som er jordet. (Springen på kjøkkenet, stekeovnen, kjøleskapet (metallet), andre ting. Unngå å stå på eller gå over tepper av kunstig materiale mens du arbeider.

Deretter er det bare å huske hvor ting satt, og pass på skruene. For all del, de som bruker støvsuger til å suge støv: ikke kom borti noe som helst med støvsugermunningen - det er et sted der det typisk blir lagret stor statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...