Gå til innhold

Lightroom3 - Ekstern lagring, hvordan blir det med biblioteket?

Anbefalte innlegg

Jeg føler ikke helt at jeg fant svar på det jeg lurer på i trådene jeg fant på LR3, så spør her:

Jeg bruker en laptop, og kun denne (foreløpig) til å redigere bilder.

Problemet er såklart at den blir full.

I den anledning har jeg satt opp en enkel lagringsløsning:

1 stykk gammel HP maskin

2 stykk 2TB disker, hvorav en er direkte backup av den andre.

Denne står så i nettverket mitt og fungerer som en enkel NAS.

Da jeg langt ifra er koblet til hjemmenettverket mitt til all tid, og sliter fryktelig med plass for tiden må innholdet flyttes over til NAS'en, men jeg ønsker fortsatt å beholde LR biblioteket mitt.

Er det da mulig for meg å eksportere ut filene fra LR3 til NAS'en etterhvert som disken fylles, og at biblioteket fortsatt holdes inntakt? Altså at jeg fortsatt kan hente ting i LR3 fra NAS'en uten at det må importeres på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik gjør i allefall jeg det:

Har en dell laptopp, på denne har jeg to mapper for bilder.

En som heter "bilder fra disk " og en "bilder til disk".

Har også catalogen med presets og andre ting liggende lagret på pcen.

Har så en ekstern harddisk jeg kan koble fra eller til som bildene ligger lagret på. (denne tas det også backp av med "syncback")

Med denne løsningen vil jeg kunne velge hvilke bilder jeg skal kunne ha med meg og jobbe med, og hvilke jeg ikke trenger å ha med. Hvis jeg skal jobbe med foreksempel bilder i fra siste fotballkamp så drar jeg mappen i fra ekstern harddisk og inn i mappen "bilder fra disk". (dette gjøres inne i lightroom)

Når jeg da har flyttet filene og koblet i fra harddisken vil jeg ha disse bildene liggende på min bærebare pc. Da kan jeg redigere og eksportere bildene. De resterende bildene som ligger på ekstern disk hjemme kan jeg bla og se på i lav oppløsning men jeg kan ikke redigere på disse.

Hvis jeg er ute i felten og skal importere bilder til pcen så gjør jeg det på vanlig måte, men legger de i "bilder til disk". Når jeg kommer hjem så flytte jeg den over til den eksterne harddisken og "syncback" vil da automatisk ta en backup når filene er på harddisken. Tar også backup av katalogen samtidig både til ekstern lagringsdisk og backup disker.

Dette er et system som fungerer godt for meg. Når det blir fult på ekstern disk er det bare å sette opp enda en ekstern disk slik som den forrige. Hvis jeg ønsker kan jo også dette utvides slik at de eksterne diskene settes opp som nas og når jeg da er tilkoblet nettverk hjemme dukker disse opp automatisk. Har tenkt dette i fremtiden men ikke behov for det enda.

post-154783-0-72263400-1318431617_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik gjør i allefall jeg det:

Har en dell laptopp, på denne har jeg to mapper for bilder.

En som heter "bilder fra disk " og en "bilder til disk".

Har også catalogen med presets og andre ting liggende lagret på pcen.

Har så en ekstern harddisk jeg kan koble fra eller til som bildene ligger lagret på. (denne tas det også backp av med "syncback")

Med denne løsningen vil jeg kunne velge hvilke bilder jeg skal kunne ha med meg og jobbe med, og hvilke jeg ikke trenger å ha med. Hvis jeg skal jobbe med foreksempel bilder i fra siste fotballkamp så drar jeg mappen i fra ekstern harddisk og inn i mappen "bilder fra disk". (dette gjøres inne i lightroom)

Når jeg da har flyttet filene og koblet i fra harddisken vil jeg ha disse bildene liggende på min bærebare pc. Da kan jeg redigere og eksportere bildene. De resterende bildene som ligger på ekstern disk hjemme kan jeg bla og se på i lav oppløsning men jeg kan ikke redigere på disse.

Hvis jeg er ute i felten og skal importere bilder til pcen så gjør jeg det på vanlig måte, men legger de i "bilder til disk". Når jeg kommer hjem så flytte jeg den over til den eksterne harddisken og "syncback" vil da automatisk ta en backup når filene er på harddisken. Tar også backup av katalogen samtidig både til ekstern lagringsdisk og backup disker.

Dette er et system som fungerer godt for meg. Når det blir fult på ekstern disk er det bare å sette opp enda en ekstern disk slik som den forrige. Hvis jeg ønsker kan jo også dette utvides slik at de eksterne diskene settes opp som nas og når jeg da er tilkoblet nettverk hjemme dukker disse opp automatisk. Har tenkt dette i fremtiden men ikke behov for det enda.

post-154783-0-72263400-1318431617_thumb.jpg

En veldig bra måte å bruke LR på..på egen disk.Dette lærte jeg av Kai Jensen,en av Norges beste naturfotografer,som også holder kurs i LR.Så her kom du med gode løsninger :thumbup:

Lenke til kommentar

En veldig bra måte å bruke LR på..på egen disk.Dette lærte jeg av Kai Jensen,en av Norges beste naturfotografer,som også holder kurs i LR.Så her kom du med gode løsninger :thumbup:

Er jo nærmest "nabo" med Kai Jensen og har snakket med han ved flere anledninger og vært med på hans kurs. Og hat han på døra med en buke med Natur & Foto blader sammen med mye "stæsj" som t-skjorter flere ganger.

Lenke til kommentar

Den måten å gjøre det på, fungerer sikkert utmerket. Lightroom har også en innebygget funksjon som heter "export as directory" som skal sikre at alle innstillinger følger med bildene. Husk også at LR-biblioteket ikke er det samme som selve bildefilene dine, så man må skille mellom disse to tingene når man velger løsning for å jobbe på flere maskiner.

Jeg gjør dette slik det er beskrevet her og her og det fungerer utmerket for meg!

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar

Er jo nærmest "nabo" med Kai Jensen og har snakket med han ved flere anledninger og vært med på hans kurs. Og hat han på døra med en buke med Natur & Foto blader sammen med mye "stæsj" som t-skjorter flere ganger.

Stilig.Vi hadde besøk av Kai i Drammen Fotoklubb for 2-3år siden.Dyktig mann;)

Lenke til kommentar

Hei,

i tillegg til andre utmerkede svar: jeg kjører all mine bilder på NAS, men biblotek må ligge lokalt på PC. Jeg tar regelmessig backup av hele bibloteket. Har opplevd krash en gang hvor jeg måtte re-istallere både SW og biblotek. Dette funkte problemfritt.

Bildene ligger på NAS. Det hender at jeg tar med en folder for å jobbe på foto på reise. Da oppdaterer jeg folder i NAS dersom jeg har slettet noen bilder, og oppdaterer folder "posisjon" i LR når jeg er hjemme og bare skal jobbe mot NAS.

Lykke til!

Edit: jeg kjører backup program av bbliotek etter at jeg har avsluttet LR som overskriver gammel kopi, og kjører av og til LR backup for å ta vare på en versjon av bibliotek i tilfelle jeg må "spole tilbake". Men må innrømme at jeg adri har hatt dette behovet.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

Noe ala løsningen som K-H-S forespeiler var det jeg hadde tenkt meg.

Så lenge jeg får tilgang til alle filene via bibliokeket på hjemmenettet kan jeg klare meg med noen få mapper på laptopen som det skal jobbes med. Må bare få ferdig maskina hjemme, så er vi igang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...