-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Har akkurat satt opp nytt hovedkort (P8Z68-V pro), cpu og ram. Idet jeg starter opp maskinen får først opp asus logo osv, deretter vises det en svart skjerm med "hard drive not detected" i 2 sekunder. Men hvis jeg går inn i BIOS så vises harddisken min der. Hva er det som er galt? Er det en innstilling eller to jeg er nødt til å endre? Hvis jeg går videre får jeg muligheten til å "reparere" windows, men dette fungerer ikke... Takker for svar! Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kan være at en ekstra SATA kontroller er enablet på hovedkortet ditt. Altså Marvell kontrolleren, som du egentlig ikke bør bruke Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Det kan være at en ekstra SATA kontroller er enablet på hovedkortet ditt. Altså Marvell kontrolleren, som du egentlig ikke bør bruke Hva gjør jeg for å fikse dette? :O Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Du går inn i BIOS, og der skal det være en knapp som heter "External SATA controller".(Den heter ihvertfall det på mitt hovedkort). Den skal du disable. Og hvis den er disblet, så skal det ikke komme frem noe "no harddrive found". Det sluttet ihvertfall på min pc Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Du går inn i BIOS, og der skal det være en knapp som heter "External SATA controller".(Den heter ihvertfall det på mitt hovedkort). Den skal du disable. Og hvis den er disblet, så skal det ikke komme frem noe "no harddrive found". Det sluttet ihvertfall på min pc Tusen takk! Det løste "no hard disk" problemet. Men har møtt på et nytt... Windows klarer ikke boote, jeg kan endten prøve oppstarten på nytt, eller prøve oppstartsreparasjons. Men reparasjonen løser ikke problemet. Hva er det som har gått galt? Harddisken er den samme jeg hadde før, der ligger windows. Det virker ikke som det er en bios innstillig som er problemet denne gangen? Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Årsaken kan være dette : Har akkurat satt opp nytt hovedkort (P8Z68-V pro), cpu og ram. Hvis du har kjøpt nye komponenter , må du ta en full reinstall av OS'et. Det gamle OS'et vil ganske enkelt ikke boote opp med nye komponenter. Endret 12. oktober 2011 av johome Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Årsaken kan være dette : Har akkurat satt opp nytt hovedkort (P8Z68-V pro), cpu og ram. Hvis du har kjøpt nye komponenter , må du ta en full reinstall av OS'et. Det gamle OS'et vil ganske enkelt ikke boote opp med nye komponenter. Kan jeg gjøre det med en oppgradering...? På harddisken ligger windows vista orginalt, har oppgradert denne til windows 7. Og om dette fungerer, hvordan får jeg maskinen til å kjøre cd'en ? Windows starter jo ikke opp... Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Skjønner ikke helt på hva du mener med " en oppgradering " Jeg tolker det slik fra en tidligere post , at du har prøvd å kjøre en "repair" , uten å lykkes ? Har du et , eller to OS på den disken ? Vista og/eller W7 ? Endret 12. oktober 2011 av johome Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Skjønner ikke helt på hva du mener med " en oppgradering " Jeg tolker det slik fra en tidligere post , at du har prøvd å kjøre en "repair" , uten å lykkes ? Har du et , eller to OS på den disken ? Vista og/eller W7 ? Hadde vista før, men kjøpte Windows 7 Home Premium Oppradering for Windows Vista. Det var billigere enn å kjøpe en OEM. http://cdon.no/elektronikk/operativsystem_windows_7_home_premium_upgrade_from_vista_home_premium_english-7328598 Denne bare i norsk. Jeg har oppfattet det sånn at vista må ligge på disken for å kunne benytte seg av denne (har ikke disken til vista), hvis jeg sletter alt på disken (vet heller ikke hvordan jeg gjør dette uten å gå inn i windows) så får jeg vel ikke brukt denne? Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Oj , dette var nytt for meg. Må bare inrømme at jeg ikke kjenner til dette med oppgradering , og evt. at Vista må ligge der fra før av. Får bare håpe at noen som har vært borti akkurat denne problematikken før , kan stikke innom. ____ Hvis du har verdifulle data på det nåværende OS'et , må man gå litt forsiktig frem , og ikke slette/reinstallere over den gamle. Isåfall vil du sannsynligvis tape det for alltid. Endret 12. oktober 2011 av johome Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Kjøp deg en OEM av Windows 7 og installer på nytt, det er det letteste valget, den er jo ikke så dyr heller EDIT: Hvis du ikke har tatt backup så kan du kjøpe deg et eksternt harddisk kabinett og hente ut dine verdifulle filer derifra Endret 12. oktober 2011 av stepking2 Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Har surfet en del, og skal først prøve å installere over den gamle windows'en. Har ikke fult sååå mye som er verdt å ta vare på. Det er litt kjipt, men det er verdt forsøket. Hvis ikke det fungerer må jeg nok investere i OEM... Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Er det harddisk , eller SSD ? Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Er det harddisk , eller SSD ? Harddisk. Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Ok , og hvis du mener at du ikke har så altfor verdifulle data på den nåværende installasjonen , er det jo bare å installere på nytt. Ville i første omgang ha glemt Vista , og prøvd meg på W7. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Altså Marvell kontrolleren, som du egentlig ikke bør bruke Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Takker for alle svar og innspill! Nå sitter jeg endelig og glaner på windows bakgrunnen! Sååå deilig at det løste seg, nå skal jeg ha det gøy! (Må bare installere drivere, programmer, spill osv osv ) Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Grattis Du installerte jo W7 i rekordfart ..... Lenke til kommentar
-Jonas- Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Grattis Du installerte jo W7 i rekordfart ..... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116 Går som et olja lyn! Igjen, tusen takk alle sammen! Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Altså Marvell kontrolleren, som du egentlig ikke bør bruke Hvorfor ikke? "Alle" sier at den er ganske dårlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå