Gå til innhold

Hva er det beste skjermkortet? budskjett: 4-6k


Protoss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi meg noen linker til benchmarks der 1.5GB VRAM er for lite.

 

EDIT:

Gjerne da på 1920x1080.

 

Eksempel 1

Eksempel 2

 

Skrev egentlig ikke at 1.5GB med VRAM er for lite

 

Mange spill i dag pusher...

Ok, det du linker til her er hvordan VRAM Usage kan ligge rundt 1500MB i BF3. At 1500MB kan brukes betyr ikke at 1GB begrenser ytelsen.

 

RAGE med 16k-teksturer + 8xAA, ok.

 

Shogun 2 og Crysis 2? Dette kan like gjerne komme av at GTX 590 klokker seg ned i spill av seg selv, og dette hoppet kan skape et lite hikk i rendertime.

Lenke til kommentar

Ok, det du linker til her er hvordan VRAM Usage kan ligge rundt 1500MB i BF3. At 1500MB kan brukes betyr ikke at 1GB begrenser ytelsen.

 

RAGE med 16k-teksturer + 8xAA, ok.

 

Shogun 2 og Crysis 2? Dette kan like gjerne komme av at GTX 590 klokker seg ned i spill av seg selv, og dette hoppet kan skape et lite hikk i rendertime.

 

Du påstår at:

 

Selv ikke 5760x1080 blir flaskehalset på noen betydelig måte av 1.5GB VRAM...

 

noe som vil være logisk å si er feil ut i fra disse tallene. Når trådstarter er villig til å ha et budsjett på 4-6000,- kroner så vil jeg si at hvorfor skal man da nøye seg med det "nest beste".

 

Det jeg skal ha frem er at spill som kommer vil også pushe vram bruk mer enn det gjør i dag, og siden det i dag kommer tilfeller hvor man ligger i grenseland på 1.5, så vil det være en sann konklusjon å trekke at man burde ha mer.

 

Videre tror jeg ikke at du har skjønt poenget med hvor mye som brukes av vram i de spillene som blir nevnt i de to eksemplene mine. Det som står "svart på hvitt" der er faktiske eksempler på spill som i tilfeller faktisk kan bruke inntill og mer enn 1.5GB.

Lenke til kommentar

 

Du påstår at:

 

Selv ikke 5760x1080 blir flaskehalset på noen betydelig måte av 1.5GB VRAM...

 

noe som vil være logisk å si er feil ut i fra disse tallene. Når trådstarter er villig til å ha et budsjett på 4-6000,- kroner så vil jeg si at hvorfor skal man da nøye seg med det "nest beste".

 

Det jeg skal ha frem er at spill som kommer vil også pushe vram bruk mer enn det gjør i dag, og siden det i dag kommer tilfeller hvor man ligger i grenseland på 1.5, så vil det være en sann konklusjon å trekke at man burde ha mer.

 

Videre tror jeg ikke at du har skjønt poenget med hvor mye som brukes av vram i de spillene som blir nevnt i de to eksemplene mine. Det som står "svart på hvitt" der er faktiske eksempler på spill som i tilfeller faktisk kan bruke inntill og mer enn 1.5GB.

http://www.hardocp.com/article/2011/05/03/nvidia_3way_sli_amd_trifire_redux/4

5760x1080 blir ikke flaskehalset nevneverdig av 1.5GB VRAM.

 

3GB-kortene koster dessuten langt mer enn 1.5GB-kortene, rester kan legges inn i øl, snop eller spares for flere komponenter.

 

Majoriteten av spill er laget for konsoller, RAGE også. BF3 er sannsynligvis det eneste spillet over multiplattform som kommer ut i 2011 og ikke er laget for konsoller først som sist.

