LMH1 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) ASUS M4A78 PRO er helt elendig, siden jeg må til stadighet koble fra USB huben for å kunne boote windows, muligens dette problemet skyldes dårlig hovedkort. Vet jeg forsøkte å spørre om ligdene før, men da bestemte jeg å vente til Bulldozer. Nå har bulldozer kommet, eller er på vei rundt gjørnet. Så jeg lurer på hva slags hovedkort er best egnet sammen med: Phenom II X6 1055T ATI HD 6850 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 16GB, CL9Kit w/4x ValueRAM 4GB DDR3 Nå får jeg lyst på AMD FX-8170 men tror jeg venter over et halv år til prisene faller, får overklokke den prosessoren jeg har til 3.4 Ghz, har klart det tidligere, men i det siste så feiler nok hovedkortet konstant, så jeg må resette bios, hver gang for å kunne starte windows. Så jeg får lyst på et nytt hovedkort, av god kvalitet, og dagens standard (USB3, Sata 600, 7.1 lydkort, Thounderbolt hvis mulig, gigabit nettverkkort og UEFI basert grensesnitt.) Altså det man burde forvente av et hovedkort i dag, PCI-E 16x v2, mini PCI-E 4 selvsagt også. Er: Gigabyte GA-990XA-UD3, Socket-AM3+ ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW Bra hovedkort til overklokking? Har consair A50 som kjøler, så jeg kobler på en 12 CM vifte til. Så kjølingen er neppe stort problem om vinteren. Nå ønsker jeg å ha Opensuse også på maskinen, så en fordel med hovedkort som støtter det i best mulig grad. Endret 12. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det med USB-hub-en kan skyldes "screwed up" boot rekkefølge, prøv å sett OS disk som først og etter der, optisk enhet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Finn et billigst mulig hovedkort, FX-8150 er en flopp uten like. Les i signaturen min for mer informasjon om den "fantastiske" ytelsen FX-8150 leverer over mot Phenom II X6. Ellers hadde jeg heller prøvd å fikse problemene med boot-rekkefølgen og feilsøket litt før jeg bytta hovedkort, særlig når AM3+ ikke er en oppgradering. Thunderbolt-hovedkort har ikke kommet ut. Slik jeg ser det har ikke Thunderbolt mye å stille opp med mot USB3.0 i bakoverkompatibilitet. Gigabyte-hovedkort har heller ikke UEFI. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Maskinen booter fra harddisk, også DVD. Finnes ikke valg for USB. Så jeg har funnet ut at det er en svakhet i M4A78 PRO kortet som gjør at jeg ikke får startet verken linux eller windows med en usb hub tilkoblet i oppstart. Det er når windows starter eller linux starter, så er helt klart hovedkortet som er problemet. Slik skjermbildet får jeg i 1 time uten at det skjer noe, ved usb huben tilkoblet. Kobler jeg den fra, og restarter maskinen så virker det greit. Å kjøpe billig hovedkort ville jeg ikke gjøre igjen hvis man ikke får mye for pengene. Har i 2 tilfeller erfart at billige asus hovedkort med AMD er i dårlig kvalitet, har på et annen tilfelle fått ødlagt plasten på 24 pins tilkoblingen slik at kabelen sitter litt dårlig. Så denne gangen vil jeg ha noe kvalitet hovedkort, som burde kunne overklokke Phenom II X6 1055T opp mot 3.4 Ghz. Hvis dere skulle bytte prosessoren til en annen AMD hva ville dere valgt? Den billigste bulldozeren? eller f.eks AMD Phenom II X6 1100T? Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Kanskje jeg burde vurdere AMD A-Series A8-3850? Den ser litt bedre ut, på passmark med tanke på pris/vs ytelse, er nesten lik som 1090 så muligens med HD 6850 så er det et bedre kjøp? Eller vil jeg ikke kunne bruke GPU delen, så da blir 1100T bedre kjøp? Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Kanskje jeg burde vurdere AMD A-Series A8-3850? Den ser litt bedre ut, på passmark med tanke på pris/vs ytelse, er nesten lik som 1090 så muligens med HD 6850 så er det et bedre kjøp? Eller vil jeg ikke kunne bruke GPU delen, så da blir 1100T bedre kjøp? A8-3850 er en veldig svak og treg prosessor designet for å gi nok kontorytelse og nok skjermkortytelse til en god pris. Passmark sine pris/ytelseslister er fulle av feil, de har helt gale priser på mange prosessorer. Skal du kjøpe ny AMD-prosessorer kjøper du ikke FX-serien, for en flopp. Å bytte fra 1055T til 1090T er som å bytte fra en sparkesykkel til en dyrere sparkesykkel, ingen forskjell i bruk eller ytelse etter overklokking. Nok en gang, les signaturen min "AMD vs Intel", så finner du ut akkurat hvorfor FX-8150 ikke er et godt kjøp. Av AMD-hovedkort er det ASUS som har lavest feilprosent og problematikk ved overklokking, med god margin. Hvis du er lei av ASUS finner du sannsynligvis fort ut at Gigabyte ikke er stort bedre og at MSI er døden for overklokking. Om du ser på å kjøpe nytt hovedkort og prosessor hadde jeg langt heller kjøpt en i5-2500k. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Mener sist jeg fikk svar var det et MSI kort som var anbefalt. Men jeg velger å tro arni90 at ASUS gjelder for overklokking, eneste at det finnes en prosent gigabit hovedkort som kan være brukbare til overklokking. Det jeg vurderer å kjøpe: ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB kanskje også 1600 mhz ram for å kunne overklokke Phenom II X6 1055T opp mot 4 ghz. Så hva mener dere her? Er det et bedre kjøp? Mener jeg spurte også en gang av slike entualist hovedkort om de er vert prisen, men der fikk jeg veldig "Ja/Nei" svar. Siden entualisk hovedkort har ofte feil og mangler de også. Så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre, ønsker å ha AMD fordi jeg har intel pc fra før av. Så det spørsmålet blir om jeg skal kjøpe hovedkort + ram nå, eller vente med både prosessor + ram og hovedkort til prisene faller litt. Nå vet jeg ikke om det ventes nye CPU fra amd etter AMD FX-8170 men jeg vil nok anta AMD nærmest vil gå konkurs hvis det ikke skjer noe med prisene. Intel vil nok ta 90% av markedet og det er ikke bra. Det er jeg usikker på hva som er lurt, siden jeg vil ha en god fremtidretter pc. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Crosshair V har problemer med VDRoop på AM3-prosessorer, kjøp heller Crosshair IV da. AMD har fortsatt grafikkortene, servermarkedet (selv om Bulldozer ser ut til å være en fail der også) og fusion. De går nok ikke konkurs enda. Personlig ville jeg aldri kjøpt en FX-prosessor fra AMD med den ytelsen de leverer i dag. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Har sett litt på: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, SupremeFX X-FI og jeg syns det er litt gammelt for å være entualist kort. Kanskje på overklokking + stabilitet er dette hovedkortet bra: 7 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A 2 x SuperSpeed USB 3.0 - 9-pins USB-type A Maks støttet minne 16 GB Støttet RAM-teknologi DDR3 SDRAM Støttet RAM-hastighet 1333 MHz, 1066 MHz Støttet RAM-integritetskontroll Ikke-ECC, ECC Ut i fra hva jeg finner ut av så finnes disse rambrikkene ikke i listen over støtter ram brikker: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 KVR1333D3N9K2/8G Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin KHX1600C9D3K4/16GX Som selges billig hos komplett, så dermed er jeg usikker på om det hovedkortet er verdt prisen. Jeg syns hovedkort over 1000 kr burde støtte ECC, selv om det har lite praksis betyning, men muligens kun intel xeon støtter det? Lydkortet: Type HD-lyd (8-kanalers) Audio Codec SupremeFX X-Fi (AD2000B) Tilpassede standarder EAX 4.0, EAX ADVANCED HD, High Definition Audio Høres veldig bra ut, omtrent som HDMI 7.1 lyd uten støy, men jeg mistenker under linux her vil jeg få problemer, kanskje hvis jeg oppgraderer senere til windows 8, vil jeg også få problemer, hvem vet? Creative står vel bak denne lydchipsen? Regner også med at dette hovedkortet klarer 125 MB/S via nettverkporten som er gigabit, men det spørs vel? Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Bulldozer får vell forhåpentligvis vist sine styrker, når programvaren optimaliseres. Synest det er litt krasst å floppifisere noe, før det er kommet i butikken. