Gå til innhold

Rykte - Canon kunngjøring 18/10

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi får se flere nye kamera annonsert de neste månedene.

18 mpx, 12 fps og 61 Af-punkter er ikke akkurat et typisk studiokamera. Dette er nok beregnet for sport og natur.

Sannynsligvis får vi se en ny IDs med et høyt antall mxp, kanskje 35-40mpx.

18 mpx med 12 fps er omtrent det samme som 40 mpx med 5 fps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er ryktet blitt en realitet. (kanskje.. det er fortsatt litt uklart om dette er offisielt)

Canon EOS-1D X

Full Frame

18.1MP

Dual DIGIC 5+ – 17 Times The Processing Power of DIGIC 4

ISO 100-51200 Native

100,000 Pixel RGB Metering Sensor

EOS iSA (Intelligent Subject Analysis)

61 Point AF

21 f/5.6 Cross Type Sensors

20 f/4 Cross Type Sensors

5 f/2.8 Dual Cross Type Sensors

EOS iTR AF (Intelligent Tracking & Recognition Auto Focus)

12 Frames Per Second

14 Frames Per Second JPG Only

400,000 Shot Rated Shutter

Ethernet Connection

March Availability

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Da er ryktet blitt en realitet. (kanskje.. det er fortsatt litt uklart om dette er offisielt)

Canon EOS-1D X

Full Frame

18.1MP

Dual DIGIC 5+ – 17 Times The Processing Power of DIGIC 4

ISO 100-51200 Native

100,000 Pixel RGB Metering Sensor

EOS iSA (Intelligent Subject Analysis)

61 Point AF

21 f/5.6 Cross Type Sensors

20 f/4 Cross Type Sensors

5 f/2.8 Dual Cross Type Sensors

EOS iTR AF (Intelligent Tracking & Recognition Auto Focus)

12 Frames Per Second

14 Frames Per Second JPG Only

400,000 Shot Rated Shutter

Ethernet Connection

March Availability

Er nå reelt:

http://cpn.canon-europe.com/content/product/cameras/eos-1d_x.do

:dribble:

Lenke til kommentar

Dette er vel kanskje det råeste kameraet jeg har sett (har jo ikke sett det ennå, da, men).

Jeg biter meg særlig merke i 2 x Digic 5+ og egen Digic 4 bare til å styre lysmåleren - som har 100 000 RGB målepunkter.

Høyeste ISO-verdi er 204800. Med et lyssterkt objektiv vil du være i stand til å ta bilder nesten i stummende mørke. Det gjenstår selvfølgelig å se hvor bra resultatet blir, men funksjoner som åpner helt nye muligheter gjør alltid et kamera spennende.

Det eneste jeg egentlig synes er litt rart, er at det lanseres som en fusjon av D- og Ds-serien, men har færre piksler enn Ds har hatt tidligere. Dersom noen trenger mange piksler, og ikke vil ha mellomformat, vil ikke lenger Canon være et alternativ. Det er litt merkelig. Hadde egentlig forventet noe i samme gate som Nikon har gjort, med høy oppløsning og mulighet for å croppe bildet hvis du vil ha høy hastighet. Men det gir mindre piksler, og dermed ikke samme pikselkvalitet eller lysfølsomhet.

Red.: Det ser ikke ut til at lysmålesystemet har egen Digic 4. Det er AF-en som har det.

Endret av faaeri
Lenke til kommentar

faaeri: 5D-serien vil jo fremdeles være et alternativ for Canonistas som skal printe stort. Kan virke som om både Canon og Nikon nå rendyrker 1D og Dx-seriene som rene presse/sportshus, mens "studio"-kameraene får mindre formfaktor (5D og D800).

Det er et poeng. Så er spørsmålet om fotografene ser det sånn. Det er klart at et studiokamera verken trenger den råeste AF-en eller å være bygd som en tanks, så en 5D eller tilsvarende vil nok gjøre jobben helt utmerket. Men fotografer er en konservativ gjeng, og har man alltid hatt et proff-kamera til 70 000 kan det godt være noen ikke er så lystne på å gå "ned" til et "folkekamera". På den annen side vil nok mange av de som betaler for utstyret selv antakelig gå den veien uansett.