 

VRAM har vanligvis en "smertegrense" på ca 500MB, i tillegg er det mange spillmotorer som bruker så mye VRAM de kan. Crysis 2 for eksempel: det bruker 2GB VRAM på mine 6950 når jeg kjører det, uansett om jeg kjører i 1024x768 eller 1920x1080. Jeg har ingen problemer med ytelsen og hakking, og dette kommer helt enkelt av at om VRAM fylles opp trenger ikke det bety at spillet faktisk blir flaskehalset av VRAM. Crysis bruker også fint 1.8GB eller mer VRAM hos meg, og det kjører like fint hos de med 1GB VRAM som de med 2GB VRAM.

 

Så nok en gang er 1.5GB VRAM nok for 2011, sannsynligvis 2012, og jeg vil tippe at i 2013 vil 1.5GB VRAM nærme seg en flaskehals. Den eneste grunnen ATI/AMD satte 2GB VRAM på HD 69xx-kortene var for at de skulle kunne kjøre eyefinity bra, 1GB VRAM er nemlig for lite for 5760x1080 i en del tilfeller.

Lenke til kommentar
http://www.hardocp.com/article/2011/05/03/nvidia_3way_sli_amd_trifire_redux/4

5760x1080 blir ikke flaskehalset nevneverdig av 1.5GB VRAM.

 

Vel, av hva jeg klarer å lese ut i fra dette så er min fps ganske så nære de fleste tilfellene det jeg vil kalle uspillbart. Om dette er pga vram eller annet kan jeg ikke svare på. De eksemplene jeg kom med overvåket minnebruken til skjermkortene uavhengig av fps.

 

3GB-kortene koster dessuten langt mer enn 1.5GB-kortene, rester kan legges inn i øl, snop eller spares for flere komponenter.

 

Enig i at prisen er høy, men dog, trådstarter har satt sin grense inntill 6K.

 

Majoriteten av spill er laget for konsoller, RAGE også. BF3 er sannsynligvis det eneste spillet over multiplattform som kommer ut i 2011 og ikke er laget for konsoller først som sist.

 

Merkelig at det da måles minnebruk på langt over det som er normalen til konsoller i FullHD på PC versjonene.

 

VRAM har vanligvis en "smertegrense" på ca 500MB, i tillegg er det mange spillmotorer som bruker så mye VRAM de kan. Crysis 2 for eksempel: det bruker 2GB VRAM på mine 6950 når jeg kjører det, uansett om jeg kjører i 1024x768 eller 1920x1080. Jeg har ingen problemer med ytelsen og hakking, og dette kommer helt enkelt av at om VRAM fylles opp trenger ikke det bety at spillet faktisk blir flaskehalset av VRAM. Crysis bruker også fint 1.8GB eller mer VRAM hos meg, og det kjører like fint hos de med 1GB VRAM som de med 2GB VRAM.

 

Gjerne en kilde på dette, spesielt at "smertegrnsa" vanligvis ligger på 500MB. Spørs selvfølgelig hvilken oppløsning og AA og AF innstillinger. Det er, som du sier, at man må finne de innstillingene som spillet selv fungerer best på (ie. i eksemplet mitt med Rage og 16K teksturer) med din hw.

 

Så nok en gang er 1.5GB VRAM nok for 2011, sannsynligvis 2012, og jeg vil tippe at i 2013 vil 1.5GB VRAM nærme seg en flaskehals. Den eneste grunnen ATI/AMD satte 2GB VRAM på HD 69xx-kortene var for at de skulle kunne kjøre eyefinity bra, 1GB VRAM er nemlig for lite for 5760x1080 i en del tilfeller.

 

Igjen, budsjettet til trådstarter tilsier at han kan gå for 3GB. 2011 er det ikke lenge igjen av og hva som nøyaktig vil skje i 2012 er ennå for tidlig å si noe om. Det vi kan si noe om og er prosesseringskraften som ligger i 580/6970 vil holde mål, mest sannsynlig også i 2012. Kravene til VRAM mengde vil være vanskeligere.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...