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Jeg støtter bulldozer, på den måten med 8 kjerner, er jo digg å ha noe fremtidrettet. Men er enig hvis bulldozer er en AMD Athlon II X2 240 kjerne som er seriekoblet med seg selv 4 ganger, er jeg enig i at det blir liksom litt dumt. Så det gjenstår å se om bulldozen i "Entualist serien" f.eks FX-8170 kan klare opp mot 5 ghz med overklokking kan den være noe, ellers er jeg enig i at man heller bør kjøpe 2600k å overklokke den frem til 8 kjerner intel kommer i form av sokkel 2011. Jeg tror det blir bedre invistering selv, men nå ønsker jeg å beholde AMD, så muligens jeg heller bytter hovedkort. Og satser på en overklokking, selv 3.4 Ghz stabilt med X6 1055T er mere nok for mitt bruk. Ikke det at prosessoren er dårlig jeg får lyst å bytte, er vel heller hovedkort + ram jeg får lyst å bytte. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 En 8150 klokket opp til 4.9GHz klarer å slå en i7-2600k stock med ca 20% i programmer som elsker kjerner. i7-2600k klarer fint en 40% overklokk... Hva med å lese anmeldelser av FX-8150 før dere kritiserer folk for å si at dette er en flopp? Dette er den største hardware-floppen siden Pentium 4, den er muligens større faktisk. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Er delevis enig med: Rusher Hvordan kan du med 100% sikkerhet si at bulldozer basert på FX-8150 er svakere en dagen intel 2400k? Hvor mange prosessorer har blitt utprøvd over lengere perioder, for å kunne bekrefte den terorien? Kan jo være at den prosessoren med hovedkortet hadde en svak optimalisering i hovedkortet dermed gir det dårligere resultat? Husk at de fleste AMD hovedkort støttet AM3+ prosessorer lenge før bulldozer kom på markedet, hva vet du egentlig om ytelsen uten å vite hva slags bios som har blitt brukt? Angående ytelse per kjerne, kan det være litt tidlig å si ennå? Spessielt den teoretiske maks ytelsen ved 8 kjerner belasting, hva forskjellene kan bli. Jeg vet lite her, men jeg tror vi skal vente litt til før vi sier at bulldozer er søppel. Muligens den ikke er noe stor oppgradering, men det er litt tilig å si ennå. Ellers er jeg enig med effektforbruket, hadde håpet på 95 watt på 8 kjerner, men hvis 8 kjerner gir 25% mere ytelse en 6 kjerner så er det muligens nok en invistering hvis overklokking på bulldozer er bedre en eldre modeller. Endret 13. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Er delevis enig med: Rusher Hvordan kan du med 100% sikkerhet si at bulldozer basert på FX-8150 er svakere en dagen intel 2400k? http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-fx8150-tested/7 Hvor mange prosessorer har blitt utprøvd over lengere perioder, for å kunne bekrefte den terorien? Minst 20 anmeldelser + alle lekkasjene som har akkurat samme resultat. Det er umulig å nekte for at FX er en nedgradering i ytelse i 99% av alle programmer fra Phenom II. Kan jo være at den prosessoren med hovedkortet hadde en svak optimalisering i hovedkortet dermed gir det dårligere resultat? Hvis dette hadde vært casen, hvorfor i ***** har vi ikke sett noe til dette enda? Lekkasjene som indikerte denne ytelsen har vært ute i godt over en måned. BIOS er fikset og plugget for FX, det er selve prosessoren som er skrekkelig treg. Husk at de fleste AMD hovedkort støttet AM3+ prosessorer lenge før bulldozer kom på markedet, hva vet du egentlig om ytelsen uten å vite hva slags bios som har blitt brukt? Utdatert BIOS kan hindre en maskin i å starte opp eller at prosessoren klokkes opp til rett hastighet. CPU-Z sier at klokkefrekvensen skalerer riktig og maskinene starter opp. Uansett sendte AMD med et eget Crosshair V Formula sammen med brikkene med oppdatert BIOS, hvis det hadde vært noe å hente på BIOS hadde dette garantert vært fikset til lansering. Å påstå noe annet er å leve i en fantasiverden. Angående ytelse per kjerne, kan det være litt tidlig å si ennå? Spessielt den teoretiske maks ytelsen ved 8 kjerner belasting, hva forskjellene kan bli. Vi har mange programmer som kan belaste 8 kjerner. Cinebench, x264, 3DS Max, Maya, 7-zip, WinRAR, Fritz Chess, PCMark7 til en viss grad, 3DMark11 og 3DMark