Lenke til kommentar

Dpreview har en oppsummering: http://www.dpreview.com/articles/5149972341/canon-eos-1d-x-overview

Nå tror jeg definitivt at vi får en oppsplitting av 5D-serien - vi kommer til å få minst to FF-hus fra Canon i tillegg til 1DX.

Et billigere FF-hus og et bedre spekket et til studiogutta. Spørsmålet er hva de kjører for pro-filmfolket - er det rett og slett 1DX som er myntet på dem også?

Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir en ny konge i grenen sportsfoto i mørketida. Den virker i hvert fall veldig skreddersydd for sportsfoto i dårlig belysning. Muligens litt uheldig timet i forhold til vinter-OL. Forrige vinter-OL var slutt for ca 0,5 år siden og neste er ikke før om 1,5 år. Men det er jo mye annet actionfylt som skjer nå i vinter også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir en ny konge i grenen sportsfoto i mørketida. Den virker i hvert fall veldig skreddersydd for sportsfoto i dårlig belysning. Muligens litt uheldig timet i forhold til vinter-OL. Forrige vinter-OL var slutt for ca 0,5 år siden og neste er ikke før om 1,5 år. Men det er jo mye annet actionfylt som skjer nå i vinter også.

Det er vel ganske mange øvelser i dårlig lys under sommer-ol også - så jeg tror ikke det har så mye å si.

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje at film-funksjonene til 1Dx ikke var helt så revolusjonerende som mye av det andre... Mye forbedringer til workflow, men fremdeles bare (24,25) 30 fps maks i full-hd... 60, eller 120 hadde jo vært artig :p

Mener at de ikke burde være filmfunskjon overhode på speilrefleks av denne klassen.

Lenke til kommentar

Mener at de ikke burde være filmfunskjon overhode på speilrefleks av denne klassen.

Du kan jo spørre journalistene om de ser nytten? 30 fps i 2Mpx i høy kvalitet, for ikke å snakke om videoklipp i seg selv. Det er ikke video som er det fordyrende her. Blir litt som å synes det ikke skal være godt lydanlegg i en luksus sportsbil - for mange er det viktig, og det er ikke derfor den er dyr.

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje at film-funksjonene til 1Dx ikke var helt så revolusjonerende som mye av det andre... Mye forbedringer til workflow, men fremdeles bare (24,25) 30 fps maks i full-hd... 60, eller 120 hadde jo vært artig :p

Uhm, what? Tror veldig mange er uenig med deg der.

Lenke til kommentar

Uhm, what? Tror veldig mange er uenig med deg der.

Spørsmålet er om det er mange 1D brukere som er uenig. Sikkert mange xxxD brukere som er det, men det vedgår ikke saken. Dette er 2 vidt forskellige brukere (tror jeg) :D .

Lenke til kommentar
Innebygget ethernet port.. jøsses. Regner med det er gigabit.

Det stemmer. Det gjør nok en del for arbeidsflyten f.eks på sportsarenaer der man har to fotografer. Den ene tar bildene og den andre sitter med PCen i fanget, velger, beskjærer og grovjusterer bilder i en fart før de sendes videre til redaksjonen. Om alt klaffer kan bildene fra prestasjonen på arenaen være publisert på nett et minutt senere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Red.: Det ser ikke ut til at lysmålesystemet har egen Digic 4. Det er AF-en som har det.

Nix, ikke i følge Canon. Det er lysmåleren med 100 000 punkter som styres av en Digic 4, for å få ansiktsgjenkjenning etc, men AF-en er selvsagt nært knyttet til lysmålingssystemet.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg definitivt at vi får en oppsplitting av 5D-serien - vi kommer til å få minst to FF-hus fra Canon i tillegg til 1DX.

Det er nesten innlysende at vi får enda 2 nye FF-hus. Som du sier spekuleres det i om 5D-serien splittes eller det om kommer en ny 3D-serie. Uansett regner jeg med vi får se en studiomodell med 30+ mpx spekket med avanserte funksjoner, og en billigere versjon med avansert video. Vi får se de neste månedene hva som lanseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...