Vantage. Det er ikke for tidlig å si at ytelsen per kjerne og IPC har sunket. Bulldozer-arkitekturen har et ekstremt høyt transistortall, og ekstremt lav ytelse per watt, per transistor, per kjerne, og per MHz.Selv ikke Fermi kan sammenlignes med dette horribelt trege stykket silisium. Jeg vet lite her, men jeg tror vi skal vente litt til før vi sier at bulldozer er søppel. Muligens den ikke er noe stor oppgradering, men det er litt tilig å si ennå. Det har kommet over 20 anmeldelser fra forskjellige sider, som alle sier at Bulldozer er fail. Å forvente en eller annen magisk forbedring på 30% bedre ytelse - som trengs for å konkurrere - nå er som å forvente at tannfeen kommer og gir deg 100 000 000 kr under puta. Ellers er jeg enig med effektforbruket, hadde håpet på 95 watt på 8 kjerner, men hvis 8 kjerner gir 25% mere ytelse en 6 kjerner så er det muligens nok en invistering hvis overklokking på bulldozer er bedre en eldre modeller. Det har vært kjent lenge at FX-8150 skulle bruke 125W, det som ikke var forventet var at disse 125W var 30W mer enn de 125W Phenom II X6 bruker. Jeg gidder ikke liste opp alle anmeldelsene av Bulldozer her, les Anandtechs anmeldelse for det mest ærlige synspunktet. Nei, Anandtech driver ikke med Intel-favorisering, BD er virkelig så elendig at den såvidt klarer å slå i5-2500k i åttetrådede programmer. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Ok da legger jeg bulldozer død, så da kjøper jeg heller nytt hovedkort. Bør jeg vente med nytt hovedkort? Eller vet du om det vil skje noe her? Jeg syns det er så utrolig merkelig at AMD har mistet grepet, så det har tydlig vært en del tekniske problemer AMD må ha hatt, siden sist når Phenom II X6 1100T var på banen var den veldig konkurerende mot core i7 950. Det er riktig at intel alltid ga bedre ytelse på spill. Men på videoredigering og multitasking mener jeg AMD var gode den gangen. Så AMD har virkelig feilet her hvis det du sier er riktig. Så jeg syns det er rart AMD i det heletatt vurder å selge noe så dårlig men det er heller noe annen sak. Så du står fast ved at det lureste er å kjøpe intel core i5 2400k også overklokke den? Da burde det finnes langt bedre hovedkort som kan matche DDR3 1600 mhz ram brikker og over? Hva slags hovedkort av intel er å foretrekke da? Noe lignende som ASUS Crosshair IV Formula for sokkel 1155? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ok da legger jeg bulldozer død, så da kjøper jeg heller nytt hovedkort. Bør jeg vente med nytt hovedkort? Eller vet du om det vil skje noe her? Jeg syns det er så utrolig merkelig at AMD har mistet grepet, så det har tydlig vært en del tekniske problemer AMD må ha hatt, siden sist når Phenom II X6 1100T var på banen var den veldig konkurerende mot core i7 950. Det er riktig at intel alltid ga bedre ytelse på spill. Men på videoredigering og multitasking mener jeg AMD var gode den gangen. Så AMD har virkelig feilet her hvis det du sier er riktig. Så jeg syns det er rart AMD i det heletatt vurder å selge noe så dårlig men det er heller noe annen sak. Så du står fast ved at det lureste er å kjøpe intel core i5 2400k også overklokke den? Da burde det finnes langt bedre hovedkort som kan matche DDR3 1600 mhz ram brikker og over? Hva slags hovedkort av intel er å foretrekke da? Noe lignende som ASUS Crosshair IV Formula for sokkel 1155? Min teori er at AMD bare måtte lansere, de har brukt fire år med research på dette prosjektet og dårlige salg er bedre enn ingen salg. Det eneste man kan håpe på er at de klarer mye mer enn 10-15% forbedring per år, Intel går jo i en hastighet på nærmere 20% per år. Jeg mener at i5-2500k er et langt bedre kjøp enn FX-8150, overklokket eller ikke. Et godt hovedkort for LGA1155 er ASUS P8P67 PRO eller P8Z68-V PRO. Skal du opp i de eksklusive ROG-kortene må du ut med 2500 kr for å få dual-BIOS, NF200, LN2-overklokkingsmodus og andre spennende funksjoner som ikke gjør en døyt forskjell under overklokking på vann eller luft. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå